Waarom is benchmarketing niet sexy?

0

Zou het niet prachtig zijn: tussen de wasmachines, brillen en auto’s een reclame over ademhalen. Dat het zo belangrijk is. En dat verkeerd ademhalen best schadelijk kan zijn. Lachwekkend? Eigenlijk is het met benchmarken, de core business van METRI, net zo: onvoorstelbaar belangrijk, maar lastig te vermarkten. Waarom eigenlijk?

Eigenlijk is het antwoord net zo simpel als ingewikkeld. Want benchmarking is niet sexy. Wat is er immers sexy aan het vergelijken van prijzen of kosten? Dat is wat we (onder andere) doen, als we het over benchmarken hebben. Natuurlijk, we hebben het ook over het bestendigen van samenwerking tussen klant en leverancier. Het zorgen voor meer continuïteit tussen partijen.

Maar in feite is benchmarken keihard number crunchen. Een leverancier biedt een klant een product aan en de klant wil weten of dit marktconform is. En dat zoeken wij uit. En dus zitten onze consultants soms uren, of zelfs dagen in onze uitgebreide en unieke SaaS-applicatie ITfacts4you om de juiste berekeningen te maken. Heel belangrijk. Maar niet sexy.

Hoe maak je het sexy? Hoe ‘vermarkt’ je het? We kunnen het goed aan onze klanten verkopen, maar dat doen we dan ook echt op de facts. Maar hoe maak je een verhaal rond benchmarking boeiend, dat mensen – of ze nu uit de IT-wereld komen of daarbuiten – er graag over lezen? Moet benchmarking een andere naam krijgen?

Een prijsvergelijksite als Beslist.nl is best sexy, alleen maar omdat de naam van de site triggert. Bij Beslist.nl zoek je op producten die je interesseren en je kijkt waar de goedkoopste te vinden is. Je gaat naar Beslist.nl omdat je heel graag iets heel goedkoop wilt hebben.

Maar Beslist.nl met METRI vergelijken is appels met peren vergelijken omdat benchmarking niet gaat over de laagste prijs. Benchmarking gaat over de juiste prijs. Wij vergelijken appels met appels. Daarmee rekening houdend met de volumes, de complexiteit, de kwaliteit en dienstinhoud.

Dat doet METRI. Maar daar schrijven we te weinig over, terwijl het zo belangrijk is. In sommige gevallen gaat het om vele miljoenen. Veel bedrijven weten dat natuurlijk ook – dat een goede benchmark veel impact heeft op de kosten, kwaliteit en samenwerking tussen klant en leverancier. En dat hoef je veel mensen niet uit te leggen.

Toch is het voor veel bedrijven moeilijk om de juiste aanpak te vinden voor een goede benchmark. Om leverancier en klant bij elkaar te brengen moet je elkaar op één lijn zien te krijgen.

Wij zien benchmarken daarom ook steeds meer als een gezamenlijk proces tussen klant en leverancier. Uiteraard gaat het nog wel om de juiste prijs die past bij de vraag van de klant maar ook de beste oplossing die past bij de vraag. Dus een zorgvuldige combinatie van die twee. Dit kun je alleen krijgen door op componentniveau te vergelijken. Dus niet alleen kijken of er goede wielen worden geleverd maar ook weten of de velgen van lichtmetaal zijn en de winterbanden een heel jaar meekunnen.

Dit is wat METRI doet. Benchmarking zoals het echt werkt: vergelijken op microniveau en oplossingsgericht samenwerken. De mooiste exercitie die er bestaat. Maar lastig te vermarkten. Aan de andere kant, erover schrijven zoals hier en nu is ook een vorm van marketing. En waarom willen we dat zo graag? Omdat het zo ongelooflijk belangrijk is. Daarom.

Wil je je automatisch op de hoogte blijven? Volg METRI dan via LinkedIn

METRI
METRI Group is een Fact Based ICT adviesorganisatie gespecialiseerd in sourcing en benchmarking. Daarnaast helpt METRI organisaties bij het verbeteren van de inrichting en besturing als gevolg van sourcingontwikkelingen en trends. Door de jarenlange ervaring op het gebied van benchmarking is METRI in staat scenario’s uit te werken voor ieder ICT vraagstuk en te toetsen aan de huidige, wereldwijde marktprijsontwikkelingen. Klanten waarderen METRI om haar praktische en professionele benadering. Ga voor meer informatie naar onze website. www.metrigroup.com