In deze uitzending praat Madelein Smit met Tor Bøe-Lillegraven (CDO Schiphol), Luuk Kornelius (L-founders of loyalty), Maurice Op Het Veld (KPMG Nederland) en Joost van Hest (Salesforce, MuleSoft) over de ins and outs van een datagedreven aanpak.
Tor legt uit hoe Schiphol data en datamodellen inzet om reizigers veilig te houden en hun reis te vergemakkelijken – op een van de meest digitale luchthavens ter wereld. Hij legt uit hoe Schiphol is geëvolueerd om meer gebruik te maken van real-time data; verschuiving van batch naar realtime. Nu, bij opschaling, blijken deze realtime-inzichten zeer waardevol; bijvoorbeeld tijdens het voorspellen van de wachttijd voor de veiligheidscontrole.
Luuk laat zien hoe L-founders slimmer worden met elk loyaliteitsprogramma dat ze uitvoeren. Daarom is schaalgrootte van het grootste belang. Hij voegt eraan toe dat het werken met data in een ecosysteem een grote verantwoordelijkheid is, waarbij veiligheid, vertrouwen en kwaliteit van data belangrijke zaken zijn. Tor wijst erop dat data op Schiphol tastbaar is (bijvoorbeeld vluchttijden). Toch is er een breed scala aan verschillende soorten data met partners in het ecosysteem, wat veel kansen en uitdagingen biedt ter optimalisering.
Luuks advies aan de CIO: “Probeer niet te slim te zijn, kijk achterom om ervoor te zorgen dat mensen jouw tempo volgen.” Tor benadrukt het belang van T-shaped medewerkers; je hebt diepgaande kennis nodig, maar ook strategisch leiderschap moet vertegenwoordigd zijn.