Mediane kosten datalek: 22.000 dollar

Kwaadaardige hackers lijken het drukker te hebben dan ooit. Vorig jaar is het aantal phishing-aanvallen met 11 en ransomware-aanvallen met 6 procent toegenomen. De mediane financiële impact van een datalek is bijna 22.000 dollar. Deze gegevens komen uit onderzoek door Verizon aan de hand van analyse van 29.207 incidenten, waarvan 5.258 bevestigde lekken.

Het aantal gevallen dat aanvallers zich voordoen als iemand anders is toegenomen met 15 procent ten opzichte van vorig jaar. Bovendien bleek uit de data dat 61 procent van de lekken te maken had met inloggegevens.

Het onderzoek, culminerend in het Verizon Business 2021 Data Breach Investigations Report (2021 DBIR) is gebaseerd op meer datalekken dan ooit. In het rapport wordt beschreven hoe veelvoorkomende cyberaanvallen het internationale security-landschap tijdens de wereldwijde pandemie hebben beïnvloed. Het rapport van dit jaar is gebaseerd op 5.258 lekken afkomstig van 83 bijdragende partijen over de hele wereld. Dat is een derde meer dan vorig jaar.

De auteurs wijzen ook op de problematiek die ontstaat wanneer organisaties toepassingen naar de cloud verplaatsen. Bij vier op de tien lekken was er namelijk sprake van aanvallen op webapplicaties.

Het rapport bevat een gedetailleerde analyse van twaalf sectoren en laat zien dat security over de hele linie een uitdaging blijft. Toch zijn er grote verschillen tussen de verschillende sectoren. In de financiële en verzekeringssector bijvoorbeeld had 83 procent van de gecompromitteerde data betrekking op persoonlijke data. In de professionele, wetenschappelijke en technische dienstverlening was dit slechts 49 procent.

Sectoren

In de financiële sector werd 55 procent van de fouten met persoonlijke gegevens veroorzaakt door e-mails die naar de verkeerde persoon gestuurd werden. De financiële sector wordt vaak geconfronteerd met ransomware-aanvallen of aanvallen gericht op inloggegevens door mensen van buiten de organisatie.

De gezondheidszorg wordt nog steeds geteisterd door menselijke fouten, net als de afgelopen jaren. De meest voorkomende fout is nog steeds het versturen van data naar de verkeerde persoon (36%). Hierbij gaat het om zowel elektronische als papieren documenten.

Verreweg de grootste bedreiging in de publieke sector is de ‘social engineer’. Aanvallers die een geloofwaardige phishing-e-mail op kunnen stellen, lukt het steeds vaker om inloggegevens te stelen.

De detailhandel blijft een aantrekkelijk doelwit voor financieel gemotiveerde criminelen. Zij willen namelijk profiteren van de omstandigheid winkels beschikken over een combinatie van betaalkaartgegevens en persoonlijke data. De gebruikte tactieken zijn onder andere pretexting en phishing, waarbij het eerste meestal resulteert in frauduleuze overschrijvingen.

Regionale trends

De ruim tachtig partijen die hebben bijgedragen aan het onderzoek hebben regionale cybertrends aan het licht gebrcht. Enkele belangrijke overeenkomsten en verschillen tussen regio’s:

Veel van de lekken die in Azië en het Pacifisch gebied (APAC) plaatsvonden, werden veroorzaakt door financieel gemotiveerde aanvallers. Zij probeerden via phishing inloggegevens van werknemers te bemachtigen en deze vervolgens te gebruiken om toegang te krijgen tot e-mailaccounts en webapplicatie-servers.

Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) wordt nog immer geteisterd door eenvoudige aanvallen op webapplicaties, inbraak in systemen en social engineering.

Noord-Amerika is vaak het doelwit van financieel gemotiveerde aanvallers die op zoek zijn naar geld of data waarmee makkelijk geld is te verdienen. Social engineering, hacking en malware zijn nog steeds de favoriete methodes van aanvallers die het op deze regio hebben gemunt.

Over het onderzoek

Het onderzoek voor de veertiende editie van het DBIR is gebaseerd op gegevens van 29.207 beveiligingsincidenten, waarvan 5.258 bevestigde lekken. Dit is een significante toename ten opzichte van de 3.950 lekken die in het rapport van vorig jaar werden geanalyseerd. De data is afkomstig van 83 partijen, met slachtoffers in 88 landen, 12 sectoren en 3 regio’s.

Gerelateerde artikelen

Gebrekkige compliance: Nederlandse bedrijven vatbaar voor datalekken

Gebrekkige compliance: Nederlandse bedrijven vatbaar voor datalekken

Meer dan een derde van alle Nederlandse bedrijven zakte vorig jaar voor hun compliance-audit. Daardoor lopen ze een tien keer grotere kans op een datalek. Tien procent werd in 2023 slachtoffer van een ransomware-aanval. Van al die bedrijven betaalde vier procent losgeld. Dat stelt Thales in zijn meest recente Data Threat Report.

Twee derde werknemers gokt met security

Twee derde werknemers gokt met security

Ruim twee derde van Nederlandse werknemers brengt de organisatie bewust in gevaar, wat tot ransomware- of malware-infecties, datalekken of financieel verlies leidt. Meer dan vier op de vijf van de onderzochte organisaties maakte in 2023 ten minste één succesvolle aanval mee.

Overheid lanceert NIS2-Quickscan

Overheid lanceert NIS2-Quickscan

Op 29 februari heeft de Rijksoverheid de NIS2-Quickscan gelanceerd waarmee organisaties zich kunnen voorbereiden op de nieuwe Europese NIS2-richtlijn. Deze richtlijn is gericht op het vergroten van de digitale weerbaarheid van bedrijven en organisaties in de EU.

De 27e PwC CEO Survey: het CEO-gevoel ontcijferd voor de CISO

De 27e PwC CEO Survey: het CEO-gevoel ontcijferd voor de CISO

De nieuwste editie van de jaarlijkse PwC CEO Survey biedt een kijkje in de hoofden van CEO’s van over de hele wereld. Verschillende inzichten laten belangrijke veranderingen zien die impact hebben op CISO’s en hun organisaties, die zich zullen moeten aanpassen om concurrerend en compliant te blijven.