Mews, maker van een snelgroeiend, cutting-edge hospitality platform dat gebruikt wordt door een op de drie hotels in Nederland en ook in Europa en de rest van de wereld onstuimig groeit, is genomineerd voor de Tech Hero Award. CEO Matthijs Welle: “Ik word er heel gelukkig van dat we impact hebben met simpele oplossingen die het reizen beter maken.”
Wat is de grootste opgave waar jullie organisatie voor staat?
“De enorme groei die we doormaken. We hebben ingezet op remote first na Covid. Ik vind het heel goed, heel inclusief. Je hebt gewoon veel meer vrijheid om verschillende soorten mensen aan te nemen. Dus dan groei je ook heel hard. Dit jaar hebben we ongeveer 400 mensen aangenomen, we zitten nu op 1.200 medewerkers in meer dan 20 landen. Maar het is echt pittig. Zeker met remote first. Want hoe bouw je een cultuur in zo’n omgeving?
We zijn venture-backed; er zit een heel harde push achter het bedrijf om verder te groeien. We moeten de menselijke balans zoeken en verwachten dat er voldoende output is. En die balans zoeken in een remote first bedrijf is echt veel moeilijker dan bij een traditionele organisatie waar ze iedereen vijf dagen in het kantoor willen zien. Maar ik geloof daar gewoon niet in, de toekomst is remote.
Salesmensen moeten wél lokaal zitten, want klanten willen persoonlijk contact. Maar als je kijkt naar de product teams… de developers zitten misschien in Tsjechië, maar de product leaders en de designers zitten in Spanje of Nederland, omdat er gewoon meer bedrijven zitten die blootgesteld worden aan moderne design elements. Los van Europa, waar we in bijna alle landen wel mensen hebben aangenomen, hebben we 150 mensen in de VS en Canada en nog een team in Sydney, Australië.
De remote-first mindset betekent dat ik veel meer toegang tot talent heb, op verschillende locaties. We hebben hier in Amsterdam bijvoorbeeld honderd mensen in dienst. Die komen wel naar kantoor, maar ze werken niet of nauwelijks samen. Het kantoor is er vooral om ongestoord te kunnen werken. Ze werken vooral samen met mensen ergens anders in de wereld. Het is wel apart, die nieuwe dynamiek.”
Wat voor rol speelt technologie in jullie scale-up plannen?
“Die is natuurlijk heel groot, omdat we een technologiebedrijf zijn. Maar ook in hoe wij denken over healthy productivity. Dat is een van onze objective and key results (OKR’s): meer uit mensen halen, maar op een gezonde manier. We gebruiken OKR’s om richting te geven aan hoe we het bedrijf voortbouwen. Dus niet dat we mensen alleen maar harder laten werken, maar dat ze op een slimmere manier werken.
In Europa bestaat er natuurlijk wel argwaan tegenover AI en data sharing. We lopen hier nog zo achter in hoe we met AI omgaan.
Dus we kijken heel goed naar AI. Een voorbeeld: Sales zit vaak met klanten in een call en dan moeten ze heel veel vragen stellen. Daarna moeten ze een uur lang handmatig in Salesforce, veld voor veld, al die informatie invullen. Daar is een AI natuurlijk ideaal voor. Want ik wil gewoon dat de mensen direct de volgende call in kunnen.
In Europa bestaat er natuurlijk wel argwaan tegenover AI en data sharing. We lopen hier nog zo achter in hoe we met AI omgaan. Niemand weet natuurlijk wat er gaat gebeuren. Maar de politiek begrijpt er heel weinig van, en dat is niet goed voor de technologie en niet goed voor de toekomst. En omdat de GDPR zo ingewikkeld is, weten bedrijven hier ook niet wat ze precies wel en niet mogen met data. Dat houdt Europese bedrijven helaas tegen en dat is wel pijnlijk. Maar dat betekent niet dat ik vind dat de GDPR weg moet, want er zit veel goeds in.”
Waar ben je trots op?
“Waar ik het meest trots op ben, is dat we werkelijk een impact hebben op de hospitality sector. Dat ik binnen hotels merk dat de technologie beter wordt. En niet enkel die van ons. We waren de eerste met een open API op de website. Waarom zou je een ecosysteem gesloten houden? En nu hebben al onze concurrenten een open API. En dat komt omdat we er publiekelijk over gepraat hebben.
In Nederland gebruikt nu een op de drie hotels ons platform. We merken dat, als contactpersonen bij een ander hotel gaan werken en met een ander systeem in aanraking komen, dat ze dan contact opnemen om over te stappen, omdat ze met onze software veel meer kunnen doen. Daar word ik heel gelukkig van, dat we zo’n impact kunnen hebben op een sector door simpele oplossingen te bouwen die het reizen beter maken.”
Tech Hero Award 2024
Op 19 november wordt de Tech Hero Award uitgereikt. Heb je een rol op C-niveau in IT of tech? Kom naar CIODAY2024! Meld je hier aan.