Silo’s afbreken bij de Volksbank

Sofie van den Enk in gesprek met Paul Gloudemans, risk manager van de Volksbank en Peter Hekking, Financial Services industry lead voor EMEA bij ServiceNow.

De vierde bank van Nederland is twee en een half jaar geleden gestart met een integrated risk management-traject. Daarbij is organisatorische verandering nodig: van een top-down, hiërarchische op silo’s gebaseerde organisatie naar een wendbare organisatie met zelfsturende ’tribes’.

Om het volwassenheidsniveau van de risk intelligence omhoog te krijgen, moet de hele organisatie transformeren. Iedereen die bij de veranderingen betrokken is moet aan boord zijn, en dat vraagt veel communicatie. De verschillende lines of business moeten elkaar leren begrijpen.

Daarnaast is vereenvoudiging van de data-architectuur en de dataprocessen cruciaal: de data over actuele risico’s moet snel boven tafel te krijgen zijn. Dat was geen vanzelfsprekendheid, maar is het nu door integratie van databronnen en -systemen wél.

[su_row][su_column size=”1/4″]

[/su_column][su_column size=”3/4″]

Risk management use cases

Meer weten over risk management en wat ServiceNow hierin kan betekenen? Download de publicatie.

    [/su_column][/su_row]

    Gerelateerde artikelen

    Regelgeving voor generatieve AI – wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen

    Regelgeving voor generatieve AI – wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen

    Van het boosten van productiviteit tot het navigeren door complexe regelgeving, GAI is cruciaal voor elke vooruitstrevende CIO. Duik dieper in de evolutie sinds de lancering van ChatGPT en blijf op de hoogte van wereldwijde beleidsveranderingen. Zorg dat je niet alleen meekomt, maar ook vooroploopt.

    Harnessing AI to improve cyber resilience

    Harnessing AI to improve cyber resilience

    An expanding attack surface and complexity of threats continue to increase business risks. For most CIOs and CISOs, AI and cyber resilience dominate discussions with the board. AI can disrupt businesses in a positive (or negative) manner, but applied with cybersecurity, it can be a formidable ingredient to achieve levels of cyber resilience unseen before.

    Ontdek generatieve AI en keer het tij bij ontevreden klanten

    Ontdek generatieve AI en keer het tij bij ontevreden klanten

    Klanttevredenheid lijdt onder gebrekkige service. Een tekort aan ‘virtuele empathie’ en verspreide klantdata zijn knelpunten. Generatieve AI kan uitkomst bieden, denk aan slimmere chatbots, geautomatiseerde kennisartikelen en expertinschakeling voor complexe problemen.