Sinds enige tijd is Tanium in Nederland actief, een Amerikaans bedrijf dat zich heeft toegelegd op endpoints. Het platform dat Tanium daarvoor op de markt brengt, omvat zowel operations als security – met daartussenin compliance en risk. Het succes in de VS heeft het bedrijf naar Europa gebracht.

“Het gaat om IT-hygiëne. Die krijg je door visibility in en controle van alle endpoints die binnen je organisatie in gebruik zijn. Je krijgt het ook door eenvoud en de inzet van één platform. We moeten ophouden om groeiende complexiteit te bestrijden met nog meer complexiteit.” Dat vindt Fazal Merchant, in mei 2017 aan boord gekomen bij Tanium en sinds juni van dit jaar co-CEO.

Fazal Merchant is zeker geen IT’er van huis uit. Zijn carrièrepad leidde hem via het zakenbankieren op Wallstreet naar de tv- en filmwereld. “Daar zag ik hoe de mediawereld enorm afhankelijk werd van technologie. Niet alleen qua continuïteit, maar ook qua productiemethodes. En ik zag hoe data de belangrijkste waardefactor is geworden”, vertelt hij.

“Tijdens deze overpeinzingen werd ik gebeld of ik eens wilde komen praten bij Tanium. Ik had een gesprek met de CEO, er was een goede chemie tussen ons en ik vond de dingen die ze gedaan hadden leuk. Ik voelde dat de missie in mij resoneerde en dat ik daar een verschil zou kunnen maken.”

Tanium wil hét platform zijn voor ‘manageability and visibility for all connected devices’. De uitvoering van deze missie is aan nogal wat verandering onderhevig, omdat de definitie van ‘all connected devices’ zich met hoge snelheid uitbreidt. Niet alleen door de snelle toename van het aantal apparaten en netwerken, maar ook de aard van die connected devices evolueert. Denk alleen al aan domotica.

‘Solutions’

Merchant vindt de approach van Tanium uniek. “Kijk eens hoeveel zogenaamde ‘solutions’ er op de markt zijn, dan zie je al snel dat er niet veel voor nodig is om je als ‘business’ te kwalificeren. Een paar regels code – misschien werken ze, misschien niet, of alleen als meerdere planeten op één lijn staan – meer is er niet voor nodig om jezelf ‘business’ te kunnen noemen.

Vaak worden die clubjes gekocht en worden dan tool nummer zoveel in een organisatie waarvan niemand – zeker niet in de board – eigenlijk precies weet wat ze ermee moeten doen. En de gebruikers kunnen kiezen uit een eindeloze rij tools die allemaal claimen de complexiteit van hun omgeving te verlichten. Dat is onzin. Alleen eenvoud is een wapen tegen complexiteit.”

Taniums aanpak gaat volgens Merchant naast vereenvoudiging over het aanpakken van de fundamenten van hygiëne. “Zonder dat haalt alles wat je doet aan cybersecurity eigenlijk weinig uit.”

Convergentie

Vroeger waren de gesprekspartners van Merchant vooral de CISO’s, maar dat verandert meer en meer in ‘the Ops side of the shop’. “Een paar jaar geleden kwam meer dan de helft van onze business uit securitygerelateerde omzet – nu komt meer dan de helft uit operations-gerelateerde zaken. Niet omdat we niet investeren en innoveren aan de securitykant, maar door de realisatie van convergentie van het security- en het endpointmanagement bij een toenemend aantal bedrijven.”

“Gebruikers kunnen kiezen uit een eindeloze rij tools die allemaal claimen de complexiteit van hun omgeving te verlichten. DAT IS ONZIN.”

Merchant spreekt vooral met CFO’s, CEO’s en andere boardmembers. Het valt hem daarbij op dat het belang van technologie jammerlijk ondergewaardeerd wordt. “Diepgaande kennis omtrent technologie is in de meeste boards nauwelijks aanwezig – ik zie wel een groeiend besef dat dat veranderen moet. Dat is echt een voorwaarde om een hoog niveau van eenvoud, standaardisatie en transparatie te kunnen bereiken.”

Communicatiearchitectuur

Het coreplatform van Tanium wordt wel getypeerd als de ‘ServiceNow van de endpoints’.
Merchant: “Zo zou je het kunnen zeggen, ja. Tanium maakt echt een platform van alle endpoints. Het fundament is feitelijk een communicatiearchitectuur die zich toevallig gemanifesteerd heeft in IT, security en management. Door zijn aard kun je die niet alleen om informatie vragen, maar direct veranderingen aanbrengen in het endpoint op een gemakkelijke manier. Dat schept de basis voor iets heel krachtigs, namelijk de mogelijkheid om daar bovenop steeds weer lagen functionaliteit en capaciteit te leggen.”

“Daarom zijn we begonnen met een basiscommunicatieplatform, en daarop ontwikkelen we nieuwe modules, ongeveer één per kwartaal. Dat doen we aan de hand van een roadmap waar onze klanten heel veel invloed op hebben. En we blijven die modules verbeteren, zowel aan de security- als aan de Ops-kant.”

Kerngezond

Het endpoint-platform van Tanium maakt dus een groot aantal dedicated oplossingen overbodig. Welke bijvoorbeeld? Daar gaat Merchant niet op in. “Laat ik zeggen dat dat helemaal afhangt van de organisatie”, zegt hij tactvol. “Ik hoop alleen dat de klanten de verschillende vendors op een verstandige manier tegen elkaar afzetten, op breedte maar ook op de mate van support – wat wij zien als onze belangrijkste differentiator.”

“Dat geldt ook voor de gezondheid van de vendors”, zegt hij. “Wij zijn een van de kleinere spelers in de markt, maar wel een kerngezonde. Dat kan niet iedereen zeggen. Want in Silicon Valley is het verliezen van geld een sport geworden. Wij hebben iets dat daar zeldzaam is geworden, namelijk inkomsten en cashflow. Het geld dat we met onze recente investeringsrondes hebben opgehaald hoeven we dus niet te investeren in de business.”


Fazal Merchant is een man met een markante loopbaan. Hij werkte in de auto-industrie, vervolgens tien jaar in de bankwereld, en toen hij afscheid nam van Wall Street zocht hij opnieuw een job in de door hem zo geliefde auto-industrie. Het lot beschikte anders. Aangetrokken door de nieuwigheid van de bedrijfstak kwam hij terecht bij DirecTV, een on-demand moviebedrijf dat werd ingelijfd door AT&T. Via zijn netwerk kwam hij terecht bij de animatiestudio’s van Dreamworks, en ging werken voor de bekende filmproducent Jeffrey Katzenberg, een legende in de mediawereld. Na de verkoop van Dreamworks werkte hij nog enige tijd voor Katzenberg en ook nu spreekt hij hem nog regelmatig. In mei 2017 werd Merchant benoemd tot COO, CFO en co-CEO van Tanium.

close

IT Executive Nieuwsbrief


Elke week een korte e-mail met daarin onze beste content, aankondigingen van evenementen en méér.

Wij delen je persoonsgegevens uitsluitend met derden die deze service mogelijk maken. Lees onze privacyverklaring.

Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van CIO Magazine, Boardroom IT en voormalig hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management) en Outsource Magazine. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam