Net zoals Formule 1-teams voortdurend inspelen op alle veranderingen in en rond hun bolides, zullen organisaties die structureel in de voorhoede willen opereren actief werk moeten maken van hun wendbaarheid en flexibiliteit. Zeker nu digitale transformatie gepaard gaat met steeds kortere adoptietijden, is het des te belangrijker om klanttevredenheid voorop te stellen en nieuwe technologieën snel te omarmen.

Gedurende het raceseizoen is het elke keer weer een genot om te kijken naar de diverse Formule 1-coureurs en de professionele teams daaráchter, die op het scherp van de snede strijden om elke honderdste van een seconde tijdwinst. Flexibiliteit en wendbaarheid zijn belangrijke succesfactoren: een raceauto genereert enorme hoeveelheden data, die continu worden rondgepompt, geanalyseerd en gebruikt om proactief verbeteringen aan te brengen in de auto en de strategie.

Een flexibele, mobiele data-infrastructuur en een razendsnel software-defined WAN-netwerk zijn onontbeerlijk voor F1-teams die in de bovenste regionen willen meedraaien, ongeacht het circuit waar ze toevallig net dat weekend actief zijn.

Steeds sneller

Precies zo werkt het met andere bedrijven en organisaties. Wil je voorop blijven lopen, dan is bijblijven op het gebied van IT en technologie een cruciale randvoorwaarde. De markt verandert immers razendsnel. Dat mag misschien klinken als een cliché, maar wie alle ontwikkelingen op digitaal gebied volgt kan niet anders concluderen dan dat de incubatietijd van digitale technologieën steeds korter wordt. In retrospectief kwam de adoptie van cloud computing de afgelopen jaren relatief langzaam op gang, zeker als je het afzet tegen de snelheid waarmee organisaties nu software-defined networking (SDN) omarmen. Bedrijven willen nieuwe technologieën steeds vaker liever vandaag dan morgen integreren in hun bedrijfsvoering.

Toegevoegde waarde

De dienstverlenersmarkt beweegt intussen mee. Was er vroeger doorgaans sprake van langjarige contracten die volledig waren dichtgetimmerd met boeteclausules en andere voorbehouden, tegenwoordig wordt er steeds vaker gewerkt met flexibele, snel opzegbare contracten die op elk gewenst moment opengebroken en aangepast kunnen worden. Een uitkomst voor CIO’s die af willen van de IT-afdeling als facilitair dienstverlener, maar die (met de digitale transformatie in het achterhoofd) toe willen naar een situatie waarin hun afdeling de business optimaal ondersteunt en vanuit een flexibele basis voortdurend toegevoegde waarde levert.

Continu verbeteren

Élke organisatie zou ondertussen de principes van het continu verbeteren moeten omarmen. Alleen organisaties die werk maken van performancemanagement en die voortdurend bezig zijn met het monitoren en proactief verbeteren van de klanttevredenheid, redden het in deze tijden van digitale transformatie. Want wat vandaag nog een 10 waard is, is morgen nog ‘slechts’ een 8.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam