Agile werken vereist óók verandering in leiderschap

Niels Loader

25 oktober 2021

Er bestaat een direct verband tussen gebrek aan het juiste leiderschap en mislukte agile-implementaties. Leiderschap speelt in elke organisatie en in elke bedrijfstak een cruciale rol bij de toepassing van lean-principes.

De beweging naar meer wendbare en beter presterende IT-organisaties is goed onderweg, met behulp van methodieken en werkwijzen als lean, agile en devops. Maar leiders spelen een enigszins verwarrende rol in de overstap naar een meer wendbare organisatie.

Aan de ene kant omarmen ze enthousiast de mogelijkheid om te ontsnappen aan de huidige silo-structuur. Een klassieke structuur waarbij een enorme hoeveelheid coördinatie nodig is en die traag antwoord geeft op snel veranderende marktomstandigheden. Aan de andere kant, net als bij eerdere pogingen om de prestaties van hun organisatie te verbeteren, zien ze deze transformatie als iets dat vooral de operationele teams beïnvloedt.

Dit leidt tot een ‘missing link’ in de meeste transformaties: een gebrek aan aanpassing van leiderschapsgedrag. Deze whitepaper onderzoekt deze ontbrekende schakel en biedt een duidelijke ‘kaart’ om leiders te helpen over te schakelen van een traditionele manier van werken naar een manier van werken die volledig compatibel is met lean-agile.

[su_button url=”https://www.quintgroup.com/nl-nl/insights/leiderschap-in-lean-agile-organisaties/” target=”blank” style=”flat” background=”#1e73be” color=”#ffffff” size=”5″ center=”no” radius=”0″ text_shadow=”0px 0px 0px “]Download de paper[/su_button]

Gerelateerde artikelen

CxO: ontdek de use cases van 5G

CxO: ontdek de use cases van 5G

Voorbeelden van 5G-toepassingen te over. Maar het lijken wel steeds dezelfde. 5G is niet alleen geschikt voor toepassingen waarbij robots worden aangestuurd. Daardoor blijven veel best practices onder de radar. Neem de regie en ontdek de use cases voor je eigen organisatie.

Samen bouwen aan een betere klantbeleving

Samen bouwen aan een betere klantbeleving

Dinsdag 28 juni organiseerde Salesforce in de Utrechtse Werkspoorkathedraal het Salesforce Live event, met meer dan tweeduizend bezoekers. Deelnemende bedrijven deelden hier hun verhalen over hoe ze digitale tooling gebruiken om voor te blijven in hun markt. Innoverende partijen baseren hun succes steeds vaker op betere gesprekken met hun klanten, gebaseerd op een 360-graden beeld van deze klanten met een ‘single source of truth’. Met enkele Nederlandse klanten werd tijdens dit event gedemonstreerd hoe dit eruit kan zien.

Hoe je de regie kunt voeren over jouw IT-kosten

Hoe je de regie kunt voeren over jouw IT-kosten

De opkomst van de public cloud heeft een snelle vlucht genomen. De marketingmachine daarachter heeft daarbij goed zijn best gedaan. Zo vergaarde de public cloud al een aantal jaren bekendheid als snel, makkelijk, goedkoper en flexibel. Er is echter ook een keerzijde,...

Leiderschapslessen uit wereldwijde ontwrichting

Leiderschapslessen uit wereldwijde ontwrichting

Het ontbreekt de laatste tijd niet aan wereldwijde, onvoorspelbare en ontwrichtende gebeurtenissen. Deze hebben hun invloed op de zakelijke wereld, en dit heeft weer zijn gevolgen voor zakelijk leiderschap. Welke lessen kunnen we hieruit trekken?