Aart Rupert (Damen): ‘Van verkopen van schepen naar verkopen van maritieme oplossingen’

Het gaat weer goed met Damen na een aantal minder gemakkelijke jaren. Het orderboek is goed gevuld, het bedrijf zet zijn (digitale) transformatie door en komt met innovaties. Chief digital officer Aart Rupert heeft er zijn handen vol aan. Onlangs is hij genomineerd voor de CIO of the Year Award.

Wat is momenteel de grootste opgave waar jullie organisatie voor staat?
“Dat zijn er meerdere. De order intake is hoger dan ooit en de levering van opdrachten houdt ons elke dag operationeel bezig. Daarnaast zijn we bezig met een transitie van het verkopen van schepen naar het verkopen van maritieme oplossingen.”

“Duurzaamheid is een belangrijke pijler, waar we de slag maken van duurzame schepen, zoals onze awardwinning groene sleepboot naar een volledig duurzame organisatie. Vanuit digitalisering bewegen we van het implementeren van software naar het introduceren van nieuwe businessmodellen en verbeteren van de operationele performance. Deze thema’s houden ons bezig en hebben heel veel impact op wat ik doe. Maar ik ben zelf óók een driver achter de veranderingen, omdat digitalisering ze ondersteunt.”

Welke rol spelen IT, data en digitalisering en wat is hierbij jouw invalshoek als leider?
“Die rol is heel groot. Een schip is een van de meest complexe producten die je kunt bouwen. Een auto heeft 3.000 onderdelen, een Airbus 380 100.000 en een complex onderzoeksschip wel 500.000. Hierdoor heb je een complexe supply chain, complexe engineering, en daarnaast is het geen massaproduct. Je moet daarom je processen goed inrichten: met ERP, PLM (product lifecycle management) en nog heel veel daaromheen. Daarnaast zijn we Damen Triton gestart: een IoT-oplossing waarmee we onze schepen connected maken. Een belangrijke stap om een maritime solution provider te worden.”

“Damen Triton gaat echt over digitalisering. Onze schepen zijn connected, hebben meer dan 15.000 sensoren en genereren vele GB’s aan data.”

“Mijn rol is veranderd. Tien jaar geleden begon ik als IT-directeur; mijn taak was de IT-organisatie te consolideren, de infrastructuur te rationaliseren, de applicaties goed te implementeren en keuzes te maken die naar gezamenlijke platformen leidden. Toen veranderde mijn rol langzaam in die van CIO en ging ik meer vanuit een digitale visie beleid maken. Een jaar geleden hebben we mijn rol veranderd naar chief digital officer. We zitten niet alleen in een IT-transformatie, maar ook in een business-transformatie. Hier komt veel bij kijken, zoals het optimaliseren van onze bedrijfsprocessen, sustainability, IT on board, en ook Industry 4.0 voor op de werven. Hiernaast ben ik verantwoordelijk voor het programma office voor ons 5-year strategy program.

Waar ben je trots op?
Ik ben op heel veel dingen trots. Maar een mooi voorbeeld vind ik Damen Triton, omdat dat echt over digitalisering gaat. Onze schepen zijn connected, hebben meer dan 15.000 sensoren en genereren vele GB’s aan data. We maken apps voor klanten, waarin ze de performance van het schip en de uitstoot kunnen zien. Via Mydamen bieden we digitale handboeken, we bieden vervangende onderdelen aan – dat zit ook allemaal aan de kant van de digitalisering. We hebben nu meer dan 800 contracten voor connected schepen. Dat gaat nog hard groeien; daarin hebben we echt een unieke positie gekregen. Ik ben er trots op dat we toegevoegde waarde voor schepen creëren – ook voor schepen die niet van Damen zijn.”

“Met Damen Triton zijn we ook als eerste ter wereld gecertificeerd voor secure access tot schepen via een blockchain, zodat je zeker weet dat degene die ‘digitaal binnenkomt’ ook werkelijk diegene is die hij zegt te zijn. Deze eis wordt steeds vaker gesteld.”

“Waar ik ook trots op ben, is de complete vernieuwing van ons applicatielandschap, die we op een aantal plekken voltooid hebben, en op andere plekken alleen nog moeten afronden. Het gaat over alles: ERP, CRM, HR, product lifecycle management, de applicaties waar we de configuratie van het schip maken en vastleggen, het design, de engineering, de manufacturing engineering… al die platformen zijn we aan het vervangen. Van heel veel kleine platformen, waarbij elke afdeling zijn eigen oplossingen gebruikte, zijn we naar één omgeving met één datamodel aan het gaan. Iedereen in de business wil dit nu. Iedereen snapt het belang van change management. Je ziet nu dat er een beweging is ontstaan die niet meer te stoppen is.”

“Daarnaast zijn we natuurlijk bezig met innovatie. Naast Triton doen we dingen met nieuwe technologieën om te kijken wat die ons kunnen brengen. Kun je bijvoorbeeld een schip een blockchain geven? Zodat je precies kunt zien welk onderhoud er heeft plaatsgevonden en wanneer? Ik ben er wel trots op dat we dat óók doen.”

Voor welke uitdagingen sta je als leider nog en hoe ga je die proberen op te lossen?
We weten goed waar we willen uitkomen, en ook wat we nu hebben. In de transitie moet je echter altijd een paar tussenstappen maken die soms best complex zijn. Een goed voorbeeld van deze week is bijvoorbeeld een issue met nummering van onderdelen. Op een werf werken ze met heel veel tekeningen waarop staat welke onderdelen ze moeten hebben uit het magazijn. We zijn nu bezig met een SAP-implementatie. Daardoor ontstond er een tijdelijk verschil in nummering tussen de tekeningen en de onderdelen op de werf. De directeur in Vietnam zegt: ‘ze kunnen het gewoon niet aan.’ Dus hoe werk je met vijftig bedrijven wereldwijd, hoe zorg je ervoor dat je niet vanuit een ivoren toren gaat bedenken hoe het allemaal moet? Je moet de input van de werkvloer ophalen en meenemen. Dus dan moet je op reis, rondlopen op de werf. Daar moet je allemaal oog voor blijven houden.”

“Wat ik ook een uitdaging vind, is de balans tussen de tijd die je enerzijds steekt in de core, de basis op orde krijgen, zorgen dat je steeds beter wordt, en anderzijds met innovaties komen. En die innovaties beginnen met technologie, waarbij je ook gelijk moet nadenken over de business value. Je ziet in het bedrijf leuke initiatieven ontstaan, vooral op technologie gebaseerd, en je moet er díe uitpikken die gelijk business value hebben. En zorgen dat ze schaalbaar zijn. Maar óók moet je ervoor zorgen dat je het snel stopt als het geen waarde oplevert.”

“Ik voel me verantwoordelijk voor digitale transformatie en voor mijn team, maar ook voor alles wat met digitalsering te maken heeft en wat niet in mijn team gebeurt. Damen Triton is nu een aparte BV, maar nog steeds zie ik het als mijn verantwoordelijkheid om support te bieden en gezamenlijk te bepalen dat we de goede dingen doen. Zo zijn er heel veel dingen die verspreid liggen, maar hoe zorg je ervoor dat iedereen bij elkaar blijft en dezelfde visie en doelstellingen heeft, dat het bijdraagt aan wat we met zijn allen willen bereiken, ongeacht waar het zit?”

Wat is jouw motto? Heb je aanbevelingen voor je vakgenoten?
If you see a problem, own it. Doe er wat mee, totdat het is overgedragen aan iemand bij wie het thuishoort. Je kunt niet zeggen dat iets jouw probleem niet is. En: wijs niet alleen op problemen maar draag ook oplossingen aan.”

“En wees niet te bescheiden in je rol als IT directeur, CIO of CDO. Je hebt een leidende rol in de transformatie.”

Gerelateerde artikelen

Aart Rupert (Damen) is CIO of the Year 2023

Aart Rupert (Damen) is CIO of the Year 2023

Aart Rupert, CDO van Damen, is winnaar van de CIO of the Year Award 2023. Hij dankt de prijs aan zijn strategische visie op digitalisering, de transformatie die hij heeft ingezet en het in de markt zetten van een nieuwe business unit (Damen Triton). CM.com won de Tech Hero Award.

Michiel Valk (Essent): ‘Zorg dat je als IT middenin de organisatie staat’

Michiel Valk (Essent): ‘Zorg dat je als IT middenin de organisatie staat’

Essent is de volgende stap in de energietransitie aan het maken. De vertaalslag van de mogelijkheden die technologie biedt richting medewerkers en klanten is daarbij essentieel, net als goed luisteren naar alle stakeholders en klanten. Dit is het domein van CIO Michiel Valk, die onlangs is genomineerd voor de CIO of the Year Award.

Arno van den Berg (Vandebron): ’Technologie is de enabler van alles wat we doen’

Arno van den Berg (Vandebron): ’Technologie is de enabler van alles wat we doen’

Vandebron is in een decennium uitgegroeid van duurzame-energieleverancier tot een speler die consumenten begeleidt in de energietransitie en producenten helpt hun groene energie op een efficiënte en zo rendabel mogelijke wijze af te zetten. Veel van de technische en strategische kennis voor dit ’tweede hoofdstuk in de energietransitie’ komt van CTO Arno van den Berg.