Gebruik AI stijgt, datastrategie prioriteit van IT-beslissers

Redactie

3 oktober 2024

De AI-volwassenheid binnen grote organisaties is aanzienlijk toegenomen. Een grote meerderheid van de bedrijven in Europa (85%) implementeert AI-strategieën, en 42 procent (39% in Nederland) behaalt hier al financiële voordelen mee. Hierop duidt onderzoek in opdracht van Digital Realty onder 2.000 IT beslissers.

De inspanningen om financieel voordeel te behalen uit AI en AI-strategieën leiden evenwel nog niet tot fundamenteel succes. Ruim een kwart (27%) van de respondenten in Europa (23% in Nederland) beschouwt het huidige AI-gebruik van de organisatie als baanbrekend voor de organisatie. Dit benadrukt de noodzaak voor meer investeringen in digitale infrastructuur om het volledige potentieel van AI te benutten.

Steeds meer bedrijven in Europa zijn zich echter wel bewust van het belang van een duidelijke datastrategie. Zo vindt twee derde (65%) van de respondenten in Europa datastrategieën essentieel voor het effectief beheren en benutten van data en AI-initiatieven succesvol uit te voeren. Toch zijn er aanzienlijke uitdagingen op dit gebied.

Veel bedrijven hebben nog niet de digitale infrastructuur die nodig is voor succesvol datamanagement en AI-gebruik. Bijna zes op de tien bedrijven in Europa (57%; 69 in Nederland) geeft aan over onvoldoende opslagcapaciteit te beschikken om hun datastrategieën succesvol uit te voeren. Daarnaast erkent eenzelfde deel dat zijn IT-infrastructuur strategisch gepositioneerd moet zijn voor de effectieve implementatie van een datastrategie. Het fenomeen ‘data gravity’, waarbij data zich ophoopt in specifieke delen van de infrastructuur, verergert deze problemen. Hierdoor is de data moeilijker te verplaatsen. Beperkte netwerkbandbreedte, applicatie-afhankelijkheid en prestatieproblemen spelen hier een rol.

Ook Nederlandse bedrijven ondervinden uitdagingen bij het verkrijgen van inzichten uit data. Bijna de helft van de geeft aan dat het gebrek aan interne kennis het grootste obstakel is om technische capaciteit op te bouwen en data te analyseren. De tweede grote belemmering is het ontbreken van een duidelijke vraag of opdracht van het management (47%), gevolgd door de uitdaging om data uit verschillende silo’s en afdelingen samen te voegen (44%). Deze cijfers laten zien dat er behoefte is aan een strategischer aanpak voor datamanagement en talentontwikkeling en aan duidelijke richtlijnen vanuit het management om datagedreven besluitvorming te bevorderen.

Het is belangrijk dat de datalocatie wordt afgestemd op de AI-strategie. Naarmate AI op steeds meer onderdelen binnen organisaties wordt ingezet, wordt er meer data gecreëerd en is er direct beschikbare, stabiele data nodig voor AI-verwerking. Bijna driekwart van de respondenten in Europa (72%) deelt de mening dat het prioriteren van de datalocatie van groot belang is voor het aanpakken van uitdagingen met betrekking tot opslag, verwerking, interconnectie, compliance en geschiktheid van infrastructuur.

Tekorten aan rekenkracht zijn ook een zorg. Meer dan de helft (53%) van de bedrijven in Europa (59% in Nederland) beschikt niet over de benodigde rekenkracht om AI-processen uit te voeren waar nodig. Organisatie-gerelateerde obstakels, zoals onvoldoende kennis op managementniveau of onvoldoende ondersteuning voor AI-strategieën op basis van data, vormen een verdere belemmering voor vooruitgang.

Bedrijfs- en IT-leiders passen budgetten aan om de groeiende datahoeveelheid te beheren en de concurrentievoordelen van AI te benutten. Toch maakt slechts 14 procent (5% van de Nederlandse respondenten) momenteel gebruik van AI om een concurrentievoordeel te creëren. Dit toont aan dat bedrijven dringend hun datastrategieën moeten herzien om significante waarde uit AI-investeringen te halen.

Gerelateerde artikelen

Bijna helft grote bedrijven mist inzichten door stortvloed data

Bijna helft grote bedrijven mist inzichten door stortvloed data

Vier op de tien grote organisaties in Nederland komen niet altijd tot juiste inzichten, omdat ze te veel data hebben. Een grote minderheid van dezelfde omvang oordeelt dat de bijdrage van data aan de bedrijfsdoelstellingen meer oplevert dan wat het kost.

Bouke Hoving (ING): De voordelen van een ‘minimal shareable bank’

Bouke Hoving (ING): De voordelen van een ‘minimal shareable bank’

Om snel en flexibel te kunnen inspelen op nieuwe technologische mogelijkheden is een adaptieve IT- en datahuishouding vereist. Volgens Bouke Hoving, CIO Retail Banking van ING, wordt daarmee de kloof tussen strategie en executie overbrugd. De aloude, veelal productgedreven IT-complexiteit maakt plaats voor een toekomstvaste en wereldwijd toe te passen data- en technologieomgeving.

Vijf kritische succesfactoren voor een effectieve datastrategie

Vijf kritische succesfactoren voor een effectieve datastrategie

Als bestuurder neem je niet langer beslissingen op basis van alleen gevoel. Data, dashboards en voorspellende algoritmen zijn belangrijke componenten voor betere besluiten. Daarmee ben je in staat je besluitvormingsprocessen te optimaliseren, omzetten te verhogen en innovatie te stimuleren.