Gerhard van der Bijl: ‘Human platform als verbindende factor’

“Onder invloed van digital, data en technologie verandert onze manier van boodschappen doen continu. Nadat eerst e-commerce en m-commerce de omnichannel-ontwikkeling van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall pushten, werken we nu aan het ‘deep tech savvy’ maken van ons hele bedrijf.” Onder de speelse noemer #alwaysbemoving focust tech-verantwoordelijke Gerhard van der Bijl zich op voortdurende beweging en innovatie.

“We creëren impact door ‘food en tech’ samen te brengen” zegt hij. “Dit leidt tot nieuwe businessmodellen, partnerships, repliceerbare en schaalbare innovaties. Ook voor andere merken binnen Ahold Delhaize.” Op deze manier wordt adequaat ingespeeld op bijvoorbeeld de mogelijkheden van de genoemde q-commerce, die zich kenmerkt door supersnelle thuisbezorging.

Nieuwe vaardigheden

Een belangrijk aspect waarin het transformatieve leiderschap van Gerhard van der Bijl tot uiting komt is verandermanagement. Volgens hem gaat de toepassing van technologieplatformen vaak gepaard met uitdagingen op het menselijke vlak, het ‘human design’ van organisaties. Zo vraagt dit om een andere mindset, nieuwe vaardigheden en werkwijzen.

“Dit zou je ook wel kunnen typeren als het ‘programmeren van de Human API’. Naast de business- en technologie-platformen is daarom het ‘human platform’ gecreëerd, dat alle betrokkenen bij de ambitie naar datagedrevenheid, werken in ecosystemen, en nieuwe vormen van waardecreatie met elkaar verbindt”, aldus de tech-leider.

Platformiseren

Op dit menselijke platform komt de totale Digital, Data en Tech-community van Albert Heijn, Gall & Gall en Etos bij elkaar, inclusief betrokken partners. Zo ontstaan super relevante mogelijkheden, waardoor teams elkaar versterken. Een mooi voorbeeld is het product ‘I am a Geek’, ontwikkeld door TCS. “We platformiseren als organisatie dus samen met onze partners”, zegt Van der Bijl. “Change management is op deze manier een integraal onderdeel van onze food en tech ambitie.”

Los van de innovatieve kracht leidt het activeren van de community via het human platform ook tot een hogere tevredenheid van medewerkers en teams. Ook de interne Technology Radio-uitzendingen en omarming van Obeya dragen hieraan bij: open management dashboards die betrokkenen in staat stellen om ideeën, problemen, doelen enzovoorts transparant te maken en desgewenst samen kortcyclisch te kunnen bijsturen. Op eventuele vragen aan het management wordt altijd binnen twee dagen gereageerd.

Organizational debt

Ook andere partners worden actief meegenomen in deze verregaande transparantie. Tijdens speciaal daartoe belegde bijeenkomsten worden ze uitgedaagd om individueel of gezamenlijk binnen het partner-ecosysteem tot nieuwe en betere oplossingen te komen.

Dit alles houdt alle betrokkenen scherp. Het helpt volgens Van der Bijl niet alleen bij het opruimen en het voorkomen van de technical debt, het voorkomt ook ‘organizational’ en ‘human debt’ – vormen van schuld die bedrijven en medewerkers remmen in de gewenste ontwikkelingen en ambities. Een nauwe wisselwerking zoals met TCS voorkomt volgens hem zelfs ‘partner debt’.

Sharing & scaling

“Iedere organisatie heeft z’n eigen verhaal, z’n eigen koers en eigen volwassenheid”, zegt Josu Devasia, Country Head van TCS in Nederland hierover. “Het is onze verantwoordelijkheid als partner om onze klanten zo goed mogelijk te ondersteunen in hun doelen en ontwikkeling. Het human platform helpt om optimaal aan te sluiten op de roadmap van Albert Heijn, zodat we samen kunnen werken aan end-to-end customer en value journey’s.”

Intussen wordt het initiatief op basis van het door Van der Bijl gepropageerde ‘sharing & scaling’ binnen moederbedrijf Ahold Delhaize opgemerkt en ook in andere bedrijfsonderdelen toegepast.

Resultaatgericht

Gerhard van der Bijl geldt als een sterk transformationele digitale leider. Hij is uitvoerings- en resultaatgericht en leidt traditionele zaken naar nieuwe waarde door innovatief denken en teamwork. “Mijn overtuiging is dat elke organisatie drastisch kan worden verbeterd als mensen samenwerken, door een modern bedrijfsmodel toe te passen met extreme focus op de klant, innovatie en het ecosysteem.”

De technologieleider heeft een verleden bij onder meer Wehkamp en Royal FloraHolland, waar hij platforms bouwde en allianties smeedde. Als digitale leiders zijn wij de ‘wave makers’ en creëren we de beweging die nodig is. Wel altijd afgestemd op het tempo van de omgeving en met een gezonde stretch voor collega’s, teams en de organisatie. En eigenlijk kom je er altijd achter dat je niet hard genoeg kan gaan.

Gerhard van der Bijl won in 2021 een Innovation Award op basis van zijn zeer heldere visie op digitale transformatie. Tijdens CIODAY op 21 april zal hij dieper ingaan op de voortdurende innovatie binnen zijn organisatie en de eventuele rol van partners – alles onder het motto #alwaysbemoving.

Wil je dit evenement bijwonen? Er zijn nog toegangskaarten verkrijgbaar.

Gerelateerde artikelen

Een derde grote organisaties innoveert uit lijfsbehoud

Een derde grote organisaties innoveert uit lijfsbehoud

Een derde van grote Nederlandse organisaties innoveert vooral uit angst overbodig te worden. Twee op de vijf bedrijven verwachten dat hun businessmodel een sterke verandering zal ondergaan in de komende twee tot vijf jaar. Ook zal volgens bijna de helft (45%) van de bedrijven de organisatiestructuur in hetzelfde tijdbestek mee veranderen.

Bijna alle organisaties lopen achter met digitale transformatie

Bijna alle organisaties lopen achter met digitale transformatie

Ondanks decennia aan investeringen in digitale transformatie heeft slechts een kleine minderheid van organisaties een geavanceerd niveau van digitale volwassenheid bereikt. Geen enkele organisatie in de zorg, financiële dienstverlening, energie- en nutsbedrijven hoort tot deze groep.

Mislukte transformaties kosten jaarlijks 10 miljoen

Mislukte transformaties kosten jaarlijks 10 miljoen

Ondanks vooruitgang op het gebied van digitale transformatie geven acht op de tien organisaties aan dat integratieproblemen hun digitalisering afremmen met infrastructurele problemen en risico’s tot gevolg. De kosten van het niet afronden van projecten zijn gestegen en mislukte initiatieven kosten organisaties gemiddeld tien miljoen euro op jaarbasis.