Hoe data wél werkt voor zorgpersoneel

Axians

24 juli 2023

Dat technologie in de zorg nodig is, onderkent iedereen. De vraag is: hoe maak je de juiste keuzes? Dat blijkt een hele uitdaging voor zorgorganisaties. Je verdwaalt gemakkelijk in het oerwoud van zorgdigitalisering, sensortechnologie en gegevensuitwisseling. Het vraagt om scherpe keuzes en een verandering in denken en doen. Jan Engelen – data & analytics specialist voor de zorg bij Axians – vertelt waarom datagedreven werken de sleutel is om mensen meer te laten zorgen.

“Tot voor kort beperkte digitalisering zich tot stuurinformatie voor het management, met data uit de financiële administratie, HR software en het planningssysteem. Want als je de mensen en het geld hebt, kan je aan de slag. Maar zorgmedewerkers ondersteunen gaat veel verder dan zorgen voor een juiste balans tussen capaciteit en de zorgvraag. Willen we in de toekomst goed, kwalitatieve en menselijke zorg blijven geven, dan moeten we de medewerkers de tools bieden om hun werk efficiënt en goed te doen”, zegt Jan Engelen.

Technologie sluit onvoldoende aan op zorgmedewerker

En dat is nogal een zoektocht voor zorgorganisaties. Er wordt flink geëxperimenteerd maar de juiste keuzes maken vraagt om kennis van technologie. “De vragen die je als zorgorganisatie stelt over digitalisering zijn belangrijk en terecht. Want de keuzes die je vandaag maakt, geven richting aan de digitale transitie de komende jaren en daarmee ook aan bedrijfs- en zorgprocessen.

Toch zie je in de praktijk dat technologie vaak onvoldoende aansluit bij wat medewerkers écht verder helpt. Omdat men zich vaak richt op alleen één knelpunt in het zorgproces, ontstaat er al snel een lappendeken van data-oplossingen die ook beheerd moeten worden. BI is veel tijd kwijt aan al die losse data waardoor het lang duurt voordat de zorg de juiste informatie heeft om op te sturen en efficiëntere zorg te verlenen.”

“Ook voor zorgmedewerkers is die brij van systemen en sensoren onoverzichtelijk en inefficiënt. Elke sensor heeft weer een eigen app of je moet weer apart inloggen in alle informatieomgevingen. Ze krijgen er soms werk bij, niet gek dus dat medewerkers in de weerstand gaan als het gaat om technologie.”

Datagedreven werken, hoe dan wel?

Jan Engelen: “Om mensen te laten zorgen, moet je data laten stromen. Zorgmedewerkers werken efficiënter als zij de informatie krijgen die zij nodig hebben om de juiste zorg op het juiste moment te leveren. Het echte goud zit ‘m niet in ad hoc-informatie. Een bewoner die uit bed is of iemand die al heel lang op de toilet zit; de losse sensoren geven je zulke informatie al. Het échte goud zit daarachter: in de concrete en helpende informatie die de medewerker krijgt door data van alle systemen en sensoren te combineren en te verrijken. Informatie die gepresenteerd wordt op een manier die de medewerker op dat moment echt verder helpt.”

Organiseer je rond data

“Zorginstellingen organiseren zich meestal rond financiële middelen en mensen. Maar ook data – en een goed fundament hiervoor – is essentieel voor de bedrijfsvoering en primaire zorg.” Om data te kunnen laten stromen, moet de basis op orde zijn. Zorgorganisaties nemen vaak genoegen met een standaard dataplatform. Dit kost minder en je hebt zelf minder BI-mensen nodig. Maar daarmee krijg je nooit wat je echt wilt: de juiste data voor de juiste medewerkers op het juiste moment.

“Daarbij kunnen veel standaard platforms niet overweg met sensordata. Je mist dan een groot deel van de data die belangrijk is voor de zorg. Laat je dus niet verleiden door standaardoplossingen. Hiermee blijft het namelijk lastig voor zorgorganisaties om een integrale blik te krijgen op de zorgvoering, -kwaliteit en de kosten.”

Jan Engelen

“Werk toe naar één centraal dataplatform waarin alle strategische en operationele datastromen uit al die systemen, sensoren en omgevingen samenkomen. Dit maakt het voor IT makkelijker om één omgeving te beheren en zo kun je ook méér en andere soorten gegevens combineren en in samenhang analyseren. Dit levert veel meer informatie op. Niet alleen voor het management over de financiën en de bezetting, het dient ook de zorgmedewerker met zowel realtime-informatie over wat er op dit moment gebeurt als dieperliggende informatie over bijvoorbeeld gedrag en oorzaken van gedrag. Zo kun je ontdekken dat de onrust bij een bewoner te maken heeft met zijn medicatie. Of dat de zorg niet aansluit bij iemands dagritme”, aldus Jan Engelen.

BI is een reis

‘’Vaak wordt gedacht: als ik een dataplatform aanschaf en daarmee een stevig fundament heb gelegd, dan ben ik voor de komende jaren klaar. Het omgekeerde is waar: BI is een continuproces. De zorg en de organisatie blijven veranderen en dus is een flexibel en wendbaar platform nodig dat je de vrijheid geeft om continu te verbeteren en te veranderen. Met een geïntegreerd platform voor BI en IoT, dat is afgestemd op jouw doelen en processen, werk je continu aan goede, kwalitatieve en menselijke zorg.’’

Meer tijd voor zorg?

Om mensen te laten zorgen, moet je data laten stromen. Gelukkig zien steeds meer zorgorganisaties het belang in van data. Maar hoe laat je data stromen en word je een datagedreven en resultaatgerichte zorgorganisatie met meer tijd voor zorg? Axians deelt graag haar kennis en ervaringen over de belangrijkste negen randvoorwaarden met je.

Over Axians

Data wordt steeds complexer. Het zet organisaties voor groeiende issues. Dit vraagt meer dan ooit om een solide fundament. Praktisch en met de kracht van eenvoud. Zodat je vertrouwt op je data en je snelheid vergroot. Axians is de data & IoT partner voor zij die weten welke allesbepalende impact data heeft op het waarmaken van hun ambities.

Gerelateerde artikelen

Jouw reis naar een intelligente fabriek begint met data en apps

Jouw reis naar een intelligente fabriek begint met data en apps

De wereld van productie verandert. Een intelligente fabriek is de toekomst. Deze fabrieken zijn flexibel en bewaken tegelijkertijd de kwaliteit. Data en apps spelen hierbij een hoofdrol. Het samenvoegen van de operatie met IT kan leiden tot verbeterde efficiency, lagere kosten en een beter inzicht. Maar hoe realiseer je dit precies?

Oracle Cloud in de publieke sector (en daarbuiten): strategische overeenkomsten onderstrepen toewijding aan digitale innovatie en optimale veiligheid

Oracle Cloud in de publieke sector (en daarbuiten): strategische overeenkomsten onderstrepen toewijding aan digitale innovatie en optimale veiligheid

Oracle versterkt zijn rol in de digitale transformatie van de publieke sector met twee strategische overeenkomsten. De vernieuwde deal met de Rijksoverheid benadrukt Oracle’s toewijding aan digitale efficiëntie en innovatie. Ook heeft de Europese Commissie Oracle Cloud Infrastructure gekozen, wat getuigt van het vertrouwen in Oracle’s technologische kracht.

De digitale transformatie van de utility operation van ENGIE

De digitale transformatie van de utility operation van ENGIE

ENGIE werkte samen met Digitate om vijf verschillende zakelijke uitdagingen aan te pakken. Zij startten een proces om digitale transformatie door te voeren de B2C-activiteiten. Dit leidde tot het automatiseren van serviceverzoeken, het voorkomen van €5 miljoen inkomstenverlies per dag en het verminderen van klachten van klanten met 95 procent.