Slimme logistiek door intelligente en alomtegenwoordige connectiviteit

Hyperconnectiviteit, samen met technologieën als IoT, cloud en edge, zorgt voor een revolutie in de manier waarop logistieke ketens worden gevolgd. Een connected suppy chain maakt naadloze asset monitoring en gegevensanalyse tijdens het hele transporttraject mogelijk. Dit helpt bedrijven om waardevolle en tijdige updates over pakketten aan klanten te leveren. Toegang tot gegevens helpt ook om de operationele efficiëntie van bedrijven te verhogen, zodat ze hun productiviteitsdoelstellingen kunnen halen en hun groeiambities kunnen realiseren.

Het IoT en de toeleveringsketen raken steeds nauwer met elkaar verbonden, aangedreven door alomtegenwoordige connectiviteit op alle niveaus van integratie, werking, inkoop en distributie. Dit creëert een enorme kans voor bedrijven om connectiviteit te gebruiken voor meer dan alleen tracking- en tracingtoepassingen voor vlootbeheer en vrachtcondities. De enorme hoeveelheden gegevens die door deze toepassingen worden gegenereerd, worden door het hele ecosysteem gebruikt om besluitvorming te versnellen en de efficiëntie van systemen en processen te verbeteren.

De kracht van gegevens benutten

Er zijn talloze mogelijkheden om de efficiëntie in de toeleveringsketen te verbeteren door een combinatie van technologieën zoals cloud, kunstmatige intelligentie (AI) en IoT. Bedrijven benutten de kracht van gegevens om duurzame operationele efficiëntie te stimuleren, de betrokkenheid van klanten te vergroten, de informatiestroom te verbeteren en nieuwe diensten en bedrijfsmodellen te creëren. Hoewel de digitalisering van de toeleveringsketen geen nieuw proces is, versnelt de toenemende focus op het genereren van gegevens en analyses nu de toepassing van de technologieën en de bijbehorende ontwikkelingen van bedrijfsmodellen.

Het gebruik van mobiele communicatie moet echter evolueren om end-to-end, schaalbare, veilige en betrouwbare wereldwijde connectiviteit mogelijk te maken, terwijl klanten een grotere autonomie, controle en zichtbaarheid van hun aangekochte producten krijgen. Met de prominente eis van een geïntegreerde toeleveringsketen, moet ook de traditionele manier waarop transportbedrijven mobiele communicatiediensten gebruiken, veranderen.

Wereldwijde verbonden operaties

Ondernemingen hebben een concurrentievoordeel nodig om groei en succes te garanderen in de huidige grenzeloze wereld. Het traditionele connectiviteitsmodel voor mobiele apparaten, dat afhankelijk is van één operator, werkt gewoon niet meer. De complexiteit en bijbehorende kosten van het integreren van meerdere platforms voor elke lokale mobiele operator is geen betaalbare en efficiënte aanpak voor wereldwijde toeleveringsbedrijven. Willen deze succesvol kunnen opereren, hebben ze een betrouwbaar, wereldwijd beschikbaar platform voor connectiviteitsoplossingen nodig dat een ononderbroken netwerk biedt met wereldwijde beschikbaarheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid van één provider.

Deze wereldwijde connectiviteit zal zichtbaarheid van het volledige supply chain-proces mogelijk maken met gedefinieerde transportroutes door de bestaande waardeketen van bedrijven, importeurs/exporteurs en transporteurs. Het zal integratie met cloud-gebaseerde applicaties brengen, online inzicht in prijzen en verzendingen, en de ultieme combinatie van procesautomatisering en digitale transformatie.

Weg vooruit met technologie- en procesinnovatie

In het komende decennium zal de wereldwijde toeleveringsindustrie een combinatie van technologie en procesinnovatie toepassen. Het merendeel van papiergebaseerde processen zal verschuiven naar online transacties die vertrouwen op een mix van cloud-gebaseerde gegevens, elektronische documenten en geautomatiseerde facturatie. De locatie en conditie van vracht zal in realtime worden gemonitord, waardoor klanten sneller op de hoogte kunnen worden gebracht van vertragingen in de levering en het beheer van just-in-time en lean inventory programs op productielocaties wordt vergemakkelijkt.

Fabrikanten en detailhandelaren zullen de vraag en het koopgedrag van consumenten nauwkeuriger kunnen voorspellen en deze informatie kunnen gebruiken in hun inkoopprocessen met connected warehouses om het capaciteitsgebruik te optimaliseren. Er worden ook nieuwe benaderingen gebruikt om de behoefte aan menskracht tijdens seizoensgebonden vraag te beheren en digitale initiatieven voor de toeleveringsketen te automatiseren.

Een duurzame supply chain zal ook in de toekomst een van de belangrijkste aspecten van de transport- en logistieke sector blijven. Bedrijven moeten echter begrijpen dat het niet alleen gaat om de juiste technologie, maar ook om slimme planning en het gebruik van connectiviteit met slimme tools. Met de gedigitaliseerde toeleveringsketens door middel van AI, sensoren die met de cloud verbonden zijn en slimme tracking & tracingsystemen, en de daaruit voortvloeiende verhoogde efficiëntie van slimme logistieke processen, worden toeleveringsketens economischer.

Gerelateerde artikelen

Putting the ‘real’ in real-time data

Putting the ‘real’ in real-time data

Stel je een platform voor dat helemaal geen verkeer ziet, vervolgens een kwartier lang drie miljoen verbindingen per seconde, waarna het terugvalt naar bijna nul. Het lijkt op een DDoS-aanval, maar het is stemverkeer voor het Eurovisie Songfestival. Het kleine, jonge bedrijf achter het platform, Once.net, had zich geen beter voorbeeld kunnen wensen om zijn capaciteiten te demonstreren.

AI succesvol inzetten voor een toekomstbestendig bedrijf

AI succesvol inzetten voor een toekomstbestendig bedrijf

Het is belangrijk om de trends in de industrie te volgen, de concurrentie voor te blijven, toekomstbestendig te zijn en meer. Maar hoe doe je dat? Innovatie is daarin het sleutelwoord en gaat vaak hand in hand met technologie. Inmiddels raken we niet meer uitgepraat over AI en dit is hoe je het inzet voor een toekomstbestendig bedrijf.

Cloudtechnologie steeds vaker ingezet wegens innovatie

Cloudtechnologie steeds vaker ingezet wegens innovatie

Cloudtechnologie blijft voor zeventig procent van de grote bedrijven een investeringsprioriteit voor de lange termijn, ondanks macro-economische tegenwind en afvlakking van de groei van cloud-bestedingen wereldwijd. Innovatie blijkt echter een belangrijke drijfveer voor cloudinvesteringen.

Eric de Jongh (NS): ‘Een wendbaar en weerbaar mobiliteitsbedrijf’

Eric de Jongh (NS): ‘Een wendbaar en weerbaar mobiliteitsbedrijf’

Ophef over prestaties en dienstverlening toont de enorme relevantie van NS. Met ruim een miljoen reizigers per dag en als duurzaam alternatief voor de auto en korte-afstandsvluchten is de trein van groot belang. “In de ontwikkeling naar ‘mobility as a service’ spelen technologie en data een cruciale rol”, aldus Eric de Jongh, manager Strategie, Architectuur & Security.