IoT, AI, blockchain: innovatie gaat sneller dan ooit, mede door de rol van de cloud. CIO’s zullen gefundeerde beslissingen moeten nemen waar ze wel en niet in gaan investeren. In die technologie-roadmap is het netwerk vaak een ondergeschoven kindje. Immers, nog geen tien procent van het budget gaat daarnaartoe. Maar het is wel een allesbepalende succesfactor. Hoog tijd om beter stil te staan bij de basis: het WAN.

Ieder bedrijf heeft het weleens meegemaakt: er wordt veel energie gestoken in de ontwikkeling van een innovatieve applicatie, maar de ontwikkelaars vergeten tegen hun collega’s van de infrastructuurafdeling te zeggen waar ze mee bezig zijn. Op het moment dat de applicatie in productie wordt genomen, blijkt het netwerk daar niet op voorbereid.

Gebruikers klagen vanaf dag één dat het zo traag is. Met als gevolg dat de adoptie tegenvalt en het project, dat handenvol geld heeft gekost, als mislukking kan worden beschouwd. Een gemiste kans. Want als het infrastructuurteam vanaf het begin betrokken was geweest, hadden zij tijdig kunnen bekijken welke netwerkaanpassingen nodig waren om een hoge performance te garanderen.

WAN struikelblok voor gebruik van de cloud

Wij maakten het zelf onlangs mee bij een klant die een big data-analyticsproject voor ogen had. Het doel was om met IoT veel meer data te verzamelen over het productieproces, zodat ze dit slimmer konden inrichten. Ze wilden de data opslaan en analyseren in de cloud. De business was laaiend enthousiast. Ze hadden al contact gezocht met een datasciencebedrijfje dat ze zou helpen bij het ontwikkelen van zelflerende algoritmes. Niets kon een succes nog in de weg staan. Totdat de bewuste afdeling aanklopte bij IT.

Het infrastructuurteam wees erop dat de WAN-capaciteit bij lange na niet voldoende was om deze hoeveelheden data naar de cloud te versturen. Ze droegen een oplossing aan: investeren in een eigen glasvezel. Die investering viel, gezien het budget dat voor het hele project was gereserveerd, alleszins mee.

Maar het zou ongeveer een halfjaar duren voordat de glasvezelverbinding er lag. De business ervoer dit als een showstopper van jewelste. Zij waren al driekwart jaar bezig met hun data science-plannen, nu wilden ze live. Als ze eerder bij IT hadden aangeklopt was er niets aan de hand geweest. Maar nu kreeg IT de zwarte piet.

Aanpassingen infrastructuur

Ik vergelijk het weleens met de komst van de autonome auto. Tesla’s Autopilot functioneert prima op de snelweg waar duidelijke lijnen staan, geen stoplichten en rotondes zijn en het gedrag van medeweggebruikers min of meer voorspelbaar is. Maar wil je met Autopilot een krappe rotonde nemen zonder witte strepen maar met hoge stoepranden, dan heb je een uitdaging.

Het Nederlandse wegennet is nog helemaal niet klaar voor autonoom rijdende voertuigen. Het is geweldig dat autofabrikanten investeren in deze technologie, maar zonder infrastructuur die er ook klaar voor is, blijft autonoom rijden iets wat hooguit op de snelweg aardig werkt.

Software-defined networking

Zo is het met veel technologische innovatie ook: zonder aanpassingen van de infrastructuur is het gedoemd te mislukken. Gelukkig is een netwerkinfrastructuur met software-defined networking (SDN) een stuk flexibeler te maken dan ons wegennet.

SDN maakt van het fysieke netwerk een ‘domme pijp’. Alle intelligentie verhuist naar de software. Daardoor is het mogelijk om je SD-WAN en de cloud meer te integreren. De functionaliteit die je op je netwerk wil gebruiken, zoals caching en security, kun je dynamisch uit de cloud halen. Je kunt tijdelijk extra features bijschakelen – bijvoorbeeld als je een project doet in de gezondheidszorg en met privacygevoelige data werkt – en dit weer afschakelen als het niet meer nodig is.

Businessvraag is leidend voor investeringen in infrastructuur, niet de technologie

Een ander voordeel van een SD-WAN is dat het meer inzicht biedt in het verkeer dat over het netwerk gaat. Daardoor kun je veel beter voorspellen wanneer het WAN tegen zijn grenzen gaat aanlopen en tijdig investeren in bijvoorbeeld glasvezel.

Begin met de businessvraag

Een SD-WAN is echter geen haarlemmerolie. Het is geen oplossing voor alle netwerkproblemen die zijn ontstaan door niet-realistische businesseisen. Daarom begint een netwerkstrategie altijd bij de businessvraag.

aten we weer even de vergelijking trekken met ons wegennet. De eigenaar van een boerencamping vindt het een pré dat zijn terrein aan een klein idyllisch zandweggetje ligt. Dat weggetje is door de kuilen, bulten en grote bomen ernaast niet geschikt om hard te rijden maar brengt bezoekers wel helemaal in de juiste stemming. De eigenaar van een groot pretpark daarentegen wil het liefst een tweebaanstoegangsweg, zodat ook op drukke dagen de kans op een verkeersopstopping minimaal is.

Voor een WAN geldt hetzelfde. Waarom zou je investeren in een tweebaansweg naar de cloud als de beslissing is genomen om de belangrijkste applicaties voorlopig nog in het eigen datacenter te draaien? Voorziet de strategie echter in een ‘journey to the cloud’, dan is tijdig investeren in meer bandbreedte geen overbodige luxe.

Netwerk is een middel

Een veelgemaakte fout bij de investering in een SD-WAN is dat toch te veel wordt gekeken naar de netwerktechnologie, en dan met name naar de nieuwste innovaties op dit gebied. De ontwikkelingen gaan momenteel snel en je wil de boot niet missen door te kiezen voor een achterhaald concept.

Bedenk echter dat er toch morgen wel weer wat nieuws verschijnt. Tegen de tijd dat je WAN up-and-running is, is het bij wijze van spreken alweer achterhaald. Dat geeft echter niets, want een modern WAN is geen doel op zich maar een middel om businessdoelstellingen te realiseren. Die doelstellingen veranderen niet zo snel. Maak keuzes die passen bij je businessstrategie. Kijk hoe je vanuit IT toegevoegde waarde kunt leveren en pas daar de IT-roadmap – en dus ook je netwerkroadmap – op aan.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam