Supply chains voor de retailsector zijn vandaag de dag, zoals altijd, onvoorspelbaar. Vanwege de pandemie zijn detailhandelaren en leveranciers gedwongen zich aan te passen aan een nieuwe economische realiteit. Ze moeten ter plekke innoveren, waarbij ze van de ene op de andere dag nieuwe werkwijzen en procedures moeten invoeren. Toegang tot correcte data om de juiste beslissingen te kunnen nemen is essentieel voor de detailhandel, die zijn toeleveringsketen moet voorbereiden op een onzekere toekomst.

Door analyse van de goederenstroom wordt zichtbaar in hoeverre de productvoorraad aansluit op de vraag van consumenten. Deze analyse volgt de route van een product door de toeleveringsketen en bieden inzichten van elk touchpoint, van bestelling tot magazijn, tot de verkoop en de eindtransactie. Zo krijgt de detailhandel een beter inzicht in de goederenstroom.

Hier zijn de vijf voornaamste problemen in de toeleveringsketen, die bedrijven kunnen beperken of elimineren door analyse van de goederenstroom:

1: Overtollige voorraad en verspilling

Begin 2020 werd gemeld dat een vijfde van al het voedsel dat in Europa wordt geproduceerd, 88 miljoen ton per jaar, wordt weggegooid. In de levensmiddelensector heeft afval een aanzienlijk effect op het bedrijfsresultaat. Leveranciers in elke detailhandel hebben een aanzienlijke hoeveelheid overtollige voorraad, die niet wordt verkocht of moet worden verkocht met flinke korting, wat leidt tot inkomstenverlies.

Bedrijven die kleding, huishoudelijke artikelen en elektronica leveren kunnen miljarden euro’s verliezen aan overtollige producten. Vaak worden leveranciers betrapt op wat wel de waste/availablility seesaw wordt genoemd: ze hebben te veel product in de schappen liggen en trekken zich tijdelijk terug van de markt, waardoor ze uiteindelijk te weinig voorraad hebben voor de vraag. In plaats van constant te wankelen tussen teveel en tekort, is het doel om het juiste product op het juiste moment op de juiste plaats te hebben.

2: Onvoldoende voorraad van nieuwe producten

Stel dat de verkoopafdeling van een leverancier een promotiecampagne start voor een nieuw product. Dankzij advertenties op sociale media, online en mobiele kortingsbonnen, televisiespots en een onvoorziene shout-out op het Instagram-account van een beroemdheid, gaat de verkoop door het dak. De supply chain managers zagen deze grote vraag echter niet aankomen, en de voorraad kon de vraag niet bijhouden. Consumenten zoeken naarstig naar het product in winkels, maar krijgen te horen dat het tijdelijk niet leverbaar is.

3: Beperkte informatie voor beslissingen

Leveranciers en retailers moeten een aantal beslissingen nemen wanneer ze producten lanceren: aan welke winkels kunnen ze het best leveren? Zullen bepaalde maten, kleuren of smaken beter zijn in een bepaalde regio of in een bepaalde tijd van het jaar? Deze beslissingen kunnen het verschil betekenen tussen winst en verlies, maar retailers hebben geen inzicht in gedetailleerde gegevens die kunnen helpen bij het maken van belangrijke keuzes.

4: Geen bereidheid voor onverwachte gebeurtenissen

Zoals we allemaal weten, kunnen economische schommelingen en crises op elk moment plaatsvinden, wat leidt tot make-or-break-momenten voor retailers en leveranciers in elke branche. Historische gegevens en prognoses waarop leveranciers vertrouwen om hun toeleveringsketens te beheren, bieden in dit soort periodes weinig tot geen soelaas. Leveranciers hebben bovendien weinig tijd voor het handmatig verzamelen, verwerken en analyseren van data om de volgende, beste beslissing te nemen.

5: gebrek aan informatie voor leveranciers

De informatiestroom over productvoorraad en verkoop verloopt meestal in één richting: van winkelier naar leverancier. Leveranciers bieden retailers vaak service level-rapporten (“Heb ik precies geleverd wat je hebt besteld?”). Maar deze rapporten kunnen gemakkelijk worden gemanipuleerd, laten de impact voor consumenten niet zien en verbeteren de beschikbaarheid van de producten op de schappen niet.

Conclusie

In de toeleveringsketens voor de detailhandel zouden leveranciers en detailhandelaren de mogelijkheden van de cloud en geavanceerde bedrijfsanalyses moeten benutten om beter inzicht te krijgen en op data gebaseerde beslissingen mogelijk te maken.

Met analyse van de goederenstroom kunnen leveranciers verspilling verminderen en tegelijkertijd de beschikbaarheid vergroten, ervoor zorgen dat ze aan de vraag van de klant voldoen, gedetailleerde inzichten verkrijgen van fabriek tot verkooppunt, zich beter voorbereiden op onvoorspelbare gebeurtenissen en sterke zakelijke relaties met retailpartners ontwikkelen.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam