Bart Veenman

Bart Veenman (KPMG): ‘Sleutelrol voor CxO bij organisatie-herontwerp in AI-tijdperk’

Bij op businesswaarde gerichte innovatie komt meer kijken dan de ontwikkeling of omarming van nieuwe slimme digitale mogelijkheden. Voor echte impact op de lange termijn moet innovatie aansluiten op de bestaande IT en datahuishouding. Maar ook op de organisatiecultuur, waarden, workforce, processen, ethische standaarden enzovoorts. “CxO’s spelen een sleutelrol bij het opnieuw ontwerpen van hun organisaties”, zegt Bart Veenman, Senior Manager AI bij KPMG en keynotespreker tijdens de Innovation Summit & Dinnershow.

De scope van verandering omvat volgens hem zowel genoemde werk- en bedrijfsprocessen als de eventuele herijking van hun onderscheidende vermogen in het steeds dynamischer ecosysteem van digitaal verbonden organisaties. “Gezien de sterke tech- en datacomponent in combinatie met de bedrijfswaarde is naast de CIO, CTO of CDO ook de CFO betrokken”, aldus Veenman.

De KPMG’er waarschuwt dat door de brede omarming van AI voorheen op kennis en kunde gestoelde processen zullen worden gestandaardiseerd en geautomatiseerd. “Omdat bedrijven daardoor in de kern steeds meer op elkaar gaan lijken, zullen ze zoeken naar nieuwe manieren om zich te onderscheiden ten opzichte van andere partijen in het ecosysteem. In de praktijk gaan ze er ook vaker mee samenwerken.”

Veenman zal in zijn bijdrage kort stil staan bij de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en de toepassing daarvan binnen grote organisaties. Vervolgens geeft hij CxO’s en andere techleiders concrete voorbeelden en handvatten van AI-gebaseerde businessinnovatie. De KPMG’er gaat daarbij niet voorbij aan veel voorkomende uitdagingen op het gebied van onder andere legacy-IT, datamanagement, organisatiestructuur, cultuur en governance.

“Innovatie en transformatie gaan dus veel verder dan PoC’s en individuele use-cases”, aldus de Senior Manager. “Het draait om het industrialiseren van oplossingen.” Organisaties gaan bij de omarming van AI volgens hem door drie fasen: ondersteuning van individuele medewerkers, enterprise augmentation zoals het optimaliseren van ondersteunende processen en tot slot de zogeheten cognitive augmentation waarbij zelfs het business- en operatingmodel kunnen worden aangepast

KPMG heeft meer dan 12 jaar ervaring met de implementatie van AI in grote, complexe omgevingen. Van het realiseren van voorspellend onderhoud op basis van beeldherkenning tot de automatisering van klantcontact via conversational AI. 

Bart Veenman begeleidt organisaties op hun AI-reis. Hij helpt hen kansen te ontdekken, een ethische standaard te stellen en voort te bouwen op duidelijke, kwalitatieve en transparante data-infrastructuren. Daarbij heeft hij een open oog voor de indiviudele en organisatorische adoptie. Eerder leidde hij diverse activiteiten als sales, marketing, partnerships en klantsucces. Hij introduceerde AI-gebaseerde oplossingen en projecten voor internationale organisaties binnen gezondheidszorg, HR, de detailhandel en de publieke sector.