In deze aflevering spreekt Hotze Zijlstra met Pieter Zeestraten, CIO van Facilicom Group, Jean-Paul Dijkstra, manager Digital Solutions bij Eneco, Emiel Van Bockel, director Data Driven bij Ordina en Maurice op het Veld, lead of Data & Analytics Advisory bij KPMG over het genereren van waarde met data.
Data is als een spin in het web van organisaties. Pieter Zeestraten vertelt dat Facilicom streeft naar marktgericht opereren en operational excellence. Data is daarbij van cruciaal belang om inzicht te geven aan klanten. Als CIO ziet hij zijn rol om IT in het hart van de business te krijgen. Jean-Paul Dijkstra vertelt dat duurzaamheid bij Eneco én bij de klant het streven is van zijn organisatie. Door inzicht in het verbruik help je de klant duurzamer te worden. Daarnaast vertelt hij over ‘intelligentie in de ketel’ voor preventief onderhoud. Business en IT werken samen om waarde te leveren aan de klant.
Hoe creëer je waarde uit data nu techniek bijna geen issue meer is? Pieter vertelt over het ecosysteem rond de smart box voor smart buildings. Zijn roadmap bestaat uit use case, datalake, datawasstraat en ontwikkelen van maturity en tech savviness. Jean-Paul legt uit hoe men verschillende data heeft gecombineerd binnen een platform om vanuit daar waarde creëren.
Tot slot tipt Pieter de CIO in normale mensentaal te praten. En Jean-Paul raadt aan ondernemerschap laag in de organisatie te beleggen.