Sessie: presentatie onderzoek cloud maturity

Redactie

11 januari 2022

Het behoeft geen betoog dat 2021 zeer gunstig is geweest voor de cloud. Cloudproviders zagen hun bedrijf groeien door de toegenomen verschuiving van workloads naar hun platforms. Maar hebben afnemers evenveel geprofiteerd?

Klanten van cloudaanbieders, die tijdens het eerste jaar van de pandemie hun best deden om hun processen geschikt te maken voor werken op afstand, gingen in 2021 verder door services toe te voegen, bestaande te verfijnen en hun omgeving beter te beveiligen. Kortom, ze werkten aan hun cloudvolwassenheid. Maar in hoeverre creëren ze echt waarde uit de omarming van clouddiensten?

“DEMYSTIFICEREN VAN ONDERWERPEN ALS DATA EN AI IS ESSENTIEEL OM EEN CLOUD-STRATEGIE MET SUCCES TE IMPLEMENTEREN”

Martijn Koning, voormalig Chief Information Officer bij Alliander

We organiseerden drie Cloud Journey-sessies om het hele jaar door inzichten te krijgen. Beslissers van PVH Corp. (Tommy Hilfiger, Arrow, Calvin Klein), Alliander en Goede Doelen deelden de lessen die ze leerden tijdens hun transities.

Erik Beulen van Tilburg University / TIAS Business school, deelde in november de tussentijdse resultaten van zijn werk over waardecreatie op basis van cloudadoptie. Bij zijn onderzoek is een cloud-volwassenheidsmodel met verschillende volwassenheidsniveaus gedefinieerd en zijn goede praktijken en strategieën onderzocht. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête, een pulse-enquête, vier interviews met senior business- en technologieleiders en input van drie webinars.

Nieuwe sessie

Op 1 februari 2022 presenteert Erik tijdens een rondetafelsessie zijn nieuwste bevindingen en een bijbehorende whitepaper in een afsluitende, vierde sessie. Wil je leren van dit onderzoek en van je peers? Meld je dan hieronder aan.

[su_button url=”https://ictmedia.typeform.com/to/p6Sicd?typeform-source=itexecutive.nl” target=”blank” style=”flat” background=”#1e73be” color=”#ffffff” size=”7″ radius=”0″ text_shadow=”0px 0px 0px “]Aanmelden[/su_button]

Over het Cloud Journey-programma

Cloud Journey is een peer-to-peer netwerkprogramma dat C-level executives praktische inzichten en lessons learned biedt om de overstap naar de cloud te maken. Kennispartners zijn Amazon Web Services (AWS), Cognizant en Rackspace.

Gerelateerde artikelen

Hoe bedrijven de transformerende kracht van de cloud ontsluiten

Hoe bedrijven de transformerende kracht van de cloud ontsluiten

Bedrijven willen investeren in geavanceerde technologieën om hun concurrentievoordeel te behouden. Dat blijkt uit PwC’s EMEA Cloud Business Survey 2023, een onderzoek onder 2.209 bedrijfs- en technische leiders van bedrijven uit verschillende sectoren in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA).

Een derde grote organisaties innoveert uit lijfsbehoud

Een derde grote organisaties innoveert uit lijfsbehoud

Een derde van grote Nederlandse organisaties innoveert vooral uit angst overbodig te worden. Twee op de vijf bedrijven verwachten dat hun businessmodel een sterke verandering zal ondergaan in de komende twee tot vijf jaar. Ook zal volgens bijna de helft (45%) van de bedrijven de organisatiestructuur in hetzelfde tijdbestek mee veranderen.

Bijna alle organisaties lopen achter met digitale transformatie

Bijna alle organisaties lopen achter met digitale transformatie

Ondanks decennia aan investeringen in digitale transformatie heeft slechts een kleine minderheid van organisaties een geavanceerd niveau van digitale volwassenheid bereikt. Geen enkele organisatie in de zorg, financiële dienstverlening, energie- en nutsbedrijven hoort tot deze groep.

Mislukte transformaties kosten jaarlijks 10 miljoen

Mislukte transformaties kosten jaarlijks 10 miljoen

Ondanks vooruitgang op het gebied van digitale transformatie geven acht op de tien organisaties aan dat integratieproblemen hun digitalisering afremmen met infrastructurele problemen en risico’s tot gevolg. De kosten van het niet afronden van projecten zijn gestegen en mislukte initiatieven kosten organisaties gemiddeld tien miljoen euro op jaarbasis.