Het nieuwe evenwicht van de CIO: snelle én verantwoorde AI

Adam Spearing

1 november 2024

Het aantal Generatieve AI (GenAI)-toepassingen neemt met de dag toe. CIO’s staan onder steeds grotere druk om deze tools beschikbaar te maken binnen de organisatie. Deze druk komt niet alleen vanuit de boardroom, maar ook van medewerkers, klanten en investeerders.

Dit brengt een grote uitdaging met zich mee: hoe kunnen CIO’s snel en besluitvaardig handelen om de voordelen van GenAI te benutten, maar tegelijkertijd de organisatie beschermen tegen de risico’s die deze technologie met zich meebrengt?

Interne en externe risico’s

De risico’s die gepaard gaan met de adoptie van GenAI mogen dan ook niet onderschat worden. Als deze niet effectief beheerd wordt, kan het grote schade toebrengen aan een organisatie: zowel op het gebied van beveiliging als merkintegriteit.

Deze risico’s komen voort uit de tweeledige toepassing van GenAI. Oorspronkelijk werd GenAI gebruikt om de interne processen van organisaties te optimaliseren. Inmiddels worden ook externe activiteiten met behulp van GenAI getransformeerd door klanten rechtstreeks te koppelen aan de processen die voor hen relevant zijn.

Risico’s beheren, snel handelen en waarde creëren

Wanneer CIO’s erin slagen deze dubbele potentie van GenAI in te zetten, kunnen ze nieuwe waarde creëren voor de organisatie. En steeds vaker zullen ze op deze manier worden beoordeeld en beloond.

Om dit zo snel mogelijk en met minimale risico’s te kunnen doen, moet er topprioriteit worden gegeven aan het beheren van de data die deze tools nodig hebben en genereren. Voor CIO’s varieert dit van het creëren van een overkoepelende AI-visie voor de organisatie tot het waarborgen van continue data governance. CIO’s krijgen daardoor meer verantwoordelijkheden: het beschermen en bewaren van alle data van hun organisatie – zowel intern als klantgericht.

De trend ombuigen

In eerste instantie betekent dit dat we de heersende trend moeten ombuigen. Wat GenAI betreft, overschatten de meeste organisaties nog steeds de korte termijneffecten en onderschatten ze de kansen op de langere termijn.

Bedrijven doen al jaren hetzelfde met technologie. Maar met GenAI is dit een potentieel kritieke fout. Te veel focus op bijvoorbeeld het snel creëren van meer efficiëntie door het heruitvinden van processen, brengt het risico met zich mee dat de data-integriteit over het hoofd wordt gezien – een valkuil die catastrofaal kan zijn.

CIO als ‘databewaker’

CIO’s moeten bereid zijn hun rol in de organisatie volledig te herzien. Ze zijn namelijk niet langer alleen verantwoordelijk voor de technologische infrastructuur. Vanaf nu zijn ze ook ‘databewakers’ – verantwoordelijk voor het beheren van bedrijfsdata ten behoeve van groei en innovatie. En dat op een veilige manier.

Als ‘databewaker’ van de organisatie moet de CIO het voortouw nemen op het gebied van data governance. In de basis betekent dit dat de CIO te allen tijde moet weten waar bedrijfsdata zich ‘bevindt’, door alle bronnen binnen en buiten het bedrijf uitgebreid in kaart te brengen en te controleren.

Data verbinden met de rest van de organisatie

CIO’s moeten zich ook inzetten voor het waarborgen van de kwaliteit van bedrijfsdata door het inrichten van robuuste verificatie- en verfijningsprocessen. Ook moeten ze een vooruitziende datastrategie definiëren en ontwikkelen, gekoppeld aan bedrijfsdoelen, met sterke ‘guardrails’ en waterdichte kaders die datakwaliteit, -privacy en -beveiliging garanderen.

Minstens zo belangrijk is dat CIO’s verantwoordelijk zijn voor het verankeren van dataflexibiliteit binnen de hele organisatie, van de directiekamer tot de backoffice tot de frontoffice. Door op elk niveau een verbinding te maken tussen data, organisatie en besluitvorming, worden CIO’s duidelijk geïdentificeerd als scheppers van waarde, waardoor hun rol binnen de organisatie nog groter wordt.

Tijd voor een nieuwe aanpak

GenAI is een enorme kans en tegelijkertijd een uitdaging voor CIO’s. Het vraagt om een nieuwe aanpak waarbij data governance centraal staat. Over niet al te lange tijd zullen organisaties AI gebruiken om hun eigen data governance te verfijnen – door continu te controleren op mogelijke kwetsbaarheden en autonoom te handelen om deze te verhelpen. Het is opnieuw een treffend voorbeeld van hoe AI elke rol en elk onderdeel van een organisatie verandert. CIO’s lopen voorop bij het begeleiden van hun organisaties in dit proces.

 

 

Gerelateerde artikelen

CIO’s zuinig met kunstmatige intelligentie

CIO’s zuinig met kunstmatige intelligentie

CIO’s zijn terughoudend met implementeren van AI: gemiddeld gaat vijf procent van het IT-budget er naar toe. Drie op de vijf CIO’s denken bovendien dat de organisatie verwacht dat ze meer over AI weten dan in werkelijkheid het geval is. Hierop duidt internationaal onderzoek in opdracht van Salesforce.

Nederland meest volwassen qua toepassing AI in EMEA

Nederland meest volwassen qua toepassing AI in EMEA

Het Nederlandse bedrijfsleven is vol vertrouwen over de huidige kennis en vaardigheden op het gebied van AI. Tegelijkertijd beseffen organisaties dat investeringen noodzakelijk zijn. Hierop duidt onderzoek in opdracht van ServiceNow onder ruim 2.000 leidinggevenden in de EMEA-regio.

CMO’s omarmen genAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

CMO’s omarmen genAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

Pakweg negen van de tien organisaties wereldwijd willen tegen 2025 investeren in generatieve AI voor hun marketing. Desalniettemin zegt 90 procent van de chief marketing officers (CMO’s) dat zij genAI en de invloed ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen. Hierop duidt een onderzoek in opdracht van SAS.