Het thema van deze uitzending is purpose-driven health tech. Met Jeroen Tas (Philips); Tom Oostrom (Nierstichting, Nextkidney, Adviesraad topsector Life Science & Health); Marc Schuuring (BCG); en Michiel van Vlimmeren (Salesforce).
Ontwikkelingen in de zorg moeten staan in het teken van (de behoefte van) de patiënt, waar ze eerder meer waren ingericht op de taken van de zorg zelf. Jeroen benadrukt om hierin multidisciplinair te worden, het gehele ecosysteem te betrekken met een grotere rol voor digitaal, onder andere door ‘connected care’. Tom Oostrom onderstreept dat men hierbij verbinding moet zoeken en samen moet werken.
Jeroen Tas legt uit dat er een verschuiving is naar systeemdenken met duidelijke portfoliokeuzes. Niet denken vanuit features, maar vanuit informatie en een totaalbeeld. Dat vergt een andere manier van denken, waarin data cruciaal is, met continue innovatie en feedback loops in plaats van het sequentiele model. Daarbij gaat uitwisseling van data vaak nog moeizaam en is een mental flip nodig.
Een antwoord hierop is onder andere GAIA-X, waar Jeroen in het bestuur zit. Hij vertelt: “Het goed inrichten van dataspaces is de sleutel voor innovatie”.
Tot slot adviseert Jeroen de CIO’s om buiten hun relatief kleine wereld te gaan: wat zijn de echte behoeftes? Neem de organisatie daarin mee.