‘Een samenwerking die het beste naar boven haalt’

Hotze Zijlstra

30 november 2022

Fiveºdegrees levert al tien jaar een vertrouwd core-bankingproduct aan toonaangevende financiële instellingen. In 2021 werd een volledig cloud-native variant gelanceerd, waarmee klanten ook op lange termijn in staat zijn om aan de steeds veranderende markteisen te voldoen. De partnership met Levi9 was cruciaal bij de ontwikkeling van het nieuwe platform. “Het was precies de wisselwerking die we nodig hadden”, zeggen CEO Martijn Hohmann en CTO Jeffrey Severijn.

In plaats van de bestaande oplossing te moderniseren, besloot men de nieuwe vanaf de bodem te herontwerpen. Inmiddels is deze klaar voor de markt. “Anders dan de oude stack is °neo, het nieuwe ‘banking grade’ SaaS-platform, gebaseerd op componenten”, vertelt CEO Martijn Hohmann. “Het aantal bouwstenen zal in de loop van de tijd gestaag toenemen. Ook zal het makkelijker worden om externe diensten en ecosystemen aan elkaar te koppelen.”

Fiveºdegrees en Levi9 Technology Services werken al zeven jaar samen, maar de laatste pakweg vier jaar is de wisselwerking in een nieuwe fase terecht gekomen. “Op het niveau van directie en aandeelhouders denken we al langer samen na over hoe we de meeste waarde uit onze relatie kunnen halen”, aldus de CEO. “Levi9 wil graag echte waarde creëeren aan de businesskant van de klant, ook omdat dit interessant is voor hun medewerkers.”

Meerwaarde

“Het leveren van businesswaarde is de heilige graal voor ontwikkelaars”, zegt CTO Jeffrey Severijn. tevens eindverantwoordelijk voor het °neo-platform. “Het is voor Levi9 belangrijk om hun medewerkers een uitdagende werkomgeving te bieden. Wat betreft onze traditioneel gebouwde °matrix-oplossing kwam onze relatie langzaam in de gevarenzone. Daar werden developers niet langer enthousiast van.”

Daarnaast speelt volgens de CTO nog iets anders: “Outsourcingspartijen hebben in hun buitenlandse vestigingen te maken met door de coronapandemie sterk gestegen salarissen. Daardoor neemt het prijsvoordeel af. Zulke bedrijven moeten zich nu op andere manieren onderscheiden. Bijvoorbeeld door specifieke markt- of domeinkennis die wij kunnen benutten.”

Het heeft voor fiveºdegrees meerwaarde wanneer een partij als Levi9, met zes delivery-centra in Oost-Europa, ervaring heeft met de Azure-cloud binnen bijvoorbeeld een mediabedrijf. “Die competenties kunnen ze in overleg ook bij andere klanten inzetten, wat voor iedereen een voordeel is: partner, medewerkers en klanten. In de toekomst zou je dan zelfs in een breder verband kunnen co-creëren.”

Terwijl daar met Levi9 een open gesprek over werd gevoerd, kwamen zaken in beweging. Hohmann: “Voor de modernisering van ons bestaande core-bankingproduct hebben we verschillende partijen gepolst, maar dat leverde niet veel op. Levi9 kwam op basis van andere ervaringen met het voorstel om het met de nieuwste methoden en technieken totaal anders te doen. Dat betekende een fundamentele verandering in onze partnership – met de juiste meerwaarde voor ons allemaal.”

Startup-aanpak

Aan ºneo werkten drie jaar lang zo’n 80 mensen – de helft van de totale capaciteit. Het volledig nieuwe platform kent veel lagere variabele kosten, biedt veel meer flexibiliteit en speelt een belangrijke rol in de wereldwijde ambities. Severijn: “We hebben het samen als een startup aangepakt: vanuit het eerste ontwerp naar een minimum viable product, vervolgens een technische MVP ontwikkeld en doorgebouwd. Alles agile en vanuit het idee om snel te kunnen opschalen. Dat heeft allemaal goed uitgepakt.”

De samenwerking is ingericht rond de doelstellingen die de twee bedrijven samen, als één team willen bereiken. “Je doet het echt met elkaar”, aldus de CTO en de CEO. “Dat vonden onze mensen soms lastig. Het is namelijk niet meer ‘wij vragen, zij draaien’, zoals je doet met ontwikkelteams in bijvoorbeeld India of Vietnam. Alles gebeurt op basis van gelijkwaardigheid.”

Het heeft volgens de five°degrees-leiders vanuit een blanco vel papier het beste in iedereen naar boven gehaald. Severijn: “De inbreng van Levi9 lag voornamelijk op technisch gebied: de Azure-cloud, event-driven architectuur, microservices enzovoorts. Wij keken daarbij vooral naar de functionele aspecten. Vervolgens hebben we samen veel uitgevonden.”

Extra versnelling

Bijvoorbeeld rond Logic Apps voor de integratie van apps, gegevens, services en systemen door geautomatiseerde workflows in Azure. “Tijdens een demo met de key engineers van Microsoft bleken we daarin op sommige punten verder te zijn dan zij”, zegt Hohmann enthousiast. “Het was zelfs zo goed, dat ze zaken hebben overgenomen.”

De CEO onderstreept andermaal de plezierige en vruchtbare samenwerking. “Als mensen van Levi9 weten hoe dingen beter kunnen, zijn we altijd bereid te luisteren. Omgekeerd hebben wij bij de ontwikkelclub in Servië een presentatie gehouden over de toekomst van bankieren.”

Jeffrey Severijn: “Tijdens de demo’s kwamen ook regelmatig teamleden van Levi9 aan het woord. Dat creëert eigenaarschap en onderling begrip. Ook bij uitdagingen, wanneer iets meer tijd kost of wanneer de requirements niet duidelijk zijn. Doordat we elkaar al kenden konden we het traject een extra versnelling geven. Een nieuwe relatie opbouwen kost per slot van rekening tijd – wij kenden elkaars sterktes en zwaktes.”

“Het was al met al exact de wisselwerking die we nodig hadden om het °neo-traject tot een succes te maken”, concludeert CEO Martijn Hohmann. “Ik durf zelfs te zeggen dat het anders niet was gelukt.”

Gerelateerde artikelen

Zes tips om b2b van waarde te laten zijn in de platformeconomie

Zes tips om b2b van waarde te laten zijn in de platformeconomie

Platformen hebben al veel bekendheid gewonnen. Zo kun je als consument eenvoudig een taxiritje boeken of zelfs een huis kopen zonder tussenkomst van een makelaar. Maar in de business-to-businessmarkt zijn organisaties nog zoekende hoe ze met platformen van waarde kunnen zijn.

EU Digital Identity Wallet: last of welkome oplossing?

EU Digital Identity Wallet: last of welkome oplossing?

In juni 2021 publiceerde de Europese Commissie een voorstel voor herziening van de bestaande eIDAS-regelgeving. Het doel: de beschikbaarheid en adoptie van digitale identiteit vergroten, de steeds dominantere rol van platformen aan banden leggen en aan de verwachtingen van gebruikers tegemoetkomen. Christian van Ramshorst en Daniël den Boer staan stil bij de mogelijke gevolgen voor burgers en bedrijven.

Innoveren in de platformeconomie? investeer in eigenheid!


Innoveren in de platformeconomie? investeer in eigenheid!


In de huidige ontwikkelingsfase van dataplatformen is een platform voor centrale opslag en uitwisseling nog genoeg om te innoveren en dominant in een markt te kunnen worden. Maar eigenheid van functionaliteit kan juist ook eigenheid van producten ondersteunen en dus de markt goed bedienen. Ontwikkelen in eigen huis is het overwegen waard, aldus Marinka Voorhout en Jeroen Tegelaar.