2018 HPDO Paper: Hoe word je een high-performance digital organisatie?

ICTM_Admin_ITEX

14 december 2018

Om marktrelevantie te behouden, moeten organisaties zich continu aanpassen. Strategische plannen die jaren vooruit blikken, voldoen daarbij niet meer: wendbaarheid is essentieel om te overleven als bedrijf. Adoptie van nieuwe technologie krijgt vaak een prominente plek in een digitale strategie. Maar de business moet hier naadloos op aansluiten, anders zijn ook de meest weldoordachte strategieën tot mislukken gedoemd.

Organisaties moeten hun focus op de ontwikkeling van een digitale strategie deels verleggen naar het integreren van ‘digitaal’ in hun DNA. Processen en werkwijzen moeten op de helling en ingrijpend aangepast: bedrijven moeten transformeren in een high-performance digital organisation (HPDO).

Twee Nederlandse organisaties die dit transformatieproces succesvol hebben doorlopen zijn Randstad en AkzoNobel. Diepte-interviews door Dr. Erik Beulen (Universiteit Tilburg en TIAS Business School) met CIO’s René Steenvoorden en Aloys Kregting hebben geleid tot input voor een whitepaper over HPDO’s.

Aangevuld met een serie rondetafelgesprekken, enquêtes en onderzoek, zet Erik uiteen wat een high-performance digital organisation is, welke bedrijven in de voorhoede zitten, en hoe je daar kunt komen. Interesse? Laat dan hieronder je gegevens achter. Je kunt direct downloaden.

    Gerelateerde artikelen

    HPDO Paper: Sharing data in ecosystems

    HPDO Paper: Sharing data in ecosystems

    Het delen van gegevens en inzichten wordt steeds belangrijker bij het creëren van waarde in end-to-end value journeys. Dit legt de lat hoog voor organisaties, aangezien innovaties zich in een ongekend tempo aandienen, ecosystemen vaak zeer dynamisch zijn en data in omvang blijft groeien.

    Van data delen naar inzichten delen

    Van data delen naar inzichten delen

    Data delen tussen organisaties in waardeketens heeft de toekomst, maar we kunnen daar veel meer uit halen. Wat als je in plaats van basale gegevens relevante inzichten kunt delen? Daarbij komt uiteraard AI om de hoek kijken. Erik Beulen, hoogleraar bij TIAS School for Business and Society, over de laatste resultaten van zijn jaarlijkse onderzoek naar digitale volwassenheid.

    ‘Mentale shift nodig bij IT-leveranciers’

    ‘Mentale shift nodig bij IT-leveranciers’

    IT-leveranciers moeten zich opmaken voor een veranderende relatie met organisaties aan de klantzijde. CIO’s, businessleiders en besturen willen vooral snel en flexibel nieuwe waardeproposities kunnen ontwikkelen. Dat stelt andere eisen aan hun mensen, processen, IT en dus ook technologiepartners.

    2021: HPDO Paper: Value creation by improved ecosystem partnering

    2021: HPDO Paper: Value creation by improved ecosystem partnering

    Succesvolle partnering binnen een ecosysteem moet voldoen aan een aantal belangrijke voorwaarden. Onderzoek naar volwassenheid van partnering binnen ecosystemen door Erik Beulen van Tilburg University / TIAS Business School laat zien dat organisaties inzien dat er ruimte is voor verbetering.