Vandaag aan de CIO TV tafel: Arnoud Klerkx, CDO & CIO bij Kramp, Tim Hehenkamp, executive director Technology & Data bij Jumbo Supermarkten en Raymond Hannes, oprichter van Seedling Studio. Met host Madelein Smit spreken zij over het thema corporate (self) disruption.
Tim Hehenkamp beschrijft hoe omnichannel richting de klant de toekomst heeft: “Verschillende kanalen naar de klant combineren tot meer dan een som der delen”. Hierbij spelen tech en data een cruciale rol. Datagedreven werken maakt differentiëren mogelijk in onder andere assortiment en formats. Daarbij is leiderschap met ondernemerschap en empowerment van mensen onontbeerlijk.
Optimalisatie neemt de benodigde ruimte voor creativiteit en disruptie weg. Arnoud Klerkx beaamt dat je moet optimaliseren én – niet te snel – innoveren. De business moet mee. Begin klein, creëer binnen zo kort mogelijke tijd succes en een olievlekwerking. Hij vertelt over de transitie van de B2B-webshop naar een microservices-platform met app voor de dealers én level skipping door een marktplaats direct naar de eindklant met behulp van eigen een start-up buiten de organisatie. Digitale verankering inclusief bij de RvB/RvC is hierbij essentieel.
Tenslotte raadt Arnoud de CIO aan om de basisprincipes van IT niet te vergeten, je moet ook gewoon leveren. Tim roept op: doe het voor de klant!