Puntoplossingen falen: er is behoefte aan nieuwe klasse geconvergeerde endpoint-platformen

Om een organisatie door het grote aantal cyberbedreigingen te leiden, moeten hulpmiddelen, teams en data samenkomen. Althans, dat is hoe het er moet gaan uitzien.

De meeste CIO’s worden echter beperkt door hun (legacy) endpoint tools en point solutions.

Zij weten welke vragen zij moeten kunnen beantwoorden over hun endpoint-omgeving. Ze weten welke acties ze moeten ondernemen om hun endpoints te allen tijde te beheren en te beveiligen. Maar ze proberen al deze vragen te beantwoorden en de juiste, snelle acties te ondernemen met behulp van legacy ‘point solutions’ die niet goed meer werken in de huidige omgevingen.

Hieronder leg ik uit hoe CIO’s deze problemen kunnen oplossen door hun legacy-puntoplossingen te vervangen door een nieuwe klasse van geconvergeerde endpoint management platformen. Om dit te doen, onderzoeken we:

  • Waarom legacy tools niet voldoen aan de grootste endpoint-uitdagingen van vandaag;
  • Hoe een nieuwe klasse van geconvergeerde endpoint-platformen dit probleem oplost;
  • Wat een geconvergeerd endpoint management-platform voor jou moet doen.

Wat is er veranderd? Eerlijk gezegd: alles

In het verleden moesten organisaties een relatief beperkt aantal endpoints beheren en beveiligen. De meeste werden on-premise gebruikt, binnen technologieomgevingen die zelden veranderden.

Vandaag de dag moeten CIO’s en hun teams miljoenen dynamische, zeer diverse en wereldwijd gedistribueerde endpoints in cloud- en hybride netwerken beheren en beveiligen. Elk van deze endpoints introduceert operationele risico’s en kwetsbaarheden in de beveiliging, en moet in real-time worden bewaakt, beheerd en beveiligd om de prestaties ervan te waarborgen.

Deze endpoints hebben ook te maken met een groeiende golf aan cyberaanvallen. Elke elf seconden vindt er een ransomware-aanval plaats, en de potentiële impact van een inbreuk wordt almaar groter naarmate bedrijfsprocessen steeds meer digitaal worden en steeds meer met elkaar verbonden zijn.

Helaas worstelen veel bedrijven met het beheren en beveiligen van hun nieuwe endpoint-omgeving. Ze gebruiken nog steeds legacy endpoint oplossingen die zijn ontworpen om te werken in kleine, statische omgevingen. Deze tools falen in de endpoint-realiteit van vandaag. Laat me uitleggen waarom dat zo is.

Waarom legacy puntoplossingen falen in de huidige omgevingen

De meeste legacy endpoint tools zijn gebouwd om één taak uit te voeren – vaak voor slechts één endpoint categorie – en werken onafhankelijk van elkaar. Wanneer IT-teams met behulp van deze tools een complete omgeving voor het beheren en beveiligen van endpoints proberen te ontwikkelen, worden ze gedwongen om tientallen puntoplossingen aan elkaar te knopen. En aangezien endpoint-omgevingen zijn getransformeerd met almaar nieuwe endpoints en nieuwe operationele en beveiligingsrisico’s die moeten worden beperkt, zijn CIO’s gedwongen om steeds meer tools te gebruiken. Volgens recent onderzoek heeft 95 procent van de organisaties 20 procent van hun endpoints niet ontdekt – en ze zijn dus ook niet beschermd.

Deze tools creëren ook silo’s tussen IT- en security teams

Veel van deze tools zijn door individuele functionarissen, teams en medewerkers aangekocht en worden los van elkaar gebruikt. Ze geven iedereen een andere kijk op de endpoint-omgeving en maken het onmogelijk om samenhangende end-to-end processen voor het beheren en beveiligen van endpoints op te bouwen. Het ergste van alles is dat ze IT en beveiliging ervan weerhouden samen te werken aan belangrijke projecten – zoals het toepassen van patches en configuraties – om vaak misbruikte kwetsbaarheden van endpoints te dichten.

Het is duidelijk dat verouderde puntoplossingen tekortschieten bij het beheren en beveiligen van de huidige endpoint-omgevingen.

De oplossing: geconvergeerde endpoint-management platformen

CIO’s hebben behoefte aan een nieuwe technologische oplossing die de problemen met legacy-puntoplossingen corrigeert en de uitdagingen van de explosie van endpoints met zijn enorme proliferatie aan tools overwint.

Converged endpoint management (XEM)-platformen consolideren de functionaliteit van tientallen puntoplossingen in een enkel dashboard waar teams erop kunnen vertrouwen dat zij alles kunnen zien en controleren wat er op endpoints gebeurt.

Het belangrijkste is dat geconvergeerde platformen silo’s in endpoint-beheer en -beveiliging elimineren. Ze fungeren als de ruggengraat voor alle cruciale interacties tussen endpoint-gegevens, controles en teams. Alles zit samen op één plaats. Dat geeft IT, security, risicobeheer en andere technologiefuncties één ‘thuis’ van waaruit naadloos kan worden samengewerkt.

Samengevat: Met het juiste converged endpoint management platform kunnen CIO’s de meeste van hun core operations en security uitdagingen oplossen.

Het juiste geconvergeerde endpoint management platform kiezen

De markt voor endpoint-tools maakt een transformatie door, waarbij deze nieuwe geconvergeerde platformen in hoog tempo de oude puntoplossingen vervangen. Bij het evalueren en beoordelen van het juiste platform voor geconvergeerd endpoint management, moeten CIO’s ervoor zorgen dat ze een oplossing selecteren die drie belangrijke kwaliteiten biedt:

  • Zichtbaarheid in elk beheerd of onbeheerd endpoint in real-time.
  • Controle over cloud, on-premise en hybride systemen binnen enkele seconden.
  • Eén enkele versie van de waarheid, samengesteld uit nauwkeurige, high-fidelity gegevens voor elk endpoint team.

Beschouw dit als de inzet voor elke geconvergeerde oplossing voor endpoint-beheer die je evalueert. Het vormt de sleutel tot het oplossen van de meeste actuele uitdagingen op het gebied van endpoint-beheer en -beveiliging die door verouderde tools worden veroorzaakt.

Ontdek hoe geconvergeerd endpointbeheer er in de praktijk uitziet.

Gerelateerde artikelen

De vier grootste cloud-uitdagingen en hoe zichtbaarheid kan helpen

De vier grootste cloud-uitdagingen en hoe zichtbaarheid kan helpen

Toen er nog geen sprake was van een pandemie, werd er al steeds meer gewerkt met de cloud. Sindsdien is de hoeveelheid activiteit in de cloud zeer sterk toegenomen, mede doordat veel organisaties permanent zijn overgestapt op hybride werken. Uit een recent onderzoek...

Digitale kwetsbaarheid in de keten

Digitale kwetsbaarheid in de keten

Het DBIR van Verizon is ieder jaar weer een bonte verzameling feiten en trends op het gebied van security. Van jaar op jaar zie je doorgaans weinig grote trendbreuken. Dat was dit jaar anders. Het aantal inbreuken of security-incidenten waarbij een ketenpartner betrokken is, nam schrikbarend toe. Waardoor komt dit en wat kun je ertegen doen?

Gebruik unified observability voor een vlotte digitale experience

Gebruik unified observability voor een vlotte digitale experience

Vandaag de dag is de digitale experience bepalend voor al onze interacties met zowel collega’s als bedrijven. Het streven naar perfecte digitale kanalen heeft bijgedragen aan betere ervaringen voor zowel medewerkers als klanten, maar de toegenomen complexiteit heeft het leven van de IT-afdeling er niet gemakkelijker op gemaakt.

Digitale transformatie? Wat dacht je van een security transformatie?

Digitale transformatie? Wat dacht je van een security transformatie?

In hun haast om de snelle veranderingen bij te houden en competitief en relevant te blijven door processen te transformeren, verwaarlozen veel organisaties een belangrijk onderdeel van digitale transformatie: een sterk cyberbeveiligingsprogramma dat hen tegen de nieuwste bedreigingen verdedigt.