CIO’s zuinig met kunstmatige intelligentie

Redactie

18 oktober 2024

CIO’s zijn terughoudend met implementeren van AI: gemiddeld gaat vijf procent van het IT-budget er naar toe. Drie op de vijf CIO’s denken bovendien dat de organisatie verwacht dat ze meer over AI weten dan in werkelijkheid het geval is. Hierop duidt internationaal onderzoek in opdracht van Salesforce.

Hoewel 84 procent van de ondervraagde CIO’s bij grote organisaties gelooft dat kunstmatige intelligentie net zo’n impact op hun bedrijf zal hebben als internet, zegt slechts 11 procent bezig te zijn met het volledig implementeren van de technologie. Ook zegt pakweg tweederde dat ze, in vergelijking met andere technologieën, een meer berekende benadering kiezen bij de implementatie ervan. Met name beveiliging, privacy en een gebrek aan betrouwbare data behoren tot de grootste zorgen.

Binnen organisaties bestaat er verschil van mening over de mate waarin AI al dan niet volledig wordt ingezet in bedrijven. Met name managers van afdelingen als sales, marketing, services en e-commerce vinden dat ze AI “volledig hebben geïmplementeerd” in de processen van hun afdeling. Een groot deel van de implementaties is echter niet officieel goedgekeurd, bleek uit eerder onderzoek. Dat brengt aanzienlijke beveiligingsrisico’s met zich mee, aangezien werknemers dan gevoelige gegevens via onbeveiligde LLM’s zouden kunnen delen.

Het gebruik van AI neemt snel toe op de werkplek omdat managers kansen zien voor het verhogen van de efficiëntie. Ruim driekwart van de CIO’s zegt zelfs dat ze een goede of uitstekende executive buy-in hebben voor de implementatie van AI. Maar hoewel tweederde procent van de CIO’s gelooft dat ze een ROI zullen zien van AI-investeringen, vindt pakweg eenzelfde deel dat managers binnen het bedrijf onredelijke verwachtingen hebben over wanneer de investering zich uitbetaalt.

Veel CIO’s zijn onzeker over hoeveel geld ze aan AI moeten besteden. Over het algemeen erkennen CIO’s dat ze hun data op orde moeten hebben voordat ze AI volledig kunnen omarmen. Momenteel verschuift elk bedrijf wel middelen naar data-initiatieven en wordt daaraan wel vier keer meer budget toegewezen dan aan AI. Iets minder dan de helft van de respondenten is ervan overtuigd dat ze het juiste budget aan AI-initiatieven hebben toegewezen.

Sommige CIO’s vinden het effectiever om pilotprojecten op te zetten die de kracht van AI laten zien, om zo meer steun te krijgen voor bredere implementatie. Drie op de vier respondenten geven aan dat hun organisaties zich in de experimentele fase van AI-adoptie bevinden.

Over het onderzoek

Salesforce heeft NewtonX opdracht gegeven om een ​​dubbel-anonieme enquête uit te voeren onder 150 CIO’s van bedrijven met ten minste 1.000 werknemers. De enquête werd uitgevoerd in juli 2024 en leverde antwoorden op uit 18 landen en 17 sectoren. De deelnemende landen zijn Nederland, Australië, Brazilië, Canada, Denemarken, Finland, Frankrijk, India, Israël, Italië, Japan, Oostenrijk, Polen, Qatar, Singapore, Spanje, het VK en de VS.

Gerelateerde artikelen

Het nieuwe evenwicht van de CIO: snelle én verantwoorde AI

Het nieuwe evenwicht van de CIO: snelle én verantwoorde AI

Het aantal Generatieve AI (GenAI)-toepassingen neemt met de dag toe. CIO’s staan onder steeds grotere druk om deze tools beschikbaar te maken binnen de organisatie. Deze druk komt niet alleen vanuit de boardroom, maar ook van medewerkers, klanten en investeerders.

Nederland meest volwassen qua toepassing AI in EMEA

Nederland meest volwassen qua toepassing AI in EMEA

Het Nederlandse bedrijfsleven is vol vertrouwen over de huidige kennis en vaardigheden op het gebied van AI. Tegelijkertijd beseffen organisaties dat investeringen noodzakelijk zijn. Hierop duidt onderzoek in opdracht van ServiceNow onder ruim 2.000 leidinggevenden in de EMEA-regio.

CMO’s omarmen genAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

CMO’s omarmen genAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

Pakweg negen van de tien organisaties wereldwijd willen tegen 2025 investeren in generatieve AI voor hun marketing. Desalniettemin zegt 90 procent van de chief marketing officers (CMO’s) dat zij genAI en de invloed ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen. Hierop duidt een onderzoek in opdracht van SAS.