In maart moesten CIO’s en andere IT-verantwoordelijken plotsklaps alles op alles zetten om hun medewerkers te kunnen laten thuiswerken. Veel organisaties verwachten een omgekeerde beweging tegen het einde van de zomer. Er zijn een paar zaken die CIO’s goed moeten regelen voordat werknemers naar hun werkplekken terugkeren. Servicenow heeft applicaties uitgebracht voor contact tracing, een readiness survey, een gezondheidscheck, een veiligheidscheck van de werkplek en inventarisatie van beschermende middelen.

1. Traceren van contacten

Met de contact tracing-app kan een organisatie werknemers in beeld brengen die mogelijk zijn blootgesteld aan een medewerker met Covid 19, door informatie te correleren uit werkuren, locaties, badge scans en dagelijkse contactlogboeken van werknemers. Ook kun je het reactieproces met betrekking tot deze ‘events’ beheren. Aan de hand van de informatie die de app genereert, kan een organisatie geautomatiseerd taken laten aanmaken voor bijvoorbeeld interviews met mogelijk besmette werknemers en ontsmetting van ruimten. Organisaties kunnen de app zodanig configureren dat het gebruik in overeenstemming is met de wet- en regelgeving inzake gegevensbescherming.

2. Readiness survey

Door medewerkers een survey te laten invullen, kun je bepalen of zij klaar zijn om terug te keren naar de werkplek. Zo krijg je een beeld van hoe zij erover denken weer aan het te werk gaan, hun huidige gezondheid, verplichtingen thuis en zorgen over de veiligheid op de werkplek. Aan de hand van die informatie kun je bepalen welke (extra) stappen nodig zijn om medewerkers zich veilig en prettig te laten voelen bij hun terugkeer.

3. Gezondheid van de medewerkers

Screen werknemers voordat ze de werkplek betreden, zoals op lichaamstemperatuur en de juiste persoonlijke bescherming en leg deze resultaten vast. Via een rapportage-dashboard kunnen organisaties trends per locatie bekijken en een beeld krijgen van het rendement van werknemers.

4. Veiligheid op de werkplek

Met een applicatie voor veilige werkplekken kunnen facilitair managers beschikbare plekken reserveren voor werknemers in ploegendiensten. Ze kunnen desinfectie van werkruimten voor en na gebruik plannen. Met rapporten en dashboards kunnen managers zien hoeveel beschikbare werkplekken zijn gereserveerd. Ze zien ook de actuele status van schoonmaaktaken, inclusief een volledige audit trail-geschiedenis.

5. PPE-inventarisbeheer

Met inventarisbeheer kunnen organisaties de voorraad beschermende middelen voor het personeel beheren. Een dashboard biedt een uitgebreid overzicht van de actuele inventaris en historische gegevens per locatie en op de werkplekken.

Safe Workplace apps

De complexe workflows die komen kijken bij de massale terugkeer naar de werkplek zijn te vereenvoudigen – en organisaties hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Servicenow kan ondersteuning bieden met zijn Safe Workplace-apps en het bijbehorende dashboard. De apps maken gebruik van het single-data model en de single workflow-architectuur van Servicenow en zijn in korte tijd te implementeren.

Gezien de snel veranderende aard van de pandemie zijn er twee keer per maand updates. In de vier weken sinds de eerste release van deze apps hebben bijna 400 klanten wereldwijd de Safe Workplace apps geïnstalleerd, waaronder Uber, Coca Cola European Partners, State of North Carolina, BankUnited en AmeriGas en veel Servicenow-partners.

Servicenow heeft een kort e-book geschreven over de veilige terugkeer naar de werkplek. Geïnteresseerd? Laat dan hieronder je gegevens achter. Je ontvangt de link in je mailbox.

.

close

IT Executive Nieuwsbrief


Elke week een korte e-mail met daarin onze beste content, aankondigingen van evenementen en méér.

Wij delen je persoonsgegevens uitsluitend met derden die deze service mogelijk maken. Lees onze privacyverklaring.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam