Het jaarlijkse Tech Trends-rapport van Deloitte heeft als doel om CIO’s richting te geven in een wereld die steeds sneller verandert. Die snelle verandering maakt dat het steeds lastiger is om te voorspellen hoe de toekomst eruit gaat zien. In plaats daarvan is het zinvoller om aan te voelen hoe je bedrijf kan inspelen op de zes technologietrends van de komende jaren.

Het rapport heeft dit jaar de titel Beyond the digital frontier. Het is vandaag de dag niet genoeg om innovaties die je al ziet aankomen vroeg te omarmen; je moet een systematische methode ontwikkelen om nieuwe kansen al te spotten voordat duidelijk is hoe de wereld zich zal ontwikkelen. Innoveren is risico’s nemen. Om de risico’s goed in te schatten, moeten organisaties de negen macro-economische krachten kennen die de ruggengraat vormen van technologische innovatie:

  1. Digital (experience)
  2. Analytics
  3. Cloud
  4. Blockchain
  5. Digital reality (AR, VR, MR, IoT)
  6. Cognitieve technologieën (AI, ML, neurale netwerken, NLP, RPA)
  7. Alignment tussen business en technologie
  8. Modernisering van de core
  9. Cyberrisico’s

Door deze krachten continu in samenhang te beschouwen en in het achterhoofd te houden, wordt het eenvoudiger de juiste beslissingen voor de toekomst te nemen.

Trend 1: AI

De eerste trend is die van wat Deloitte ‘AI fueled organizations’ noemt. Organisaties zullen opnieuw fundamenteel moeten nadenken over welk werk moet worden gedaan door mensen en waar machines het kunnen overnemen. Dit betekent vooral ook nadenken over de interactie tussen mens en machine. Om de evolutie duidelijk te maken, bespreekt Deloitte het verschil tussen:

  • assisted intelligence: denk aan cruise control of een smartwatch die een signaal geeft als je te lang hebt stilgezeten;
  • augmented intelligence: denk aan rijbaanassistentie of aan AI-toepassingen die bepaalde events, zoals een te hoog of te laag bloedsuikerniveau, voorspellen;
  • autonomous intelligence: zelfrijdende auto’s of een glucosepomp voor diabetespatiënten die afhankelijk van voeding, beweging en stressniveau automatisch de juiste hoeveelheid insuline afgeeft.

Trend 2: NoOps in a serverless world

De volgende trend is het volledig uit elkaar trekken van infrastructuur en de daarop draaiende applicaties en data. Software en software-defined hardware worden volledig dynamisch ter beschikking gesteld uit de cloud. Al het beheerwerk verschuift naar leveranciers. IT-afdelingen binnen organisaties kunnen hun tijd volledig besteden aan het verhogen van de meerwaarde van IT. Dat wil zeggen: op het transformeren en nog veel verdergaand automatiseren van processen.

Er komen nieuwe manieren waarop mensen, machines en data gaan interacteren

Trend 3: Connectiviteit

Het derde thema uit het rapport zijn nieuwe vormen van connectiviteit. Want als analytics, blockchain, digital reality en cognitieve technologieën allemaal uit de cloud worden afgenomen, is betrouwbare en breedbandige netwerkconnectiviteit een must. En dat kan niet worden geleverd met de netwerken zoals we die nu kennen. Gelukkig evolueren de technologieën mee met de behoeften. De belangrijkste ontwikkelingen zijn:

  • 5G: dit biedt meer bandbreedte, minder latency en maakt het mogelijk om enorme aantallen sensors en smart devices met het netwerk te connecteren.
  • Low Earth Orbit (LEO-)satellieten die in clusters in een lage baan om de aarde draaien en die in staat zijn om op moeilijk bereikbare plekken toch breedband netwerkconnectiviteit te leveren.
  • Software-defined networking (SDN), dat zich vanuit het datacenter nu ook uitbreidt naar het WAN (SD-WAN). En hieraan gerelateerd Network Function Virtualization (NFV), de technologie die het mogelijk maakt om netwerkfuncties zoals routing, switching, encryptie of load balancing niet langer onder te brengen in hardware, maar in software.

Trend 4: Intelligente interfaces

Vergeleken met vroeger is het vandaag de dag veel makkelijker geworden om een aankoop te doen of een vergunning aan te vragen, maar echt handig zijn toetsenborden of het kleine schermpje van een smartphone natuurlijk niet. Daarom zullen er nieuwe manieren komen waarop mensen, machines en data gaan interacteren. Denk bijvoorbeeld aan spraakbesturing, identiteitscontrole aan de hand van biometrische kenmerken of aan een machine die zelf de onderdelen bestelt die vervangen moeten worden, de reparatie inplant en een alert stuurt naar de operator en technische dienst.

Trend 5: Beyond marketing; customer experience reimagined

Niet alleen voor medewerkers wordt het veel makkelijker, ook voor klanten. Want nieuwe technologie maakt het mogelijk om klantcontact volledig te personaliseren en af te stemmen op de context. De CIO zal steeds intensiever samenwerken met de CMO om klantbehoeften al te herkennen voordat de klant weet dat hij die behoefte heeft. En om er vervolgens volledig gepersonaliseerd op in te spelen. En dat is ook nodig, want in de nieuwe wereld staat de klant aan het roer.

Trend 6: DevSecOps

De laatste trend die het rapport beschrijft is die van DevSecOps, wat betekent dat security en privacy onderdeel worden van DevOps. Het is een manier om securitybeleid en best practices te automatiseren en onderdeel uit te laten maken van iedere nieuwe (software)ontwikkeling. Een manier dus om ‘privacy by design’ handen en voeten te geven en ervoor te zorgen dat mens, technologie, proces en governance hand in hand gaan.

Het rapport besluit met de boodschap dat het tijdperk van digitale transformatie, waarin de nadruk lag op het relevant inzetten van de juiste technologie, voorbij is. Succes in de wereld van morgen draait om het vroeg zien van kansen die anderen niet zien. Technologie helpt bij het vormgeven van het businessmodel en de klantinteractie, maar het succes wordt bepaald door wat Deloitte noemt: ‘mapping your future’. Het rapport geeft daarbij nuttige handvatten.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam