‘Agile’ heeft een vaste plaats verworven in het arsenaal van methodieken om de manier waarop grote organisaties werken te veranderen. Ooit begonnen bij IT, is de werkwijze doorgesijpeld naar andere bedrijfsonderdelen. ‘Zomaar’ beginnen met agile werken is echter voor de meeste bedrijven geen haalbare kaart. Organisaties hebben doorgaans inzichten, ervaring en specialistische kennis van buiten nodig. Een gesprek met Thomas Doornekamp, community manager Agile, en Mark Luijkx, Agile Transformation lead bij Brunel, dat nu een aantal jaar aan de weg timmert met een heel team van agile specialisten.
Is agile de hype voorbij? Is het op weg een vaste methodiek te worden voor verandering in organisaties?
Mark Luijkx: “Agile is vooral op het technische vlak de hype voorbij. IT afdelingen die nog niet agile werken zijn druk bezig met een inhaalslag. Vaak starten organisaties met de implementatie van agile werken binnen IT, maar niet exclusief, vervolgens kun je gaan schalen en maken organisaties een ontwikkelingsslag. Als het bij IT loopt, krijgt het in mijn ervaring voet aan de grond in andere afdelingen, zoals de supply chain of de commerciële afdeling. Die zien dat IT vele malen sneller en slagvaardiger wordt, en dat willen ze óók. We zien veel methodes en technieken die vanuit andere afdelingen zijn opgenomen in de IT, zoals lean, total productive manufacturing of BPM, en nu zie je iets dat groot is geworden in de IT, en dat andere afdelingen helpt. Dat is wel mooi om te zien.”
Klopt het dat het veranderproces naar agile werken niet te snel mag gaan?
“Je kunt wel sneller willen, maar dan wordt agile een doel op zich. Het krijgt dan een onevenredig grote focus en je wilt juist twee stappen vooruit denken, maar slechts een halve stap zetten, om te zorgen dat mensen aanhaken. We zouden ook álles kunnen doen bij een opdrachtgever, maar je wilt de verandering bestendigen en een organisatie zelfredzaam maken. Je moet mensen ‘kunnen betrappen op de juiste dingen’. Dán heb je een stap gezet in de agile journey. Vaak vragen mensen dan eens in de zoveel tijd nog om hulp. Klanten hebben soms een duwtje in de rug nodig om iets goed aan te leren en zich te ontwikkelen.”
Zijn er specifieke methodieken om een vinger aan de pols te houden?
“Daarvoor gebruiken wij het Brunel Value Management Framework. Op basis van onderzoek door BCG en McKinsey en eigen inzichten hebben we deelgebieden aangewezen zoals time to market en kwaliteit, waarbij agile kan helpen: KPI’s of indicatoren die je kunt meten (als je dat niet al deed) om inzichten te krijgen. Samen besluiten we waar we aan de slag gaan. Wat is de propositie voor jou, hoe kunnen we daar komen? Door diezelfde metrieken te blijven hanteren, kun je zien of je de gewenste verbeteringen bereikt.”
Wat is er uniek aan de aanpak van Brunel? Wat is jullie positionering in de markt?
Thomas Doornekamp: “We zijn druk bezig data-driven agile te ontwikkelen. Mark heeft daar al een aantal dingen van genoemd, waaronder time to market, kwaliteit en allerlei andere variabelen die inzicht kunnen geven in wanneer je agile transformatie succesvol is.”
“Verder zijn we uniek door de kracht van onze community, van nu een kleine veertig mensen. Als een klant een specialist van Brunel inhuurt, krijgt deze in feite de hele community erbij. Deze is onderling sterk verbonden; als een specialist ergens tegenaan loopt en even niet weet hoe hij dat moet oplossen, heeft hij of zij veertig mensen als achtervang om hem of haar te helpen een nog betere oplossing te vinden. Voor elk probleem waar onze specialisten tegenaan lopen is er iemand binnen onze community die er ervaring mee heeft. Zo versterkt het zichzelf.”
“We hebben ook een scan ontwikkeld om te zien hoe goed een product owner scoort of hoe goed de agile journey is ingericht. Dat kunnen onze specialisten bij klanten gebruiken, die kunnen vervolgens hun management vertellen wat de knoppen zijn waaraan ze moeten draaien om een betere organisatie te worden en een hogere performance te realiseren.”
Mark: “Hoe ziet een logische volgorde in de agile journey er uit? Iedereen ‘doet’ agile: je zet een team op, je gaat mensen opleiden, en dan is voor mij de kernvraag: werkt agile voor jou of werk jij voor agile? Het management of de shareholders gaan op gegeven moment vragen: wat levert dat agile traject nou op? Dat willen wij hiermee kunnen laten zien.
Hoe ver zijn jullie met agile in de eigen organisatie?
Thomas: “We practice what we preach. We zijn in 2016 gestart met de voorloper van de huidige community, om ideeën uit te wisselen. In januari 2021 zijn we echt gestart en we zitten nu op een kleine 40 specialisten en hebben een dedicated sales team. We werken binnen onze community heel agile en Mark zelf heeft een project binnen Brunel waarin hij ook het agile werken implementeert.”
“Als een klant een specialist van Brunel inhuurt, krijgt deze in feite de hele community erbij”
Mark: “Bij onze Global IT-organisatie wordt ook gekeken naar wat wij nu anders en slimmer kunnen doen. Daar werk ik met een team van Agile Ambassadors. Samen kijken we naar wie de mensen zijn om het agile-gedachtengoed uit te dragen.”
“De agile journey is nooit klaar. Soms zijn er externe factoren die iets van je verlangen waarop je moet inspelen, of interne, waarbij IT laat zien dat agile zó goed werkt, waardoor men het naar de supply chain en commercie wil uitbreiden. Daar zien we nog heel veel onontgonnen terrein voor bedrijven – en voor onszelf natuurlijk. Parallel is er de ontwikkeling van the agile enterprise, waarbij we zien dat bedrijven dit schalen buiten IT. Dat is een volgend hoofdstuk, en daar zijn we ook al mee bezig.”