De schreeuw om de onafhankelijke SAM adviseur

De meesten van ons weten het nog goed, enkele jaren geleden was het hoogtepunt van irritatie in de hypotheekmarkt bereikt. De kranten kopten: ‘Hypotheekadviseur moet met billen bloot’ en ‘Onafhankelijk onderzoek naar de beloning van tussenpersonen’. In vergelijking tot de hypotheekmarkt is in Software Asset Management (SAM) nog een vergelijkbare situatie gangbaar. SAM is dan ook een relatief jonge tak van sport. Gelukkig zien steeds meer organisaties het belang van een onafhankelijke SAM-adviseur. Khalid Hafid, director Customer Success bij ITAM solutions, legt uit waarom.

De uitdaging

De hoeveelheid software die we op de werkvloer gebruiken is de laatste jaren enorm toegenomen. Voor nagenoeg iedere functie is er wel een specialistische applicatie, die al dan niet in de cloud draait. Dit komt de doorzichtigheid niet ten goede. Voor de gemiddelde organisatie is het een ware opgave om al deze software assets, inclusief de bijbehorende licenties, te monitoren en te beheren. Terwijl daar grote voordelen mee te behalen zijn. Onafhankelijk SAM is de oplossing.

Compliancy & consumptie

We verstaan onder SAM: het inventariseren en managen van het bestaande softwarelandschap om ‘compliancy te waarborgen’ en ‘consumptie te minimaliseren’. Dat verdient wellicht wat toelichting. Op de eerste plaats dient een organisatie te beschikken over de juiste licenties en abonnementen voor applicaties. Inbreuk maken gebeurt nogal eens (onbewust) en kan hoge boetes met zich meebrengen als een software vendor besluit een audit te houden. Anderzijds komt het veel voor dat er software, abonnementen en verplichtingen zijn in de organisatie die niet of nauwelijks worden gebruikt. Soms bieden verschillende applicaties overlappende of identieke functionaliteit of hebben cloud-abonnementen al lang de fysieke opslagcapaciteit ingehaald. Ongebruikte software, toegenomen opslagcapaciteit en meer zijn immers allemaal zaken die geld kosten. Continu!

Onafhankelijk is key

SAM is dus gericht op het optimaliseren van het softwarelandschap, inclusief licenties, zodat gebruikers kunnen beschikken over de juiste functionaliteit. Daarmee is SAM een specifieke en belangrijke discipline in de ICT. Om het goed en efficiënt uit te voeren, vereist SAM actuele kennis en specifieke tooling. Organisaties hebben de keuze om zelf hun Software Asset Management te doen of het uit te besteden. Vaak wordt het ook aangeboden door de software vendoren zelf. Deze kunnen voor de eigen producten SAM-services leveren. Organisaties dienen echter goed te overwegen of het inschakelen van een onafhankelijke SAM-partner niet een veel beter idee is.

Immers, een software vendor die zijn eigen product keurt, heeft makkelijk praten, en het feit dat er winst te behalen is kan een reseller gemakkelijk afleiden. Verleiding ligt op de loer en vormt een ongezonde prikkel. Vergelijk het met een hypotheek, daarover laat je je tegenwoordig, na alle ophef in de afgelopen jaren, ook liever adviseren door een onafhankelijke partij dan de bank die alleen vanuit eigen producten redeneert.

SAM-as-a-Service

De ervaringen uit de praktijk en de toegenomen kritiek van de SAM-afnemer, leert dat dienstverlening alleen tot succes leidt als het gebeurt door een onafhankelijke partij. Deze geeft immers een advies dat volledig in het belang is van de klant zelf. Waar kun je op kosten besparen? Wat geeft de beste functionaliteit voor de beste prijs? Hoe vaak moet je je licenties updaten? Met onafhankelijk advies heeft die klant bovendien een veel betere onderhandelingspositie, bijvoorbeeld bij het vernieuwen van licenties. Daarbij brengen de SAM-specialisten, met of zonder behulp van specifieke tooling, de software assets van klanten in kaart, analyseren het landschap en geven gericht advies over optimalisaties. Daarmee kan het ICT-team direct aan de slag. De praktijk leert dat SAM zich gemakkelijk dubbel en dwars terugverdient.

Gerelateerde artikelen

Adoptie- en changemanagement must voor succesvol project

Adoptie- en changemanagement must voor succesvol project

Veel organisaties zijn versneld gaan digitaliseren. Daarbij kijken ze vaak alleen naar de functionaliteiten en is er minder aandacht voor processen. Nu Microsoft 365 bijna overal gebruikt wordt, zie je dat data overal en nergens is opgeslagen, omdat er weinig tot geen aandacht is besteed aan adoptie- en changemanagement.

De vier grootste cloud-uitdagingen en hoe zichtbaarheid kan helpen

De vier grootste cloud-uitdagingen en hoe zichtbaarheid kan helpen

Toen er nog geen sprake was van een pandemie, werd er al steeds meer gewerkt met de cloud. Sindsdien is de hoeveelheid activiteit in de cloud zeer sterk toegenomen, mede doordat veel organisaties permanent zijn overgestapt op hybride werken. Uit een recent onderzoek...

Gebruik unified observability voor een vlotte digitale experience

Gebruik unified observability voor een vlotte digitale experience

Vandaag de dag is de digitale experience bepalend voor al onze interacties met zowel collega’s als bedrijven. Het streven naar perfecte digitale kanalen heeft bijgedragen aan betere ervaringen voor zowel medewerkers als klanten, maar de toegenomen complexiteit heeft het leven van de IT-afdeling er niet gemakkelijker op gemaakt.