Elke medewerker zelfservice-toegang geven tot near-real-time dataproducten van teams met een aanzienlijke domeinexpertise. En de missie van dataspecialisten: waarde creëren uit data – niet het bouwen van een dataplatform. Dat zijn de twee pijlers waar de datastrategie van DPG Media op stoelt, vertelt Wannes Rosiers, voormalig area manager Data bij de uitgever, die actief is in België, Nederland en Denemarken en enkele tientallen titels publiceert. Inmiddels kan de organisatie zich een ‘data rock star’ noemen. Rosiers vertelt over het proces daar naartoe en reikt handvatten aan voor hen die weliswaar goed op weg zijn, maar meer uit data willen halen.

Bouke Hoving (ING): De voordelen van een ‘minimal shareable bank’
Om snel en flexibel te kunnen inspelen op nieuwe technologische mogelijkheden is een adaptieve IT- en datahuishouding vereist. Volgens Bouke Hoving, CIO Retail Banking van ING, wordt daarmee de kloof tussen strategie en executie overbrugd. De aloude, veelal productgedreven IT-complexiteit maakt plaats voor een toekomstvaste en wereldwijd toe te passen data- en technologieomgeving.