Data als brandstof voor innovatie en transformatie – daar draaide het om tijdens de EMEA MDM 360 Summit die leverancier Informatica onlangs organiseerde in de Amsterdam Arena. Gezeten op de middenstip konden de aanwezige data-experts en -managers kennisnemen van nieuwe ontwikkelingen en praktijkervaringen op het vlak van masterdatamanagement. Eén boodschap was duidelijk: data is het fundament van de digitale transformatie en wie dat fundament verwaarloost, heeft binnenkort het nakijken.

Dat de digitale transformatie voor elke organisatie iets anders betekent, staat buiten kijf, aldus Sally Jenkins, de CMO van Informatica: “Maar één ding hebben ze gemeen – data is het fundament van die transformatie.” De door Informatica gesignaleerde data-explosie, waarbij sprake is van nieuwe apparaten, nieuwe datatypen, de opkomst van kunstmatige intelligentie en een sterke toename van de hoeveelheid data in de cloud, is voor het bedrijf aanleiding zijn propositie aan te scherpen. Het draait voortaan om enterprise-cloud-datamanagement.

Alles wordt anders
Mark Zawacki, oprichter van adviesbureau 650 Labs, dat bedrijven adviseert over digitale transformatie en disruptie, stelde het meteen maar duidelijk: “We zitten niet langer in het industriële tijdperk waar het om stabiliteit draait, maar in het digitale tijdperk. Essentieel is nu het vermogen je aan te passen. Rethink everything!”

“Op basis van data gaan we toe naar een-op-een klantkennis”

Zawacki liet zien hoe de digitale spelers uit Silicon Valley, jong als ze zijn, toch jaarlijks 8 miljard dollar aan aandeelhouderswaarde creëren. Hoe doen ze dat? Vooral door grootschalige uitwisseling van ideeën, kruisbestuiving binnen ecosystemen. “Het gaat er niet om wat je doet – want qua digitale transformatie wil elk bedrijf hetzelfde – maar hoe je het doet. Daar ligt het onderscheidend vermogen en daarbij spelen soft skills een grote rol.” Concrete aandachtspunten gaf Mark Zawacki er ook bij (zie het kader ‘6 tips voor digitale transformatie’).

Klaar voor de toekomst

Santhosh Pillai, chief architect & datamanagement bij ABN AMRO, stelde dat de definitie van disruptie blijkbaar is veranderd: “Disruptie is er altijd geweest, maar nu is die radicaal, wereldwijd, creëert zij nieuwe markten en wordt zij gekenmerkt door de opmars van technologie.” Pillai is van mening dat de meeste disruptie plaatsvindt op basis van data. Ook weet hij dat de meeste disruptie nog in aantocht is.

“Wat we nu zien is het puntje van de ijsberg!” Bedrijven dienen hun datamanagement nu op orde te brengen, willen ze niet ‘gedisrupt’ worden. Een goed hulpmiddel daarvoor is het Data Management Body of Knowledge, oftewel DMBOK. “De aandachtsgebieden in DMBOK dienen in samenhang geadresseerd te worden. In de herziene versie van dit framework zie je dat ‘Data Integration and Interoperability’ als nieuw kennisgebied is toegevoegd om zo zijn opkomend belang te benadrukken. Data-qualitymanagement en masterdatamanagement zijn ook van cruciaal belang.” Klaar voor de toekomst? Alleen met goed datamanagement kan daar sprake van zijn, aldus Santhosh Pillai.


6 tips voor digitale transformatie

De adviezen van Mark Zawacki, oprichter van adviesbureau 650 Labs:

  • Het gaat om platforms, niet langer om apps.
  • Open innovatie – stel je organisatie open, geen geheimen meer.
  • Stel zakelijke aannames ter discussie – zijn de spelregels misschien veranderd?
  • Ga uit van asset-light models – benut assets van anderen. Whatsapp bijvoorbeeld had weinig resources en wist met 30 medewerkers de telecomindustrie te ontwrichten.
  • De customer-experience staat centraal – design thinking met de klant in gedachte is belangrijk.
  • Denk exponentieel, niet incrementeel – mik op 1000 procent groei, niet 10.

Een-op-een klantkennis

Suresh Menon, senior vicepresident en als general manager verantwoordelijk voor masterdatamanagement bij Informatica, onderstreepte met een praktijkvoorbeeld dat het spel inderdaad anders gespeeld wordt. Megaconcern GE besloot de regels te veranderen door voortaan vliegtuigmotoren ook te verhuren, in plaats van ze alleen te verkopen. Onderhoud werd zodoende belangrijk en aanleiding om motoren van honderden sensoren te voorzien. Aan de hand van de zo gegenereerde datastroom orkestreert GE nu een groot deel van de wereldmarkt voor vliegtuigmotoren.

“We maken een evolutie door”, aldus Menon. “We gaan van reporting naar streaming operational data naar inzichten op basis van big data. Daarbij leven we in een ultra-geconnecteerde wereld. Segmentering van klanten is passé, op basis van data gaan we toe naar een-op-een klantkennis.”

“Het strategische belang van informatievaardigheden onderkennen en vervolgens delegeren is niet genoeg”

Goede data governance is geen luxe meer, betoogde hij, omdat we met steeds meer datatypen te maken krijgen, meer gebruikers en de toenemende groei van de hoeveelheid data. Masterdatamanagement (MDM) is daarbij een belangrijk element.
Menon gaf een toelichting op het nieuwe MDM-platform van Informatica, dat veel functies op MDM-gebied combineert, samenwerkt met een scala aan enterprise-applicaties en, helemaal passend bij de thematiek van de dag, kunstmatige intelligentie biedt. Die komt bijvoorbeeld tot uiting door het vermogen aanbevelingen te doen, zelfstandig relaties te leggen of te anticiperen.

Sneller innoveren

“Bedrijven die niet kiezen voor het benutten van data, gaan out of business”. Met dit statement opende Willem Albers, verantwoordelijk voor enterprise-informationmanagement bij Philips, zijn presentatie. Het concern heeft radicaal gekozen voor een toekomst in technologie voor de gezondheidszorg, van preventie en diagnose tot thuiszorg. CEO Frans van Houten kondigde daarbij het Accelerate-programma af, met als doel innovaties sneller dan de concurrentie bij de klant te krijgen. Om dit mogelijk te maken, werd het procesframework van Philips opnieuw ontworpen, evenals het complete IT-landschap.

“En dan… de data!”, vatte Willem Albers kernachtig samen. In 2012 werd een afdeling voor enterprise-informationmanagement opgezet, die zich richtte op meer domeinen dan voorheen – denk aan machine-readable data – en nieuwe competenties in huis heeft, zoals die op het gebied van data lifecycle-management. Vervolgens werd een MDM-programma uitgerold, samen met de procesvernieuwing en de IT-innovatie.

Wat heeft Philips tot nu toe geleerd? Daar maakte Albers geen geheim van. “Definieer een heldere strategie, maar ga ervan uit dat je op reis gaat. Oftewel, je hebt uithoudingsvermogen nodig. Een goede governance is onmisbaar, net als steun van het senior management. En opereer altijd over de as van een businesspropositie.”


Omgaan met disruptie

Disruptie… het overkomt je. Maar kun je er ook mee omgaan? Ron Matusof, bij Informatica vicepresident van advanced customer engineering, deelde op de EMEA MDM 360 Summit zijn visie. Disruptie betekent: nieuwe dingen doen, waarbij je incrementeel stappen zet en voortdurend bijstuurt. De tips van Matusof:

  • Leer ermee leven dat je nooit voldoende informatie hebt; je bent op onbekend terrein.
  • Vraag je daarom steeds af of je requirements niet achterhaald zijn (disruptie!)
  • Dat brengt je bij de vraag of je disruptie kunt gebruiken om waarde te creëren.
  • Zorg voor een herstelplan, mocht blijken dat je het bij het verkeerde eind hebt.

“Daarom is het zo belangrijk je MDM- en datagovernanceplannen regelmatig te reviewen”, voegde Matusof hieraan toe. Daarnaast is een flexibele applicatiearchitectuur van belang, omdat je wil kunnen laveren, om risico’s te minimaliseren. Dat doe je aan de hand van twee vragen:

  • Verificatie: heb ik deze oplossing juist gebouwd, voldoet deze aan de requirements?
  • Validatie: Heb ik het juiste ding gebouwd, voldoe ik aan de eisen van de klant?

Waarbij de validatie het belangrijkst is.

Dit is het vaste redactieaccount van IT Executive. Hierachter gaan meerdere redacteuren schuil. Je bereikt ons op redactie[at]it-executive.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat alsjeblieft een reactie achter!
Laat hier je naam achter