Artificiële intelligentie is ons leven via verschillende alledaagse toepassingen binnengeslopen, en spraaktoepassingen hebben hierin een vooraanstaande positie. Deze hebben de drempel voor AI verlaagd – veel mensen hebben immers Alexa, Google Home en Siri omarmd. Spraaktechnologie is tegenwoordig een integraal onderdeel in sommige woningen, vervoersmiddelen en kantoorpanden. Ook voor bedrijven liggen er steeds meer zinvolle toepassingen in het verschiet. Zogenaamde conversational commerce heeft de toekomst.

AI is dagelijkse kost in veel sectoren. Sommige fastfoodrestaurants gebruiken algoritmen om de drive-through sneller en nauwkeuriger te maken. Veel banken zetten digitale adviseurs in, en in de automobielsector helpen digitale assistenten je bij de aanschaf. Met behulp van AI weet je trouwens precies wanneer die auto moet worden gekeurd. In de backend van software komt AI dus heel goed van pas. Waarom zou je er in (gesproken) communicatie met klanten dan geen gebruik van maken? Matt O’Kane, die leiding geeft aan de Artificial Intelligence & Analytics-praktijk van Cognizant Digital Business, geeft een paar tips waarmee organisaties hun klanten een optimale beleving kunnen bieden.

1. Investeer voor de korte en lange termijn

Het installeren van spraaktoepassingen vraagt soms om een eenmalige investering die niet alleen nu, maar vooral later nuttig blijkt. De technologie voor de ene oplossing biedt vaak ook een uitkomst voor een andere in de toekomst. Een bank kan bijvoorbeeld voice-oplossingen implementeren waarmee klanten (via audio) hun saldo kunnen opvragen. Datzelfde systeem kan, als het eenmaal is aangelegd, ook gebruikt worden voor andere doeleinden, zoals een gepersonaliseerde chatbot. Dit werpt weer vruchten af zodra de bank op een kwalitatieve manier met klanten wil spreken. Investeringen voor de korte termijn kunnen dus óók voor de langere termijn nog rendement bieden.

2. Verbind projecten

Door verschillende projecten en projectgroepen met elkaar te verbinden kun je programmacodes en interfaces, maar ook eerdere best practices binnen je organisatie op elkaar laten aansluiten. Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van een ‘AI-centrum’, waardoor je allerlei methodes onder één dak hebt die verschillende praktijkcases beoordelen en prioriteren. Je brengt zo alle expertise op het gebied van verschillende zaken bij elkaar en je creëert schaalvoordeel voor de toepassing van AI. Laat je afdelingen dus niet autonoom met problemen worstelen. Deel de kosten en lasten om op alle fronten beter te worden.

3. Denk vanuit de gebruiker

Probeer in het ontwerp van je toepassingen altijd eindgebruikers in gedachten te houden. Waar zijn zij naar op zoek? Stel binnen je bedrijf een adviesteam op dat de behoeften inventariseert en zoek een consultantpartner om aan waardevolle inzichten te komen over de klantwensen. Neem interviews af, schat het toekomstig gebruik van het platform in en kom zo tot een strategie voor de verschillende kanalen waar de klant actief is. Zo ondersteun je je klant bij het stellen van de prioriteiten en stel je een roadmap voor de volgende jaren op.

4. Kijk verder dan chatbots en slimme speakers

Niet alleen voor je bedrijf, maar ook voor je AI-toepassingen moet je proberen altijd in omnichannel-termen te denken. Functionaliteit op verschillende apparaten en via verschillende kanalen is het devies. Je AI spraaktoepassingen moeten inzetbaar zijn via de desktop, telefoon en alle andere apparaten met een internetverbinding. Alexa, Google Home en Siri moeten in je toepassingen welkom zijn en de software moet berichten kunnen sturen via verschillende services. Besef dat elk platform een gebruiker heeft en het uitsluiten van één kanaal betekent het verlies van een potentiële klant.

Steeds meer bedrijven verkennen de mogelijkheden van AI in spraaktoepassingen via verschillende kanalen. Dit is een teken dat het gebruik en de ontwikkeling van de toepassingen snel gaat groeien. De ideeën worden grootser, maar ook concreter. Tegelijkertijd gaan verwachtingen van klanten omhoog en worden oplossingen complexer. Organisaties staan voor de uitdaging een logische strategie op te stellen die ook morgen meekan. Ondernemers die de mogelijkheden van hun voice-toepassingen willen verkennen, doen er goed aan bovenstaande tips in gedachten te houden.

close
Elke week een korte e-mail met daarin onze beste content, aankondigingen van evenementen en méér.

Wij delen je persoonsgegevens uitsluitend met derden die deze service mogelijk maken. Lees onze privacyverklaring.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam