Skills gap zit AR, VR en MR dwars in bedrijfsleven

0
Augmented, virtual en mixed reality ontgroeit de entertainment-sector in flink tempo. Bedrijven in Nederland kijken steeds vaker naar zakelijke toepassingen. Maar een meerderheid wordt gehinderd door een tekort aan bekwame arbeidskrachten. Daarop duidt onderzoek van Avanade, een joint venture van Accenture en Microsoft.

Een kleine 45 procent van de door Avanade ondervraagde bedrijven heeft de benodigde capaciteiten en skills in huis om augmented reality (AR), virtual reality (VR) en mixed reality (MR) toe te passen. Voor een vijfde van de organisaties hebben deze technologieën de hoogste prioriteit in het komende jaar. Ze richten zich op experimenten en eenvoudige toepassingen voor achtereenvolgens VR (39%), AR (33%) en MR (26%).

“Veel bedrijven zijn nog aan het experimenteren en hebben geen goed beeld wat er komt kijken bij de ontwikkeling en implementatie van VR, AR en MR”, zegt Rob Bakkers, VR/AR/MR Lead bij Avanade Nederland. “Het is belangrijk dat bedrijven meer inzicht krijgen in de mogelijkheden in de markt. Men snapt de technische kant al wel, maar vindt het nog moeilijk om toepassingsgebieden voor te stellen.

Gebrek aan kennis

Voor vier op de tien bedrijven is het gebrek aan kennis van mogelijkheden in de markt de grootste uitdaging voor een succesvolle implementatie. Andere grote uitdagingen zijn ervaring met implementeren (38%) en de mogelijkheden voor softwareontwikkeling (35%).

Gebrek aan mensen

Bovendien is het moeilijk de juiste mensen te vinden. Om toepassingen te ontwikkelen hebben bedrijven multidisciplinaire teams nodig. Niet alleen technische skills zijn belangrijk, maar ook 3D design. Designers zijn vaak nog niet op dergelijke technologieën gericht of willen niet in de branche werken.

“Een ideale VR-ontwikkelaar heeft een achtergrond in 3D development of 3D content-creatie, een vaardigheid die veel game-ontwikkelaars bezitten. Dit type ontwikkelaar is echter schaars buiten de game-branche”, zegt Bakkers. De meerderheid (55%) van de respondenten geeft prioriteit aan VR, terwijl iets meer dan de helft (53%) van de organisaties mixed reality en bijna de helft augmented reality als prioriteit zien in de komende twaalf maanden.

Kloof

Er gaapt daarnaast een flinke kloof tussen verwachtingen en resultaten. Bedrijven verwachten veelal beter te scoren op klanttevredenheid. De meerderheid van de Nederlandse bedrijven past AR (63%), VR (62,3%) en MR (53,8%) toe en richt zich daarbij op zakelijke afnemers en consumenten.

Interne toepassingen gericht op medewerkers (36%) en effectieve bedrijfsvoering (28%) komen op de tweede en derde plek. Desondanks is bij ruim vier op de tien bedrijven (43%) die al met deze technologieën bezig zijn, efficiënter werken wel het meest behaalde resultaat tot nu toe.

“Bedrijven lijken bekender te zijn met toepassingen die als entertainment worden gezien of volledig op de consumenten is gericht. Ikea en Albert Heijn hebben hier mooie voorbeelden van, maar hierdoor verwachten bedrijven veelal resultaten en voordelen richting klanten, terwijl aan de andere kant van het spectrum juist de winst te behalen is.”

Over het onderzoek

Avanade heeft beslissers bij 527 Nederlandse bedrijven geënquêteerd.

 

Redactie
Dit is het vaste redactieaccount van IT Executive. Hierachter gaan meerdere redacteuren schuil. Je bereikt ons op redactie[at]it-executive.nl.