Nederland meest volwassen qua toepassing AI in EMEA

Redactie

10 oktober 2024

Het Nederlandse bedrijfsleven is vol vertrouwen over de huidige kennis en vaardigheden op het gebied van AI. Tegelijkertijd beseffen organisaties dat investeringen noodzakelijk zijn. Hierop duidt onderzoek in opdracht van ServiceNow onder ruim 2.000 leidinggevenden in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Van alle onderzochte landen zijn Nederlandse organisaties het meest volwassen qua toepassing van kunstmatige intelligentie. Op basis van de antwoorden hebben de onderzoekers de AI-volwassenheid van de verschillende landen in de EMEA-regio berekend. Hierbij is gekeken naar vijf dimensies: strategie en leiderschap, workflow-integratie, talent en werknemers, governance van en investeringen in AI. Via een principale-componentenanalyse is hier een score aan gekoppeld. Voor Nederland komt deze score uit op 46 (op een schaal van 100). Dat is de hoogste score in de EMEA-regio, het gemiddelde voor de hele regio is 44.

Dat de verwachtingen rondom AI hoog zijn in ons land, blijkt wanneer er gevraagd wordt naar welke resultaten volgens Nederlandse leidinggevenden bereikt kunnen worden dankzij de inzet van AI. Van de respondenten noemt 84 procent een hogere efficiëntie en productiviteit, 83 procent noemt een betere klantervaring en 86 procent noemt omzetgroei. Deze percentages liggen (ruim) boven het EMEA-gemiddelde.

Dat deze verwachtingen zo hoog liggen, heeft deels te maken met de veronderstelde AI-kennis waarover bedrijven nu al beschikken. Zo geeft bijna de helft van de Nederlandse respondenten (47%) aan dat ze op dit moment al voldoende talent en vaardigheden in huis hebben voor het realiseren van hun AI-strategie. Van alle landen hebben Nederlanders het hoogste vertrouwen in hun eigen kunnen, in de EMEA-regio ligt dit percentage op 31.

Ook bij het optuigen van specialistenteams voor belangrijke AI-gerelateerde zaken (zoals beleid en verantwoord gebruik van AI) loopt Nederland voorop. De helft (51%) van de Nederlandse ondervraagden geeft aan hier significante stappen in te hebben gezet, tegenover 42 procent in de hele EMEA-regio.

Toch zitten Nederlandse organisaties niet stil, zo laat het onderzoek zien wanneer er gevraagd wordt naar het bijscholen van de AI-vaardigheden van medewerkers. Nederland scoort het hoogst in de EMEA-regio bij het opleiden van werknemers tot AI-configurator (59%), ontwikkelaar (62%) en data scientist (67%). Daarnaast speelt het aantrekken van talent met specifieke AI-vaardigheden een rol in de strategie van veel Nederlandse organisaties. Met name data scientists zijn veelgevraagd.

Daniel Hofman, Area Vice President en countrymanager voor Nederland bij ServiceNow, begrijpt wel dat Nederland hoog scoort wat betreft AI-volwassenheid. “Het Nederlandse bedrijfsleven is altijd al tech savvy geweest, we zijn snel in het omarmen van nieuwe innovaties en het ontdekken van mogelijkheden. De grootste uitdaging ligt in ons land dan ook niet in het overtuigen van wat de voordelen van AI kunnen zijn. Het gaat vooral om het klaarmaken voor de AI-toekomst en het daadwerkelijk implementeren van AI-tools, zodat organisaties hun AI-investeringen snel kunnen omzetten in tastbare bedrijfswaarde.”

Over het onderzoek

Voor het onderzoek zijn in opdracht van ServiceNow 2.157 respondenten uit het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Verenigde Arabische Emiraten, Saudi-Arabië, Duitsland, België, Nederland, Luxemburg, Zweden, Finland, Noorwegen, Denemarken, Italië en Spanje ondervraagd door onderzoeksbureau Oxford Economics.

Gerelateerde artikelen

CMO’s omarmen genAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

CMO’s omarmen genAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

Pakweg negen van de tien organisaties wereldwijd willen tegen 2025 investeren in generatieve AI voor hun marketing. Desalniettemin zegt 90 procent van de chief marketing officers (CMO’s) dat zij genAI en de invloed ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen. Hierop duidt een onderzoek in opdracht van SAS.

Generatieve AI zorgt pas in 2025 voor meer groei

Generatieve AI zorgt pas in 2025 voor meer groei

De hooggespannen verwachtingen rond generatieve AI vertalen zich nog niet in toenemende groei voor de Nederlandse ICT-sector. Wel investeren bedrijven in de sector veel in nieuwe softwaretoepassingen. Daarop duidt onderzoek door ING Research.

Bijna twee derde werkenden doet niets met genAI

Bijna twee derde werkenden doet niets met genAI

Pakweg twee derde van de Nederlandse werknemers en zelfstandigen maakt geen gebruik van generatieve AI. En vier op de tien geven aan niet van plan te zijn AI-tools te gebruiken. Daarop duidt een enquête onder ruim duizend werkende Nederlanders.