The Return of the Fittest

0

In ons vakgebied, dat van de informatietechnologie, buitelen de nieuwe begrippen en termen al decennialang over elkaar heen. De creativiteit van leveranciers, consultants en vooral analisten heeft geleid tot een indrukwekkende en nog altijd groeiende bibliotheek van nieuwe concepten, modellen, producten, technologieën en systemen, met de bijbehorende namen, vaak acroniemen.

Dat is mooi en geeft houvast, zou je zeggen. Helaas is dat niet altijd het geval, want concepten evolueren in de loop der tijd, maar behouden hun etiket. Bovendien is niet elk begrip helder en eenduidig gedefinieerd, en geeft elke speler op de markt er zijn eigen invulling aan. Op de keper beschouwd is dat een beetje merkwaardig in een vakgebied waarin we hameren op eenduidigheid in terminologie en heldere documentering.

Dat gebrek aan algemeen erkende definities is het struikelblok geweest van de term ‘business technology’. Hoewel het begrip naar verluidt in 2007 geïntroduceerd werd door George Colony, CEO van Forrester Research, is het nooit door de markt geadopteerd. Colony wilde niets anders dan de markt voorhouden dat informatietechnologie zó verweven was geraakt met de bedrijfsvoering, dat er dringend gezocht moest worden naar andere vormen van samenwerking tussen ‘IT’ en ‘de business’. Wijziging van de naam ‘IT’ in ‘business technology’ zou die nieuwe benadering markeren.

Dat de term het niet gehaald heeft, is vooral te wijten aan het feit dat het niet duidelijk was op welke manier je die nieuwe vorm van samenwerking moest bereiken. Anders gezegd: de term bestond, maar de invulling ervan was vrij. “En je kunt de term niet lekker afkorten, zoals we zo graag doen in de IT”, merkte een grapjas op. “Tenzij je bij British Telecom werkt natuurlijk.”

Hoewel ironisch bedoeld, zit er een kern van waarheid in. Maar misschien de zwaarstwegende reden is dat ‘IT’ de basis is van alles wat er in ons vakgebied gebeurt. Soms ict genoemd, soms informatietechnologie, maar IT is de onwrikbare oersteen. Die kun je niet eenvoudig van naam laten veranderen. En het op een andere manier samenwerken tussen IT en de business zijn we ‘alignment’ gaan noemen. We zijn inmiddels zelfs een niveau hoger dan dat, met DevOps en agile teams.

Toch is het niet verbazingwekkend dat de term ‘business technology’ steeds vaker opduikt. Weliswaar in een scala aan verschillende invullingen – van software voor het mkb, tot CRM en ERP – maar toch. De wereld lijkt te gaan begrijpen dat technologie volledig verweven is met bedrijfsvoering – en in feite zelfs het belangrijkste bedrijfsproces is. Hoe zou je die ontwikkeling beter kunnen noemen dan ‘business technology’?

George Colony van Forrester was zijn tijd gewoon ver vooruit. Hij zag de ontwikkelingen zich voltrekken en trok zijn conclusies voor de toekomst. Nu, ruim tien jaar later, komt de aan hem toegeschreven term uit de mottenballen en recht in de spotlights. Omdat het gewoon de best passende benaming is. The return of the fittest.

De komende weken verschijnt op it-executive.nl een aantal interessante publicaties die meer diepte geven aan het begrip ‘business technology’. Dat helpt bij het adopteren van deze nieuwe term die de ontwikkelingen zo recht doet.

Arnoud Van Gemeren
Arnoud van Gemeren is hoofdredacteur van TITM (Tijdschrift IT Management), Outsource Magazine en Boardroom IT. Hij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT-mediawereld. Na een start bij een redactiebureau, was hij als hoofdredacteur van 1996 tot 2001 bij uitgeverij Array Publications verantwoordelijk voor diverse IT-vakbladen. In 2001 sloot hij zich aan bij een adviesbureau op het gebied van marketingcommunicatie, Beatrijs Media Group. Vanuit dit bureau bleef hij als hoofdredacteur actief, onder meer voor Sdu Uitgevers.