Identity as a Service (IDaas) for Dummies

Okta

28 september 2021

De tijd dat werknemers één login en wachtwoord hadden, ligt ver achter ons. Tegenwoordig beheert IT honderden inloggegevens per medewerker voor evenzovele applicaties, voor verschillende locale en cloud-gebaseerde platformen en meerdere apparaten.

Veel bedrijven bieden daarnaast online producten en diensten aan waarvoor hun klanten moeten inloggen op een beveiligd account. Ook die inloggegevens moet IT wereldwijd beheren, en voor een grote organisatie kan het om miljoenen accounts gaan.

Tel daarbij op dat gebruikers een van de belangrijkste doelwitten van aanvallen zijn. Van de datalekken wordt pakweg 80 procent veroorzaakt door zwakke of gestolen inloggegevens (Verizon Data Breach Investigations Report). Om deze risico’s in te perken, moeten organisaties gebruikersidentiteiten verifiëren zonder alleen op wachtwoorden te hoeven vertrouwen.

Eén gelekt wachtwoord kan het einde van een bedrijf betekenen. Daarom gebruiken vele organisaties tegenwoordig oplossingen voor identiteits- en toegangsbeheer (IAM). Hiermee kan IT de beveiliging opschroeven en de identiteit en de toegang managen voor alle werknemers – of het nu tientallen zijn of honderdduizenden – en hetzelfde doen voor voor tienduizenden of miljoenen klanten.

Maar om dit soort oplossingen op grote schaal te benutten, omarmen de meeste organisaties een additionele service uit de cloud: Identity as a Service (IDaaS). IDaaS biedt organisaties een robuuste en schaalbare identiteit, zodat zij de toegang van medewerkers en klanten tot applicaties en services overal ter wereld, op elk apparaat, kunnen beheren.

In dit e-book lees je wat moderne identiteit inhoudt en hoe IDaaS je organistatie kan helpen.

[su_row][su_column size=”1/4″]

[/su_column][su_column size=”3/4″]

E-book

Als je hier je gegevens achterlaat, sturen we je direct de link naar de publicatie Identity as a Service (IDaaS) for Dummies.

    [/su_column][/su_row]

    Gerelateerde artikelen

    Bijna alle organisaties misconfigureren cloudomgeving

    Bijna alle organisaties misconfigureren cloudomgeving

    Ruim 98 procent van de organisaties heeft misconfiguraties in de beveiliging van hun cloudomgeving. En bijna zeven op de tien organisaties maken gebruik van externe gebruikers die admin-rechten hebben voor de cloudomgeving, wat kan leiden tot problemen rond data governance en een hoger risico op data-exfiltratie en -exploitatie.

    IT-analytics: de lijm die Operations en Security bindt

    IT-analytics: de lijm die Operations en Security bindt

    Ooit waren IT-operations en beveiliging twee gescheiden werelden. Gedreven door de behoefte aan robuuste cyberhygiëne en zichtbaarheid zien we beide disciplines echter steeds meer integreren. De juiste analytics krijgen over je IT-omgeving helpt bijvoorbeeld om security en IT-operaties meer met elkaar te laten communiceren.

    Cybercrime aanmerkelijk minder gegroeid in 2022

    Cybercrime aanmerkelijk minder gegroeid in 2022

    De explosieve groei van cybercriminaliteit in 2020 en het eerste deel van 2021 is flink afgenomen. Van oktober 2021 tot en met september 2022 waren er weliswaar méér cybercriminele pogingen (99.506 versus 94.806), maar de toename was met vijf procentpunten opvallend zwakker dan een jaar eerder.

    Vertrouwen is geen optie meer

    Vertrouwen is geen optie meer

    Cyberaanvallen worden steeds geraffineerder. Cybercriminelen zijn beter georganiseerd dan ooit tevoren. Voor organisaties is het de hoogste tijd om in te zien dat het opzeggen van alle vertrouwen de best mogelijke beveiliging is. Anders gezegd: zero trust security is eigenlijk de enige manier waarop we ons kunnen verdedigen tegen cybercriminelen.