Vijf overwegingen om in gedachten te houden voordat je AIOps inzet

Snel, nauwkeuring en automatisch op data gebaseerde beslissingen nemen is een belangrijk voordeel dat AIOps kan opleveren. Veel bedrijven zijn zich echter nog onvoldoende bewust van de kracht en het potentieel van deze technologie.

AIOps integreert big data, Machine Learning (ML) en Artificial Intelligence (AI) en draait op een platform dat verbonden is met de eigen IT-infrastructuur. Binnen dat platform worden data (zowel realtime als historisch) uit meerdere bronnen gecombineerd en geanalyseerd. Dit levert waardevolle en bruikbare inzichten op die ondernemingen kunnen gebruiken om niet alleen de efficiëntie en prestaties van individuele applicaties en diensten te verbeteren en te  optimaliseren, maar ook om de algehele stabiliteit te verbeteren en zo een geweldige ervaring voor de eindklant/gebruiker te garanderen.

Maar hoe kun je er als onderneming het beste mee van start gaan? Hieronder vind je de vijf overwegingen om in te acht nemen voor het succesvol implementeren van AIOps.

Maak een business case

AIOps is een nieuwe veelbelovende technologie, en zoals we vaker zien bij nieuwe technologische innovaties, moeten stakeholders soms overtuigd worden van de voordelen, voordat ze zich vastleggen op implementatie. Het is daarom slim om te starten met het aantonen van een echte, praktische business case. De geïdentificeerde kandidaten moeten een evenwichtige match zijn waarbij zowel zakelijke als IT-voordelen zichtbaar zijn. Naast de repetitieve, handmatige taken die de organisatie kan automatiseren om tijd en middelen te besparen, moeten ook processen worden geëvalueerd waarbij zakelijke KPI’s worden beïnvloed, zoals bijvoorbeeld e-commerce, O2C, etc..

Begin met het in kaart brengen van kleine onderdelen waarvoor duidelijke en tastbare doelstellingen kunnen worden geformuleerd. Vooraf duidelijkheid hebben over wat er van de oplossing wordt verwacht, helpt om het project gefocust en beheersbaar te houden. Door op deze manier te werken, kunnen organisaties de toegevoegde waarde bij implementatie aantonen, wat het momentum van het project positief kan beïnvloeden.

Beschikbaarheid van data

De intelligentie van AIOps is afgeleid van de data van een organisatie, dus om de voordelen van AIOps voor een onderneming te maximaliseren, is uitgebreide beschikbaarheid van data essentieel. Hoewel een bijna-perfecte dataset bijna onmogelijk is, verbetert de beschikbaarheid van schone data via systeemcontrole tastbaar de nauwkeurigheid en het succes van AIOps-projecten.

Communicatie & verandermanagement

Omdat nieuwe technologie intern op weerstand kan stuiten, is het belangrijk om de voordelen duidelijk te maken aan de stakeholders. Zoals hierboven beschreven, is het belangrijk de business case voor verandering te maken. Dit kan bijvoorbeeld door het organiseren van bijeenkomsten met deskundigen om te verduidelijken hoe AIOps werkt en proof of concept aan te tonen door middel van voorbeelden van succesvolle use cases. Het is belangrijk dat de cases niet alleen betrekking hebben op de bereikte resultaten, maar ook op het gehele voorbereidings- en implementatieproces. Betrek alle stakeholders volledig bij het behandelen van de cases. Laat ze vragen stellen en zorg dat er iemand aanwezig is die deze volledig en goed kan beantwoorden. Het kan ook zinvol zijn om een ander bedrijf uit te nodigen dat al ervaring heeft met de toepassing van AIOps. Zij kunnen dan vertellen over hun ervaring, eventuele uitdagingen waar ze aanvankelijk mee te maken kregen, en hoe ze AIOps succesvol hebben geïmplementeerd binnen de organisatie.

Duidelijk gedefinieerd eigenaarschap

Het is essentieel om de sponsor voor een dergelijk initiatief te identificeren. De rol van de sponsor is niet alleen om de juiste scope te bepalen, maar ook om de algemene strategie te definiëren over hoe AIOps verder zou worden opgeschaald binnen de onderneming. De sponsor moet de aanjager zijn die deze verandering aanstuurt op basis van de geïdentificeerde behoefte en doelstellingen en ervoor zorgt dat de relevante stakeholders op één lijn zitten.

Het grotere plaatje

Elke organisatie wil tegenwoordig het nieuwste en het beste binnen de industrie uitproberen. Het is echter ook essentieel om te begrijpen dat AIOps, in tegenstelling tot andere technologieën, op bedrijfsniveau moet worden geïmplementeerd om de organisatie er de vruchten van te laten plukken. AIOps is de technologie die helpt om meerdere silo’s te elimineren en zorgt voor een end-to-end zichtbaarheid waardoor er meer controle en kracht ontstaat om weloverwogen beslissingen te nemen. Het is gemakkelijk om de weg kwijt te raken bij het definiëren van de doelstellingen tijdens het evalueren van AIOps, waarbij de focus verschuift naar kostenreductie, maar het koppelen aan de algehele strategie en het grotere plaatje is een van de meest essentiële onderdelen.

Traditionele IT-operaties zijn gericht op handmatige inspanningen en in de huidige digitale ondernemingen is dat door de omvang en complexiteit niet langer haalbaar. Een goed geïmplementeerd en afgestemd AIOps-platform leidt tot betere inzichten, meer efficiëntie en een snellere MTTD (Mean Time To Detect) en MTTR (Mean Time To Repair). Ondernemingen die AIOps doordacht en strategisch implementeren zien een verbetering van de effectiviteit binnen de bedrijfsfuncties. Bovendien creëren bedrijven die het initiatief nemen om AIOps te implementeren een betere positie in termen van het plukken van de voordelen van digitale transformatie vóór hun concurrenten.

Gerelateerde artikelen

Artificial intelligence en klantervaring

Artificial intelligence en klantervaring

Artificial Intelligence (AI) opent nieuwe en vergaande mogelijkheden voor organisaties om de klantervaring als nooit tevoren te personaliseren. KPMG onderzocht wat AI zal betekenen voor de klantervaring.

Van AI-implementatie naar ticketless bedrijf: een case study

Van AI-implementatie naar ticketless bedrijf: een case study

Met het implementeren van AIOps ontstaat ook de mogelijkheid van een ticketless bedrijf. Oftewel, het inzetten van AI om alle activiteiten, tickets en alerts uit te voeren, zonder hulp van menselijke vaardigheden. Dit lijkt een ambitieuze visie, maar bij Digitate geloven we dat dit mogelijk is. En om dat te bewijzen, beginnen we bij onszelf.

Bedrijfsbeleid noodzakelijk om AI te laten werken

Bedrijfsbeleid noodzakelijk om AI te laten werken

Wanneer het gaat om generatieve AI zijn er grofweg twee soorten bedrijven: zij die all-in gaan en voor ieder bedrijfsproces kijken of er een geschikte AI-tool is, en zij die terughoudender zijn. Bij beide soorten organisaties is duidelijk AI-beleid noodzakelijk zodat werknemers weten waar ze aan toe zijn.