ASML is genomineerd voor de Tech Hero Award vanwege zijn succesvolle inspanningen voor digitale maturiteit, versterkte data governance en gecentraliseerde business services, waardoor de basis is gelegd voor innovaties in automation en AI. ASML groeit daarnaast flink, en dat stelt nieuwe eisen aan de manier van werken. Aloys Kregting, Head of ASML Business Services: “Het komt erop aan je systemen en processen zo in te richten dat je efficiënt kunt opschalen.”
Wat is de grootste uitdaging voor ASML op dit moment?
“Om aan de wereldwijde vraag naar geavanceerde lithografiemachines te voldoen en de toename in de vraag naar chips die daarmee geproduceerd worden, groeien we in rap tempo. Een van onze grootste uitdagingen is om deze groei zo soepel mogelijk te laten verlopen. Hoewel we op sommige vlakken nog een ‘jonge’ scale-up-mentaliteit hebben, waarin snel schakelen en pragmatisch aanpakken centraal staan, werken we tegelijkertijd aan een schaalbare organisatie. Dat betekent: bouwen aan werkwijzen en processen die snelle groei en opschaling ondersteunen, nu én op de lange termijn.
ASML Business Services is specifiek opgericht om die opschaling mogelijk te maken voor ondersteunende diensten en processen, zoals IT, HR, Finance, Procurement, Facility Management en Sales Operations.
Als technologiebedrijf hebben we het voordeel dat we niet alleen technologie ontwikkelen, maar ook technologie kunnen inzetten om onze werkwijzen te optimaliseren. Het doel is dat systemen en processen naadloos op elkaar aansluiten, wat leidt tot verhoogde efficiëntie en minder risico’s. Zo hebben we veel geïnvesteerd in robotics en experimenteren we volop met AI, waar we inmiddels ook de eerste resultaten van zien.
“Dankzij onze holistische aanpak blijkt het soms eenvoudig om complexe vraagstukken op te lossen, doordat er een goede basis is gelegd.”
Belangrijk blijft dat we ons innovatieve en ondernemende karakter behouden, en tegelijkertijd de basiszaken als kwaliteit, compliance en veiligheid op orde houden. Die balans bewaken is een uitdaging die we graag aangaan.
Hoe vertaal je leiderschap?
“Bij ASML willen we iedereen de ruimte geven om elkaar uit te dagen en samen de beste oplossingen te vinden. Onze waarden ‘challenge, collaborate, and care’ vormen daarbij het fundament, met ‘challenge’ als essentieel onderdeel. We moedigen daarom collega’s met verschillende perspectieven aan om tot goed afgewogen beslissingen te komen en te blijven vernieuwen.
ASML benadert leiderschap in technologie altijd holistisch, ook wanneer het gaat om de verbetering van systemen en processen. Oplossingen moeten niet alleen op korte termijn werken, maar ook bijdragen aan langetermijndoelen. Je wilt bijvoorbeeld voorkomen dat IT-projecten een snelle start maken om vervolgens vast te lopen. Daarom ligt de nadruk bij ons op een duidelijke doelstelling en heldere voorwaarden voor succes.
Essentiële elementen hierbij zijn een goed ingerichte governance, waarbij duidelijk is wie beslissingen neemt, het gebruik van de juiste data als basis, en een IT-landschap dat vanuit een sterke architectuur is opgebouwd. Daarnaast investeren we voortdurend in de ontwikkeling van mensen en hun vaardigheden, zodat kennis en kunde up-to-date blijven.”
Waar ben je trots op?
“Waar ik persoonlijk bijzonder blij mee ben, is dat we binnen ASML nu een bedrijfsonderdeel hebben opgezet dat zich volledig richt op operationele, ondersteunende diensten. Door deze diensten steeds verder te stroomlijnen en manuele werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken, kunnen we een meer gestroomlijnde en gebruiksvriendelijke ervaring bieden voor onze interne en externe klanten.
Er zijn nu veel zaken die in één keer opgelost worden. Dankzij een holistische aanpak blijkt het soms eenvoudig om complexe vraagstukken op te lossen, doordat er een goede basis is gelegd. Dit maakt de volgende stap weer gemakkelijker, en ik merk dat mensen daar enthousiast van worden.”
Tech Hero Award 2024
Op 19 november wordt de Tech Hero Award uitgereikt. Heb je een rol op C-niveau in IT of tech? Kom naar CIODAY2024! Meld je hier aan.