CEO’s en commissarissen: we kunnen niet omgaan met geopolitieke veranderingen

Redactie

12 februari 2025

Slechts ongeveer een kwart van alle CEO’s en commissarissen wereldwijd verwacht dat hun organisatie in het aankomende jaar succesvol het hoofd kan bieden aan de gevolgen van geopolitieke spanningen. Hierop duidt wereldwijd onderzoek door Heidrick & Struggles.

Slechts een derde van alle ondervraagden verwacht dat hun organisatie dit jaar de opkomst van kunstmatige intelligentie met goed gevolg kan managen.

Onzekerheid rond geopolitieke ontwikkelingen overschaduwt andere strategische prioriteiten. CEO’s en commissarissen noemen economische instabiliteit (58%) en geopolitieke spanningen (44%) als de meest urgente uitdagingen voor hun organisatie in 2025.

Ten opzichte van een jaar geleden nam vooral het belang van cybersecurity (+8 procent), een veranderende marktdynamiek (+6%) en kunstmatige intelligentie (+5%) toe.

“Hoge invoertarieven, groeiend isolationisme en handelsoorlogen creëren een klimaat van onzekerheid”, zegt Imke Lampe, Managing Partner van Heidrick & Struggles Nederland. “Het is wat dat betreft geen verrassing dat de ondervraagde CEO’s en commissarissen het meest onzeker zijn over het vermogen van hun organisatie om relatief recente uitdagingen, zoals geopolitieke spanningen en kunstmatige intelligentie het hoofd te bieden.”

Zes op de tien CEO’s en commissarissen zijn optimistisch over de prestaties van hun organisatie op het gebied van governance en maatschappelijk verantwoord ondernemen (CSR). Cybersecurity blijft een aandachtspunt: vijftig procent van de bestuurders zegt dat de organisatie goed in staat is het hoofd te bieden aan cyberrisico’s.

Lampe: “Deze ontwikkelingen wijzen op een sterke basis voor verdere groei, mits organisaties erin slagen hun technologische en geopolitieke uitdagingen aan te pakken. Tegelijkertijd zien we dat veel organisaties nog altijd in staat zijn zich aan te passen aan veranderende omstandigheden en hun aandacht te richten op de meest prangende uitdagingen.”

“De vorderingen die zij het afgelopen jaar hebben gemaakt op het gebied van governance, CSR en cybersecurity zijn hiervan een mooi bewijs. De volgende stap is deze veerkracht door te trekken naar nieuwe risico’s zoals AI en geopolitieke instabiliteit.”

Mede onder druk van eerdergenoemde uitdagingen verwachten vier op de tien respondenten dat hun organisatie de strategische doelen voor 2025 niet gaat halen. Ook wat betreft het toekomstige succes van de organisatie zijn veel ondervraagden kritisch. Iets meer dan de helft van hen heeft vertrouwen in het vermogen van hun organisatie om directieleden aan te trekken, te ontwikkelen en te behouden.

Een op de zes respondenten heeft daarnaast geen vertrouwen in de CEO-opvolgingsstrategie van hun organisatie. Bij het werven van commissarissen geldt dit voor een achtste van hen.

Lampe: “In een snel veranderende wereld verliezen veel organisaties de lange termijn uit het oog. Ondanks dat het selecteren van nieuwe directieleden een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Raad van Commissarissen is, staat het nog altijd laag op hun prioriteitenlijst. Een robuuste opvolgingsstrategie en het investeren in digitale vaardigheden zijn cruciaal voor de continuïteit van organisaties.”

Over het onderzoek

In november 2024 hield Heidrick & Struggles een online enquête onder 930 respondenten. Daarvan was 64 procent CEO en 36 procent directeur. Negenenveertig procent was afkomstig uit Europa; 28 procent uit Noord-Amerika; 14 procent uit Azië en het Pacifisch Gebied, 5 procent uit Latijns-Amerika, 4 procent uit het Midden-Oosten en 1 procent uit Afrika. De respondenten vertegenwoordigden bedrijven van alle grootteklassen. Dertig procent rapporteerde een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar. Bedrijven kwamen uit alle sectoren.

Gerelateerde artikelen

Ing Yan Ong (Heineken) is CIO of the Year 2024

Ing Yan Ong (Heineken) is CIO of the Year 2024

Ing Yan Ong, Global CIO van Heineken, is winnaar van de CIO of the Year Award 2024. Hij dankt de prijs aan de breed opgezette transformatie naar standaardisatie en harmonisatie van het digitale landschap van de brouwer, waarin hij een van de belangrijkste voortrekkers is.

Mews wint Tech Hero Award

Mews wint Tech Hero Award

Mews, maker van een gebruiksvriendelijk platform voor de hotelbranche, heeft de Tech Hero Award gewonnen op CIODAY2024.

Aart Rupert (Damen) is CIO of the Year 2023

Aart Rupert (Damen) is CIO of the Year 2023

Aart Rupert, CDO van Damen, is winnaar van de CIO of the Year Award 2023. Hij dankt de prijs aan zijn strategische visie op digitalisering, de transformatie die hij heeft ingezet en het in de markt zetten van een nieuwe business unit (Damen Triton). CM.com won de Tech Hero Award.

Michiel Valk (Essent): ‘Zorg dat je als IT middenin de organisatie staat’

Michiel Valk (Essent): ‘Zorg dat je als IT middenin de organisatie staat’

Essent is de volgende stap in de energietransitie aan het maken. De vertaalslag van de mogelijkheden die technologie biedt richting medewerkers en klanten is daarbij essentieel, net als goed luisteren naar alle stakeholders en klanten. Dit is het domein van CIO Michiel Valk, die onlangs is genomineerd voor de CIO of the Year Award.