Flexibiliteit is het kenmerk van de digital natives. Zij zullen de komende jaren de winnaars in de markt zijn – tenzij traditionele bedrijven in staat zijn zichzelf opnieuw uit te vinden. Flexibiliteit staat of valt met het vermogen de kernprocessen van een organisatie snel uit te voeren of te veranderen.

Tijdens een interactieve sessie, georganiseerd door CIO Magazine en Tanium, zal Hans Koolen op 22 juni zijn visie op dit onderwerp delen. Hans is expert in digitale innovatie en was tot voor kort Sr. Director Commercial IT / Tech Innovation bij Philips IT. “De schok is groot als het geërodeerde IT-landschap plotseling deel moet gaan uitmaken van een productaanbod.”

We zien het marktaandeel van digital native bedrijven al jaren toenemen. Wat zijn in jouw visie de karakteristieken van zulke bedrijven?
“‘Hyperflexibiliteit’ is het eerste dat in me opkomt. Het is een vereiste voor alle bedrijven geworden, digital native of niet. In de tech-sector is dat al langer het geval en hebben we zelfs een methodologie ontwikkeld om agile flexibel te kunnen zijn. Digital natives hebben het voordeel dat dit vermogen in hun DNA zit. Zij kunnen bijvoorbeeld op ieder moment van de dag hun cashflow-positie bepalen, desnoods per land of per product. Een groot bedrijf, maar ook menig klein bedrijf, doet daar veel langer over. Ik denk dat flexibiliteit ook steeds meer een concurrentiemiddel wordt. Je kunt concurreren op product, op prijs en steeds vaker ook op flexibiliteit.”

“Ik kan veevoer verkopen en ervoor kiezen het beste of goedkoopste product te leveren, maar het wordt een ander verhaal als ik het een inkoper mogelijk maak te kiezen uit tachtig leveranciers, tegen zijn eigen voorwaarden. Er valt steeds meer te kiezen, waardoor de loyaliteit van de klant minder wordt. Dat zie je in de hotelwereld, dat zie je in autoverzekeringen. Er is geen enkele reden te bedenken waarom dit ook niet in andere sectoren zal gaan gebeuren. Dan heb je een dagmarkt, waar je met flexibiliteit op kunt inspelen. Je kunt nog zo veel kennis in huis hebben, maar de vraag is of je de behoeften van de markt kunt bijbenen. Het antwoord op die vraag zal voor een groot deel bepaald gaan worden door je IT-architectuur.”

Wat zijn criteria voor een doelarchitectuur die die flexibiliteit mogelijk maakt?
“Een van de criteria is simpelheid. Want simpelheid betekent flexibiliteit. Het betekent ook: ‘minder’. Vanuit dat principe zou je bijvoorbeeld naar je netwerkarchitectuur kunnen kijken. Als je de complexiteit daarvan sterk wilt reduceren, zou je kunnen besluiten het netwerk weg te doen. Uiteraard zijn er veel tussenstappen tussen een volledig netwerk en helemaal geen netwerk, maar ik heb in het verleden als uitgangspunt gekozen ‘we hebben geen netwerk nodig’. Overigens denk ik dat er zeker behoefte zal blijven aan netwerk-capabilities rondom de cloud… Bedrijven die dat bieden, groeien sterk. Maar dat terzijde.”

“In de jaren negentig werkten we met huurlijnen en point-to-point connecties, waarbij security intrinsiek was aan de architectuur. Nu werken we met openbare netwerken. Internet is de toekomst. Denk aan IoT en e-commerce. Bij e-commerce is het minder relevant het netwerk te beveiligen, maar wel de endpoints.”

“Bij endpoint-beveiliging is het bieden van een frictieloze ervaring heel belangrijk. Vroeger koos je als jong volwassene de bank van je ouders, tegenwoordig de bank met de beste app, waarmee je het makkelijkste je bankzaken kunt doen. Kies je een security-architectuur die veel veiligheid biedt, maar het gemak in de weg staat, bied je de klant niet de gewenste ervaring.”

Aangezien je eigen netwerk er niet meer is, moet je vertrouwen op de security-maatregelen van de cloud providers, aan de andere kant van het spectrum.
“Zeker. Bij mijn weten zijn er geen grote security breaches geweest die het gevolg waren van een keuze voor cloud. Sterker nog, het aantal breaches aan die kant van het spectrum neemt af; de aanvallen richten zich vaker op de endpoints. Het inbreken op de centrale cloudarchitectuur is namelijk veel te kostbaar geworden. Malware is daar een duidelijk voorbeeld van.”

Bestaande organisaties moeten dus stappen in deze richting gaan zetten. Hoe moeilijk is dat voor ze? Is het een helse klus?
“Het is zeker een helse klus. Niet omdat het ingewikkeld is, maar vooral omdat de grote cloud providers enorm groeien en veel getalenteerde IT’ers uit de markt ‘snoepen’. Bedrijven moeten vervolgens de klus met steeds minder mensen doen. Ik geloof dat het kapitaal van IT-kennis bij steeds minder bedrijven zal komen te liggen.”

“Daar komt nog bij dat veel niet-techbedrijven IT als een facilitaire functie hebben gezien en niet als onderdeel van het product. Dat is aan het veranderen, maar hebben ze dan ook de strategie om meer in IT te gaan investeren? Hoe zorg je er als CIO voor dat de CEO of de CFO dat beleid actief gaan steunen? Jarenlang is immers tegen IT gezegd: ‘je bent te duur, doe meer voor minder’. De schok is groot als het geërodeerde landschap plotseling deel moet gaan uitmaken van een productmix. Dat is de helse uitdaging!”

“IT was lange tijd een commodity, maar nu niet meer. Het is daarom belangrijk dat bestuurders niet terugdeinzen voor de uitdaging van flexibiliteit. Die handschoen kan IT alleen niet oppakken. Het is een board issue.”

Hans Koolen zal tijdens een interactieve, online sessie Hoe een traditioneel bedrijf zijn IT-olifant laat dansen ingaan op de nieuwe architectuur die hij voor zich ziet en de vitale rol van adequate endpoint-beveiliging daarin. Daarnaast is er volop gelegenheid voor discussie en uitwisseling van ervaringen. Mis deze actuele sessie op 22 juni niet! Schrijf je direct in:
 
Aanmelden

 

Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van CIO Magazine, Boardroom IT en voormalig hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management) en Outsource Magazine. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam