Vijf overwegingen om in gedachten te houden voordat je AIOps inzet

Snel, nauwkeuring en automatisch op data gebaseerde beslissingen nemen is een belangrijk voordeel dat AIOps kan opleveren. Veel bedrijven zijn zich echter nog onvoldoende bewust van de kracht en het potentieel van deze technologie.

AIOps integreert big data, Machine Learning (ML) en Artificial Intelligence (AI) en draait op een platform dat verbonden is met de eigen IT-infrastructuur. Binnen dat platform worden data (zowel realtime als historisch) uit meerdere bronnen gecombineerd en geanalyseerd. Dit levert waardevolle en bruikbare inzichten op die ondernemingen kunnen gebruiken om niet alleen de efficiëntie en prestaties van individuele applicaties en diensten te verbeteren en te  optimaliseren, maar ook om de algehele stabiliteit te verbeteren en zo een geweldige ervaring voor de eindklant/gebruiker te garanderen.

Maar hoe kun je er als onderneming het beste mee van start gaan? Hieronder vind je de vijf overwegingen om in te acht nemen voor het succesvol implementeren van AIOps.

Maak een business case

AIOps is een nieuwe veelbelovende technologie, en zoals we vaker zien bij nieuwe technologische innovaties, moeten stakeholders soms overtuigd worden van de voordelen, voordat ze zich vastleggen op implementatie. Het is daarom slim om te starten met het aantonen van een echte, praktische business case. De geïdentificeerde kandidaten moeten een evenwichtige match zijn waarbij zowel zakelijke als IT-voordelen zichtbaar zijn. Naast de repetitieve, handmatige taken die de organisatie kan automatiseren om tijd en middelen te besparen, moeten ook processen worden geëvalueerd waarbij zakelijke KPI’s worden beïnvloed, zoals bijvoorbeeld e-commerce, O2C, etc..

Begin met het in kaart brengen van kleine onderdelen waarvoor duidelijke en tastbare doelstellingen kunnen worden geformuleerd. Vooraf duidelijkheid hebben over wat er van de oplossing wordt verwacht, helpt om het project gefocust en beheersbaar te houden. Door op deze manier te werken, kunnen organisaties de toegevoegde waarde bij implementatie aantonen, wat het momentum van het project positief kan beïnvloeden.

Beschikbaarheid van data

De intelligentie van AIOps is afgeleid van de data van een organisatie, dus om de voordelen van AIOps voor een onderneming te maximaliseren, is uitgebreide beschikbaarheid van data essentieel. Hoewel een bijna-perfecte dataset bijna onmogelijk is, verbetert de beschikbaarheid van schone data via systeemcontrole tastbaar de nauwkeurigheid en het succes van AIOps-projecten.

Communicatie & verandermanagement

Omdat nieuwe technologie intern op weerstand kan stuiten, is het belangrijk om de voordelen duidelijk te maken aan de stakeholders. Zoals hierboven beschreven, is het belangrijk de business case voor verandering te maken. Dit kan bijvoorbeeld door het organiseren van bijeenkomsten met deskundigen om te verduidelijken hoe AIOps werkt en proof of concept aan te tonen door middel van voorbeelden van succesvolle use cases. Het is belangrijk dat de cases niet alleen betrekking hebben op de bereikte resultaten, maar ook op het gehele voorbereidings- en implementatieproces. Betrek alle stakeholders volledig bij het behandelen van de cases. Laat ze vragen stellen en zorg dat er iemand aanwezig is die deze volledig en goed kan beantwoorden. Het kan ook zinvol zijn om een ander bedrijf uit te nodigen dat al ervaring heeft met de toepassing van AIOps. Zij kunnen dan vertellen over hun ervaring, eventuele uitdagingen waar ze aanvankelijk mee te maken kregen, en hoe ze AIOps succesvol hebben geïmplementeerd binnen de organisatie.

Duidelijk gedefinieerd eigenaarschap

Het is essentieel om de sponsor voor een dergelijk initiatief te identificeren. De rol van de sponsor is niet alleen om de juiste scope te bepalen, maar ook om de algemene strategie te definiëren over hoe AIOps verder zou worden opgeschaald binnen de onderneming. De sponsor moet de aanjager zijn die deze verandering aanstuurt op basis van de geïdentificeerde behoefte en doelstellingen en ervoor zorgt dat de relevante stakeholders op één lijn zitten.

Het grotere plaatje

Elke organisatie wil tegenwoordig het nieuwste en het beste binnen de industrie uitproberen. Het is echter ook essentieel om te begrijpen dat AIOps, in tegenstelling tot andere technologieën, op bedrijfsniveau moet worden geïmplementeerd om de organisatie er de vruchten van te laten plukken. AIOps is de technologie die helpt om meerdere silo’s te elimineren en zorgt voor een end-to-end zichtbaarheid waardoor er meer controle en kracht ontstaat om weloverwogen beslissingen te nemen. Het is gemakkelijk om de weg kwijt te raken bij het definiëren van de doelstellingen tijdens het evalueren van AIOps, waarbij de focus verschuift naar kostenreductie, maar het koppelen aan de algehele strategie en het grotere plaatje is een van de meest essentiële onderdelen.

Traditionele IT-operaties zijn gericht op handmatige inspanningen en in de huidige digitale ondernemingen is dat door de omvang en complexiteit niet langer haalbaar. Een goed geïmplementeerd en afgestemd AIOps-platform leidt tot betere inzichten, meer efficiëntie en een snellere MTTD (Mean Time To Detect) en MTTR (Mean Time To Repair). Ondernemingen die AIOps doordacht en strategisch implementeren zien een verbetering van de effectiviteit binnen de bedrijfsfuncties. Bovendien creëren bedrijven die het initiatief nemen om AIOps te implementeren een betere positie in termen van het plukken van de voordelen van digitale transformatie vóór hun concurrenten.

Gerelateerde artikelen

CMO’s omarmen genAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

CMO’s omarmen genAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

Pakweg negen van de tien organisaties wereldwijd willen tegen 2025 investeren in generatieve AI voor hun marketing. Desalniettemin zegt 90 procent van de chief marketing officers (CMO’s) dat zij genAI en de invloed ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen. Hierop duidt een onderzoek van SAS en Coleman Parkes Research.

Generatieve AI zorgt pas in 2025 voor meer groei

Generatieve AI zorgt pas in 2025 voor meer groei

De hooggespannen verwachtingen rond generatieve AI vertalen zich nog niet in toenemende groei voor de Nederlandse ICT-sector. Wel investeren bedrijven in de sector veel in nieuwe softwaretoepassingen. Daarop duidt onderzoek door ING Research.

Bijna twee derde werkenden doet niets met genAI

Bijna twee derde werkenden doet niets met genAI

Pakweg twee derde van de Nederlandse werknemers en zelfstandigen maakt geen gebruik van generatieve AI. En vier op de tien geven aan niet van plan te zijn AI-tools te gebruiken. Daarop duidt een enquête onder ruim duizend werkende Nederlanders.

Toekomst AI hangt af van beschikbaarheid juiste data

Toekomst AI hangt af van beschikbaarheid juiste data

Het succes van AI hangt af van de beschikbaarheid en integratie van de juiste data, niet van meer data. Nieuwe technologieën zoals RAG en zero-copy versnellen de waardecreatie door relevante data direct beschikbaar te maken voor AI-modellen, waardoor bedrijven betrouwbare resultaten kunnen behalen en concurrerend blijven.