Silo’s afbreken bij de Volksbank

Sofie van den Enk in gesprek met Paul Gloudemans, risk manager van de Volksbank en Peter Hekking, Financial Services industry lead voor EMEA bij ServiceNow.

De vierde bank van Nederland is twee en een half jaar geleden gestart met een integrated risk management-traject. Daarbij is organisatorische verandering nodig: van een top-down, hiërarchische op silo’s gebaseerde organisatie naar een wendbare organisatie met zelfsturende ’tribes’.

Om het volwassenheidsniveau van de risk intelligence omhoog te krijgen, moet de hele organisatie transformeren. Iedereen die bij de veranderingen betrokken is moet aan boord zijn, en dat vraagt veel communicatie. De verschillende lines of business moeten elkaar leren begrijpen.

Daarnaast is vereenvoudiging van de data-architectuur en de dataprocessen cruciaal: de data over actuele risico’s moet snel boven tafel te krijgen zijn. Dat was geen vanzelfsprekendheid, maar is het nu door integratie van databronnen en -systemen wél.

[su_row][su_column size=”1/4″]

[/su_column][su_column size=”3/4″]

Risk management use cases

Meer weten over risk management en wat ServiceNow hierin kan betekenen? Download de publicatie.

    [/su_column][/su_row]

    Gerelateerde artikelen

    Adoptie- en changemanagement must voor succesvol project

    Adoptie- en changemanagement must voor succesvol project

    Veel organisaties zijn versneld gaan digitaliseren. Daarbij kijken ze vaak alleen naar de functionaliteiten en is er minder aandacht voor processen. Nu Microsoft 365 bijna overal gebruikt wordt, zie je dat data overal en nergens is opgeslagen, omdat er weinig tot geen aandacht is besteed aan adoptie- en changemanagement.

    De vier grootste cloud-uitdagingen en hoe zichtbaarheid kan helpen

    De vier grootste cloud-uitdagingen en hoe zichtbaarheid kan helpen

    Toen er nog geen sprake was van een pandemie, werd er al steeds meer gewerkt met de cloud. Sindsdien is de hoeveelheid activiteit in de cloud zeer sterk toegenomen, mede doordat veel organisaties permanent zijn overgestapt op hybride werken. Uit een recent onderzoek...

    Gebruik unified observability voor een vlotte digitale experience

    Gebruik unified observability voor een vlotte digitale experience

    Vandaag de dag is de digitale experience bepalend voor al onze interacties met zowel collega’s als bedrijven. Het streven naar perfecte digitale kanalen heeft bijgedragen aan betere ervaringen voor zowel medewerkers als klanten, maar de toegenomen complexiteit heeft het leven van de IT-afdeling er niet gemakkelijker op gemaakt.