Elk bedrijf een technologiebedrijf

Martijn Smit

24 februari 2021

Te midden van de coronapandemie opende technologie de deur naar nieuwe manieren van werken en bedrijfsvoering, creëerde technologie nieuwe interacties en ervaringen en droeg technologie bij aan gezondheid en welzijn. Technologie heeft gedrag en verwachtingen voorgoed beïnvloed en enorme veranderingen teweeggebracht in elke denkbare sector.

Accenture heeft in zijn trendrapport TechVision 2021 ook dit jaar technologietrends met de grootste impact op bedrijven, overheden en de maatschappij op een rij gezet. Voor het rapport zijn meer dan 6.200 zakelijk leiders ondervraagd. Bijna allemaal gaven ze aan dat het een jaar was van grote digitale versnelling.

[su_row][su_column size=”1/4″]

[/su_column][su_column size=”3/4″]

Rapport downloaden

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]

[/su_column][/su_row]

Er is een golf van bedrijven ontstaan die zichzelf zo snel mogelijk opnieuw willen uitvinden en technologie willen inzetten om in te spelen op de nieuwe werkelijkheden waar ze mee te maken krijgen. Dit krijgt in het trendrapport vorm in trends zoals: Strategisch stacken, Een gespiegelde digitale wereld, De democratisering van technologie, Bring-your-own-environment en Nieuwe ecosysteem-standaarden.

Trend 1 – Strategisch stacken: bouwen aan een betere toekomst

Een nieuw tijdperk van concurrentie is onderweg – een tijdperk waarin bedrijven concurreren op basis van de architectuur van hun IT-systemen. Maar het bouwen en gebruiken van de beste technologiestack betekent dat je technologie op een andere manier moet benaderen, zodat de business- en technologiestrategieën niet van elkaar te onderscheiden zijn. Van de ondervraagde leiders gelooft 89 procent dat het vermogen van hun organisatie om waarde te genereren steeds meer gebaseerd zal zijn op de beperkingen en mogelijkheden van hun technologie-architectuur.

Trend 2 – Gespiegelde wereld: de kracht van krachtige, intelligente, digital twins

Leiders bouwen intelligente digital twins om daarmee levende modellen te creëren van fabrieken, supply chains, productlifecycles en nog veel meer. Door data en inzicht samen te brengen en weer te geven als de fysieke wereld in een digitale omgeving, ontsluit je nieuwe mogelijkheden op het vlak van bedrijfsvoering, samenwerking en innovatie. 65 procent van de ondervraagde managers verwacht dat de investering van hun organisatie in slimme digitale kopieën de komende drie jaar toeneemt.

Trend 3 – “I, Technologist”: de democratisering van technologie

Mensen in allerlei bedrijfsfuncties hebben nu toegang tot krachtige mogelijkheden. Daardoor kan iedere medewerker een innovator zijn, zijn of haar werk optimaliseren, pijnpunten wegnemen en ervoor zorgen dat het bedrijf nieuwe en veranderende behoeften bijbeent. 88 procent van de managers denkt dat technologiedemocratisering een essentiële rol speelt in de innovatie binnen de organisatie.

Trend 4 – Altijd en overal: Bring Your Own Environment

De grootste verhuizing van personeel in mensenheugenis bood bedrijven de kans om de grenzen van de organisatie uit te breiden. Wanneer voor de medewerkers ‘Bring Your Own Environment’ geldt, hebben ze de vrijheid om naadloos vanaf elke locatie te werken – of dat nu thuis is, op kantoor, op het vliegveld, bij partners op kantoor of ergens anders. Binnen dit model kunnen leiders het doel van werken op verschillende locaties herbekijken en gebruikmaken van de kans om hun bedrijf in deze nieuwe wereld opnieuw in te richten. 81 procent van de respondenten is het erover eens dat toonaangevende bedrijven in hun sector een voor een zullen overstappen van ‘Bring Your Own Device’ naar ‘Bring Your Own Environment’.

Trend 5 – Van ik naar wij: nieuwe ecosysteem-standaarden

De behoefte aan contactonderzoek, naadloze betalingen en nieuwe manieren om vertrouwen op te bouwen, legde bloot waarin de bestaande ecosystemen van organisaties nog tekortschoten. Systemen van verschillende partijen kunnen bedrijven helpen meer veerkracht en flexibiliteit te vergaren; nieuwe manieren van marktbenadering te ontsluiten; en nieuwe ecosysteemstandaarden te creëren voor hun sectoren. Negentig procent van de ondervraagde managers erkent dat systemen van verschillende partijen hun ecosystemen helpen een veerkrachtigere en flexibele basis neer te zetten om nieuwe waarde te creëren met de partners van hun organisatie.

Digitale ‘Masters of Change’ hebben de toekomst

Het afgelopen jaar kenmerkt zich door een stortvloed aan gebeurtenissen en veranderingen. Veel organisaties hebben technologie op hogere versnelling gezet om in business te blijven. Voor diegenen die digitale transformatie hadden uitgesteld, was het een wake-up call. De vraag is nu, wat doen we er aan om grip te houden op de nieuwe werkelijkheden?

Het prioriteren van technologie-innovatie als reactie op een snel veranderende wereld is nog nooit zo belangrijk geweest. Nu bedrijven overgaan van reageren op de crisis naar bedenken wat de volgende stap moet zijn, wordt de toekomst bepaald door de meest gedurfde en visionaire leiders. Diegenen die technologie inzetten om grip te houden op veranderingen, definieren de toekomst.

Cloud als fundament van iedere technologiestrategie

Voor organisaties die willen uitblinken in alle vijf de trends, is om cloud als fundament van de technologiestrategie niet meer heen te komen. Onderzoek van Accenture toont aan dat minder dan 25 procent van de zakelijk leiders gelooft dat zij het doel om 80 procent in de cloud te zijn, in de komende drie jaar zal bereiken. Het resultaat? Hetzelfde effect als we gezien hebben met de pandemie: het gat tussen de koplopende bedrijven en de volgers zal steeds groter worden. Kortom, wacht niet langer. Het is nu tijd om ‘het moment van de waarheid’ voor technologie ook echt om te zetten naar ‘het moment van vertrouwen’.

Gerelateerde artikelen

CxO: ontdek de use cases van 5G

CxO: ontdek de use cases van 5G

Voorbeelden van 5G-toepassingen te over. Maar het lijken wel steeds dezelfde. 5G is niet alleen geschikt voor toepassingen waarbij robots worden aangestuurd. Daardoor blijven veel best practices onder de radar. Neem de regie en ontdek de use cases voor je eigen organisatie.

Samen bouwen aan een betere klantbeleving

Samen bouwen aan een betere klantbeleving

Dinsdag 28 juni organiseerde Salesforce in de Utrechtse Werkspoorkathedraal het Salesforce Live event, met meer dan tweeduizend bezoekers. Deelnemende bedrijven deelden hier hun verhalen over hoe ze digitale tooling gebruiken om voor te blijven in hun markt. Innoverende partijen baseren hun succes steeds vaker op betere gesprekken met hun klanten, gebaseerd op een 360-graden beeld van deze klanten met een ‘single source of truth’. Met enkele Nederlandse klanten werd tijdens dit event gedemonstreerd hoe dit eruit kan zien.

Hoe je de regie kunt voeren over jouw IT-kosten

Hoe je de regie kunt voeren over jouw IT-kosten

De opkomst van de public cloud heeft een snelle vlucht genomen. De marketingmachine daarachter heeft daarbij goed zijn best gedaan. Zo vergaarde de public cloud al een aantal jaren bekendheid als snel, makkelijk, goedkoper en flexibel. Er is echter ook een keerzijde,...

Podcast: Focus op centraal zetten van klanten

Podcast: Focus op centraal zetten van klanten

De klant centraal zetten is een mooi doel, maar hoe zorg je ervoor dat je organisatie dat echt gaat doen? Michael Maas, VP EMEA North bij Servicenow en Diederick Hagemeijer, manager digital van Interpolis geven een kijkje in hun keuken.