Waarde uit data in CIOTV #1 seizoen 3 in een mooi nieuw format. Bij Rob Beijleveld en Hotze Zijlstra zijn Gerrie de Jonge (PostNL), Sjoerd de Jager (PortXchange) en Emiel Van Bockel.
Gerrie geeft aan dat er een grote focus ligt op datakwaliteit. Er ligt nog enorme potentie om data te ontsluiten door optimaliseren van de keten en interactie met webshops te integreren. Door steeds meer trackers en videomogelijkheden blijft data ook enorm groeien. Om duurzaam werken met data te bevorderen, is een dataculture met eigen engineers van onderaf in de eigen organisatie essentieel.
Sjoerd vertelt dat je bij waardecreatie juist moet beginnen met het business-dilemma/ de hypothese. Hij vertelt over de journey van een start-up met flexibele schil, pro-actief plannen met machinelearning binnen de lastmile en uniformiteit.
Beiden erkennen het groeiend belang van security, data ownership en data semantics. Tegelijkertijd vragen meer data mogelijkheden ook om Data Governance en een grotere rol voor digitalisering in de business.
Tot slot geeft Sjoerd de kijkers mee om vooral klein te beginnen met data, stap voor stap, en partners te gebruiken om snel competenties op te bouwen. Gerrie roept op om de kracht van open source en je eigen teams te benutten.