Kansen pakken met data en integratie

HSO

23 april 2025

Data is de motor van elk modern bedrijf; de juiste brandstof maakt het verschil. Met hulp van HSO heeft STICHD – leverancier van fanwear en fashion voor merken wereldwijd – haar vele datastromen geïntegreerd, de kwaliteit van data verhoogd en een solide basis gelegd voor beter onderbouwde beslissingen. Hoe helpt deze data-gedreven aanpak hen om zich te onderscheiden?

Maarten van Looij, Solutions Architect bij STICHD, en Daan Damhuis, Manager Data & Analytics bij STICHD, vertellen over de uitdagingen van data-integratie, de samenwerking met HSO en hoe een toekomstgericht dataplatform hen helpt om kansen te grijpen zodra ze zich voordoen.

Manchester City: snel schakelen onder hoge druk

Toen een van de grootste voetbalclubs ter wereld, Manchester City, aanklopte, stond STICHD voor een pittige klus. “Ze wilden real-time inzicht in verkoopdata uit diverse bronnen. Voor zo’n verzoek is het nodig dat verschillende databronnen naadloos met elkaar verbonden zijn, zoals verkoopcijfers uit webshops en fysieke winkels met kassasystemen”, legt Daan uit.

En dat moest snel gebeuren, want de deadline was scherp. Dit was natuurlijk een technische uitdaging – maar het vereiste ook flexibiliteit binnen de hele organisatie. Geen lange besluitvormingsprocessen, maar direct handelen zodra zich een kans voordoet. “Als we een kans zien, dan willen we die ook pakken,” zo duidt Maarten de bedrijfscultuur.

Integratie in Azure

Data kwam uit vele hoeken: van webshops en logistieke processen tot het ERP en WMS. Hoe maak je deze data toegankelijk, beheersbaar en waardevol? Integratie was een knelpunt; waardevolle informatie zat vast in verschillende systemen en het koppelen kostte te veel tijd. Om alle mogelijke kansen te benutten werd het Azure data-integratieplatform van Microsoft geïmplementeerd – samen met HSO.

Op 2 juni organiseert HSO in samenwerking met Microsoft het Azure & Integration Congress 2025. Hier vertelt STICHD zélf hun verhaal op het podium. Mis het niet en meld je nu aan!

Langdurig partnership

En die samenwerking gaat al lang terug. Wat begon met de implementatie van de Modern Workplace, groeide uit tot een strategisch partnership – nu ook op het gebied van data-integratie. Bij STICHD heerst een informele sfeer met korte lijnen en veel ruimte voor initiatief. “Er is altijd wel iets aan de gang. We zitten eigenlijk nooit stil,” vertelt Maarten lachend.

Deze dynamische werkwijze vraagt om een partner die flexibel meebeweegt. “Als we een kans zien, kunnen we snel schakelen met HSO voor extra capaciteit of kennis die we zelf niet hebben. Dat maakt de samenwerking heel dynamisch,” aldus Maarten.

HSO ondersteunt niet alleen op technisch vlak, maar deelt ook kennis en inzichten. “We hebben destijds voor een hechtere samenwerking met HSO gekozen, omdat we zelf nog niet zoveel kennis van de cloud hadden. Zij hebben ons daarin begeleid en niet alleen gekeken naar: werkt het? Maar ook naar wat de beste oplossing is. Daarnaast houden we inspiratiesessies over actuele ontwikkelingen, zoals Microsoft Fabric,” vertelt Maarten.

Versnelling in implementaties

De succesvolle implementatie bij Manchester City bleek een katalysator voor toekomstige projecten. “Voorheen waren we drie maanden bezig om de eerste setup neer te zetten,” vertelt Maarten. “Bij Trackside (fanshops op het circuit van de Formule 1) stond het in zes à zeven dagen en de nieuwe kassa bij Manchester City? Dat was in drie dagen geregeld.” Deze versnelling is te danken aan de toekomstgerichte architectuur die werd ontwikkeld. “Als je het gewoon goed neerzet vanaf het begin, dan kun je er de vruchten van plukken als je een vergelijkbare case hebt,” legt Maarten uit.

Voorraadbeheer en nieuwe kanalen

Voor klanten van STICHD is het cruciaal om de juiste producten op de juiste plek te hebben. Dankzij de integratie met Azure is het voorraadbeheer bij winkels op het circuit van Formule 1-races nu volledig realtime. “Diegene die dat coördineert, kijkt op het dashboard of op de telefoon en ziet: dit artikel in die winkel is over, maar in de andere winkel is juist een tekort. Dan kunnen we desnoods voorraad van winkel A naar winkel B gaan brengen,” legt Daan uit.

“We kunnen nu real-time zien welke producten het beste verkopen tijdens een race en wanneer de voorraad dreigt op te raken, of juist wanneer er te veel van een product is ingekocht,” vult Daan aan. Hierdoor reageer je snel op veranderingen in de vraag en is de voorraad van winkels op het circuit altijd op orde.

Doordat data zoals voorraadbeheer, trenddata en pricing makkelijk beschikbaar is, is er ruimte om snel in te spelen op marktontwikkelingen. “We hadden veel data, maar konden er niet snel bij. Het beheren en opzetten van nieuwe verkoopkanalen was niet eenvoudig. Nu kunnen we nieuwe afzetplatforms implementeren zonder grote impact op onze bestaande processen,” voegt Maarten toe.

Het fundament staat

De integratie van datastromen met het Azure data-platform heeft voor een flexibele, toekomstbestendige basis gezorgd. En die toekomst is ambitieus. AI staat op de agenda, maar STICHD kiest voor een doordachte aanpak. “We hebben vooral aan het fundament gewerkt en niet zozeer aan de toepassing. Ik denk wel dat we daar nu makkelijker naartoe kunnen,” zo kijkt Maarten vooruit.

En de samenwerking met HSO? Die blijft belangrijk. Niet alleen op het gebied van techniek, maar ook op het gebied van samen kennis delen. “Als het zo ver is, hebben we HSO als sparringpartner om samen naar nieuwe innovaties te kijken,” sluit Maarten af.

Over STICHD

Als onderdeel van de PUMA Group heeft STICHD zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een internationale specialist voor merken zoals Tommy Hilfiger, Manchester City, de Formule 1 en LEVI’S. Voor specialistische producten zoals sokken, ondergoed, zwemkleding en merchandising in voetbal en motorsport ontzorgt STICHD haar partners volledig op het gebied van productdesign, marketing, sales, orderverwerking en distributie.

Gerelateerde artikelen

Intelligente orkestratie voor de moderne onderneming

Intelligente orkestratie voor de moderne onderneming

Automatisering heeft efficiëntie opgeleverd maar geen aanpassingsvermogen. Naarmate markten verschuiven en operaties complexer worden, hebben traditionele workflows ontworpen om statische regels te volgen, moeite bij te blijven. Ondernemingen staan nu voor een nieuw...

AI en multicloud als katalysator voor digitale transformatie

AI en multicloud als katalysator voor digitale transformatie

Oracle CloudWorld Tour Amsterdam benadrukte de rol van AI en multicloud in digitale transformatie. Bedrijven zoals Hendrix Genetics, KPN, Translink, en Gemeente Rotterdam deelden hun succesverhalen over het gebruik van Oracle Cloud om IT-omgevingen te moderniseren en innovatie te versnellen.

De impact van AI: groot denken, klein beginnen

De impact van AI: groot denken, klein beginnen

Voor CIO’s en IT-beslissers is het van essentieel belang om de belangrijkste trends in AI te begrijpen die de bedrijfsstrategie transformeren. In combinatie met de juiste strategische samenwerkingen kunnen organisaties niet alleen uitdagingen overwinnen, maar ook kansen benutten om innovatie en groei te stimuleren.

Succesvol gebruik van generatieve AI in bedrijfsprocessen

Succesvol gebruik van generatieve AI in bedrijfsprocessen

Verken de cruciale stappen voor het succesvol integreren van generatieve AI in bedrijfsprocessen, zoals doelgericht experimenteren, het selecteren van geschikte platforms, het ontwikkelen van business cases, en het aanpakken van de integrale aspecten van technologie-implementaties.