De digitale strategie van Museum Boijmans Van Beuningen

PwC

16 november 2021

Kunstliefhebbers hebben hem mogelijk al gedownload: de app van het Boijmans van Beuningen Depot. Met de app kunnen bezoekers aan het kunstdepot in Rotterdam meer te weten komen over de collectie. Deze toepassing komt voort de hernieuwde digitale strategie van het museum, die met hulp van PwC is bedacht.

“Boijmans Van Beuningen en PwC zijn al lange tijd met elkaar verbonden”, vertelt Koert Bakker, bij PwC hoofd strategy & insights van het Experience Center. “Toen het museum in 2019 dicht ging voor een langdurige renovatie, kregen wij de vraag of we wilden meedenken over hun digitale zichtbaarheid. Ook met het oog op de toekomst. Toen vervolgens ook nog de covid-19-pandemie uitbrak, werd de noodzaak nog groter om over een digitale strategie na te denken.”

Ideeën over digitale toepassingen waren er overigens al genoeg bij Boijmans Van Beuningen. “Zo’n honderdvijftig”, vervolgt Bakker. “Alleen ontbrak een duidelijke digitale visie. Met als uitgangspunt de organisatievisie – iedereen een uitdagend perspectief op de wereld bieden door middel van kunst – hebben we vervolgens in meerdere workshops prioriteiten aangebracht in de digitale wensen en een digitale visie geformuleerd.”

“Die visie is eigenlijk in één woord samen te vatten: open! Ondanks de verbouwing en de gevolgen van corona moet kunst bereikbaar blijven voor geïnteresseerden; 24 uur per dag, het hele jaar door. Door de opening van het Depot op 5 november jongstleden zijn de ruim 150.000 stukken wel te zien voor het publiek, maar achter al die kunstwerken zitten ook talloze verhalen. Via digitale kanalen kun je die vertellen.”

De app van Boijmans Van Beuningen is het een van de eerste zichtbare bewijzen van de nieuwe digitale strategie. Bezoekers aan het Depot kunnen onder meer hun eigen collectie samenstellen en meer te weten komen over de kunstwerken. Ook op de site van het museum is nu meer informatie te vinden.

Bakker: “Het uiteindelijke resultaat is dat bezoekers en kunstliefhebbers, zeker met de opening van het Depot, zien dat een museum meer is dan een gebouw. Door de multimedia-aanpak beleven ze de verhalen rondom de kunst en ervaren ze andere perspectieven op de werken en uiteindelijk de wereld.”

PwC is al sinds 2004 verbonden met Boijmans Van Beuningen. Vanaf 2014 het accountants- en advieskantoor onderdeel van de Boijmans Business Club en in 2017 en 2018 was het sponsor van het Boijmans Kinderbestuur. Sinds 1 augustus 2020 hebben Boijmans Van Beuningen en PwC de samenwerking geformaliseerd in een partnership.

Lees meer over onze sponsoring van culturele initiatieven

Gerelateerde artikelen

De vier grootste cloud-uitdagingen en hoe zichtbaarheid kan helpen

De vier grootste cloud-uitdagingen en hoe zichtbaarheid kan helpen

Toen er nog geen sprake was van een pandemie, werd er al steeds meer gewerkt met de cloud. Sindsdien is de hoeveelheid activiteit in de cloud zeer sterk toegenomen, mede doordat veel organisaties permanent zijn overgestapt op hybride werken. Uit een recent onderzoek...

Gebruik unified observability voor een vlotte digitale experience

Gebruik unified observability voor een vlotte digitale experience

Vandaag de dag is de digitale experience bepalend voor al onze interacties met zowel collega’s als bedrijven. Het streven naar perfecte digitale kanalen heeft bijgedragen aan betere ervaringen voor zowel medewerkers als klanten, maar de toegenomen complexiteit heeft het leven van de IT-afdeling er niet gemakkelijker op gemaakt.