Organisaties moeten verantwoorde strategieën voor personeelsdata implementeren willen ze bouwen aan vertrouwen van medewerkers. Dit helpt bij het genereren van duurzame omzet. Daarop duidt recent onderzoek van Accenture.

Organisaties verzamelen data over hun personeel om inzichten te krijgen over de kwaliteit van het werk tot en met de manier van samenwerken tussen medewerkers, hun veiligheid en hun welzijn. Zes op de tien leidinggevenden zeggen hiervoor nieuwe technologieën te gebruiken. Slechts de helft van deze leidinggevenden zegt er echter vertrouwen in te hebben dat deze gegevens op een verantwoorde manier worden gebruikt.

De helft van de medewerkers is van mening dat het gebruik van nieuwe bronnen van personeelsdata een risicofactor is voor vertrouwen. En 64 procent zegt dat recente schandalen over misbruik van data hen het idee geeft dat hun gegevens niet veilig zijn. Dat staat enigszins op gespannen voet met de bevinding dat 92 procent van de medewerkers open staat voor datacollectie over zichzelf en zijn of haar werk. Het geldt echter alleen als datacollectie de prestaties of het welzijn bevordert, of andere persoonlijke voordelen oplevert.

Zes op de tien medewerkers zijn dan ook bereid om werkgerelateerde data in te ruilen voor een meer op maat gemaakte beloning en bonussen of als daar maatwerk tegenover staat op het gebied van opleidingen en persoonlijke ontwikkeling.

Omzetgroei

De opstellers van het rapport schatten dat er bij grote bedrijven wereldwijd in totaal 3,1 miljard dollar voor het oprapen ligt. Dit is afhankelijk van hoe hun datastrategie het vertrouwen van werknemers beïnvloedt. Bedrijven die een verantwoorde strategie invoeren, kunnen een omzetgroei zien die tot 12,5 procent hoger kan zijn dan bedrijven die geen verantwoorde datastrategieën kennen.

“In een tijdperk waarin bedrijven beschikbare personeelsdata gebruiken om meer waarde te creëren, is verantwoordelijk leiderschap de sleutel voor het bouwen aan vertrouwen van medewerkers”, zegt Irine Gaasbeek, country managing director bij Accenture Nederland.

“Dat betekent investeren in je mensen in de breedste zin en hen vrijheid, verantwoordelijkheid en ruimte geven, zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen. Technologie speelt daar een belangrijke faciliterende en aanmoedigende rol in. De huidige en nieuwe generatie werknemers vraagt hier ook om. In de basis draait het allemaal om vertrouwen.”

De respons van C-level-respondenten op de uitdaging van het verzamelen van personeelsdata loopt sterk uiteen. Bijna een derde van de ondervraagde leidinggevenden (31%) zegt minder in datacollectie te investeren dan hij of zij zou willen vanwege de gevoeligheden bij medewerkers. Bijna hetzelfde percentage (32%) investeert toch en kijkt naar verantwoord gebruik als zich een issue voordoet.

Om gehoor te geven aan de zorgen van medewerkers, bevelen de onderzoekers de volgende drie zaken aan:

  1. Geef controle, win vertrouwen. Door medewerkers veel meer controle te bieden over hun data, winnen organisaties niet alleen hun vertrouwen, maar profiteren ze ook van meer inzicht in het personeelsbestand. Daarmee zijn prestaties te verbeteren. Bijna driekwart (73%) van de ondervraagde medewerkers wil eigenaar zijn van zijn of haar werkgerelateerde data en deze meenemen bij het vertrek naar een nieuwe werkgever. Meer dan de helft (56%) van de leidinggeven op C-level staat daarvoor open.
  2. Deel verantwoordelijkheid, deel voordelen. Om voordelen voor iedereen te creëren, is het nodig om als leidinggevende verantwoordelijkheid te delen en medewerkers te betrekken bij het ontwerpen van systemen voor personeelsdata. Op dit moment doet minder dan een derde (29%) van de bedrijven aan co-creatie van datasystemen met medewerkers. 33 procent geeft echter aan dat te gaan doen.
  3. Maak medewerkers beter, gebruik technologie op een verantwoorde manier. Bedrijven moeten artificial intelligence en andere technologieën inzetten om zo medewerkers meer groeimogelijkheden te bieden en eerlijkheid en diversiteit te verbeteren. Meer dan vier op de vijf medewerkers (82%) zeggen dat het verzamelen van betrouwbare data met behulp van nieuwe technologieën de eerlijkheid in beloning, promoties en beoordeling zal verbeteren.

Over het onderzoek

Het rapport van Accenture is gebaseerd op kwalitatief en kwantitatief onderzoek, waaronder wereldwijde enquêtes onder 1.400 leidinggevenden op C-niveau en 10.000 medewerkers in dertien sectoren.

Dit is het vaste redactieaccount van IT Executive. Hierachter gaan meerdere redacteuren schuil. Je bereikt ons op redactie[at]itexecutive.nl.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam