Roy Ikink (Accenture): ‘Cloud drijft bedrijfsbrede digitale transformatie aan’

De cloud stelt bedrijven al jaren in staat om de slag naar voren te maken. Dankzij de cloud immers meer flexibiliteit, meer wendbaarheid en nieuwe kansen voor innovatie. Technologieleiders staan er massaal voor open. “Om het volledige potentieel te kunnen benutten is een bedrijfsbrede benadering nodig”, stelt Roy Ikink, managing director van Accenture Cloud First in Nederland.

Accenture Cloud First is een afgelopen najaar aangekondigd initiatief, waarin wereldwijd zo’n 70.000 professionals betrokken zijn. Accenture investeert er de komende drie jaar maar liefst drie miljard dollar in. De kickoff van Cloud First in Nederland viel samen met Accentures virtuele Forward/Cloud-evenement in de eerste week van maart, waarbij naast eigen hotshots als Paul Daugherty (Global CTO) en James Burrows (Global Cloud Strategy) diverse grote klanten als gastspreker optraden.

In samenwerking met Martijn Koning, CIO van Alliander, was er voorafgaand aan het event een besloten rondetafelbijeenkomst over de digitale transformatie van de netbeheerder. De cloud speelt hierin een aanjagende rol.

“Cloud is al jaren sterk in opkomst en dat is vanwege de covid-crisis nog eens extra versneld”, aldus Ikink tijdens de genoemde rondetafel. “Organisaties die al gestart waren met hun cloudtransformatie en digitale transformatie zijn succesvoller en wendbaarder gebleken tijdens de crisis. Sterk digitaal gedreven bedrijven hebben stuk voor stuk de consumenten- en medewerker-ervaring en het businessproces op de eerste plaats gezet, met cloud als enabler.”

Versnelde transformatie

Accenture Cloud First wil klanten in alle bedrijfstakken helpen om op korte termijn ‘cloud first’ te worden en zo hun digitale transformatie te versnellen. In concrete zin integreert het bedrijf de brede cloudexpertise, waaronder cloudmigratie, infrastructuur en applicatieservices en ecosysteem-partnerships, met diepgaande inzichten in nagenoeg alle branches en sectoren.

“Cloud is mainstream geworden. Elke nieuwe business is cloudgebaseerde business”

James Burrows, bij Accenture wereldwijd verantwoordelijk voor cloud-advisory, stelt tijdens zijn keynote op Forward/Cloud dat de wereldwijde adoptie van cloud een ‘point of no return’ heeft bereikt. “Cloud is mainstream geworden. Elke nieuwe business is cloudgebaseerde business.” De trend om versneld grootschalig naar de cloud te bewegen zal de komende jaren aanhouden, zo verwacht men bij Accenture.

Ikink constateert dat het karakter van de gemiddelde cloudtransformatie verandert. “Van lift en shift van de infrastructuur naar IaaS, zien we dat bedrijven in de cloud toenemende mate gebruiken om het bedrijfsproces te veranderen, hun klanten beter te bedienen of het personeel optimaal te ondersteunen. Cloud is een drijvende kracht geworden voor bedrijfsbrede verandering.”

Samenhangende benadering

Accenture speelt met de lancering van Cloud First zoals gezegd in op deze ontwikkeling. Ikink: “Waar we in het verleden aparte activiteiten hadden voor bijvoorbeeld cloud infrastructuur, full stack development of data & AI, zien we nu vooral de kracht van de combinatie van deze zaken. De cloud kan door zo’n samenhangende benadering in plaats van alleen kostenbesparing steeds meer een waardeagenda realiseren. Dit is in lijn met de behoefte van bedrijven en de C-level leiders.”

Veel organisaties hebben momenteel tussen de tien en dertig procent van hun totale workload in de cloud draaien. Soms is het nog slechts een kwestie van even uitproberen, of ze zijn min of meer gedwongen door hun suppliers die hun diensten steeds vaker alleen nog in de cloud aanbieden.

Ikink: “Om de maximale waarde van cloud te benutten kijk je met een andere lens naar bedrijfsprocessen; je zoekt naar verbetering of denk na over het op basis van nieuwe technologie in de markt zetten van nieuwe producten en diensten. Op die manier denken in toegevoegde waarde vereist wel de nodige businessinspanning. Ook vanuit deze hoek zal moeten worden meegedacht over het inzetten van technologie.”

De business voorop

Toonaangevende bedrijven zetten volgens de managing director de business en het creëren van waarde voorop, om van daaruit de verandering middels digitalisering te realiseren. De technologie-afdeling speelt vervolgens een rol om dit alles zo goed mogelijk te ondersteunen. Niet door te opereren in silo’s, maar vanuit een zo breed mogelijk perspectief met de end-to-end waardeketen in het vizier.

“De cloud kan door een samenhangende benadering steeds meer een waardeagenda realiseren”

“Het begint met de vraag waar je wilt staan je businessstrategie”, zegt Ikink. “Geen digitale strategie als doel op zichzelf, maar als middel om bedrijfsdoelen te behalen. Nogmaals: daarbij sluiten IT en business binnen multidisciplinaire teams naadloos op elkaar aan. Technologie, en in het bijzonder cloud, versterkt vooral de business.”

Drie aanvliegroutes

Uit onderzoek onder de eigen klanten onderscheidt Accenture in hoofdlijnen drie aanvliegroutes naar de cloud. “Allereerst het genoemde lift & shift van het bestaande datacenter of infrastructuur. De tweede route is een IT-transformatie, waarbij je je vooral richt op het voortbrenginsproces van digitalisering en de business en ontwikkelteams het juiste gereedschap geeft. De derde aanvliegroute betreft de op waarde gerichte businesstransformatie, die de voordelen van de cloud en digitalisering in volle breedte benut.”

In dat geval ligt er wel een rol op het gebied van technologie-leiderschap: zorgen dat de gehele organisatie meebeweegt met de verandering. Ikink: “Dat valt of staat met de juiste mindset en de bereidheid om mensen in deze transformatie op weg te helpen. Op die manier wordt het voor iedereen beter, uitdagender en interessanter.”

Het is een transformatie die Accenture zelf ook doormaakt. “Wij hebben businessconsultants op heel specifieke gebieden, die nu samen met onze technologie-consultants oplossingen en mogelijkheden voor onze klanten outside-in moeten aandragen – vergelijkbaar met de samenwerking tussen business en IT bij onze klanten. Als Accenture Cloud First brengen we alles bij elkaar.”

Gerelateerde artikelen

Hoe meet je de voortgang van een security awareness programma?

Hoe meet je de voortgang van een security awareness programma?

Steeds meer bedrijven zetten niet alleen technologie in om cyberaanvallen zoveel mogelijk af te wenden, maar focussen ook op de menselijke factor in cybersecurity. Met recht. Een onderzoek van Stanford University en cybersecurityfirma Tessian uit 2020 wijst uit dat...

Leiderschapslessen uit wereldwijde ontwrichting

Leiderschapslessen uit wereldwijde ontwrichting

Het ontbreekt de laatste tijd niet aan wereldwijde, onvoorspelbare en ontwrichtende gebeurtenissen. Deze hebben hun invloed op de zakelijke wereld, en dit heeft weer zijn gevolgen voor zakelijk leiderschap. Welke lessen kunnen we hieruit trekken?

‘Handvatten voor exponentiële innovatie’

‘Handvatten voor exponentiële innovatie’

Incrementele verandering is niet genoeg om bij te blijven in een veranderende wereld waarin technologie zich exponentieel ontwikkelt. Bedrijven moeten werken aan de capaciteit om te kunnen inspelen op steeds weer nieuwe technologie- en businesskansen. Tijdens het...

Thomas Bunnik (Whoppah) meest innovatieve leider van Nederland

Thomas Bunnik (Whoppah) meest innovatieve leider van Nederland

Thomas Bunnik, oprichter en CEO van Whoppah, is winnaar van de Innovation Award in de categorie Meest innovatieve leider. Santeon won de award voor het Meest innovatieve ecosysteem. TestGorrilla ging er met de prijs vandoor in de categorie Meest succesvolle startup, scaleup of challenger en Lensor, onderdeel van Pon Holdings, ontving de eerste award in een nieuwe categorie Meest succesvolle business-innovatie.