De impact van de Artificial Intelligence Act

Kunstmatige intelligentie (AI) omvat een hele reeks technologieën die steeds vaker worden gebruikt om maatschappelijke en industriële problemen aan te pakken. Hoewel AI duidelijke voordelen biedt in verschillende sectoren, brengen de technologieën die deze voordelen opleveren ook bepaalde risico’s en mogelijke negatieve gevolgen met zich mee. De EU bereikte overeenstemming over een omvattende AI-wet, die de bescherming van het publieke belang en de grondrechten van de burgers zou moeten waarborgen in het zich snel ontwikkelende AI-landschap.

Lees gratis de paper.

 

Gerelateerde artikelen

CMO’s omarmen genAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

CMO’s omarmen genAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

Pakweg negen van de tien organisaties wereldwijd willen tegen 2025 investeren in generatieve AI voor hun marketing. Desalniettemin zegt 90 procent van de chief marketing officers (CMO’s) dat zij genAI en de invloed ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen. Hierop duidt een onderzoek van SAS en Coleman Parkes Research.

Generatieve AI zorgt pas in 2025 voor meer groei

Generatieve AI zorgt pas in 2025 voor meer groei

De hooggespannen verwachtingen rond generatieve AI vertalen zich nog niet in toenemende groei voor de Nederlandse ICT-sector. Wel investeren bedrijven in de sector veel in nieuwe softwaretoepassingen. Daarop duidt onderzoek door ING Research.

Bijna twee derde werkenden doet niets met genAI

Bijna twee derde werkenden doet niets met genAI

Pakweg twee derde van de Nederlandse werknemers en zelfstandigen maakt geen gebruik van generatieve AI. En vier op de tien geven aan niet van plan te zijn AI-tools te gebruiken. Daarop duidt een enquête onder ruim duizend werkende Nederlanders.

Toekomst AI hangt af van beschikbaarheid juiste data

Toekomst AI hangt af van beschikbaarheid juiste data

Het succes van AI hangt af van de beschikbaarheid en integratie van de juiste data, niet van meer data. Nieuwe technologieën zoals RAG en zero-copy versnellen de waardecreatie door relevante data direct beschikbaar te maken voor AI-modellen, waardoor bedrijven betrouwbare resultaten kunnen behalen en concurrerend blijven.