Investeringen in AI door Nederlandse bedirjven blijven achter in vergelijking tot investeringen in artificiële intelligentie internationaal. Tweederde van de Nederlandse respondenten verwacht hun investering volgend jaar te verhogen. Daarop duidt onderzoek door Deloitte.

De overgrote meerderheid van Nederlandse respondenten (70%) is van mening dat AI cruciaal is voor zakelijk succes in de komende twee jaar. Op de vraag of AI nu al een cruciale rol speelt antwoord slechts 59 procent met ja, tegenover 73 procent van de respondenten wereldwijd.

Inzet AI verschilt wereldwijd

Het merendeel van de AI-activiteiten in Nederland vindt nog steeds plaats in IT (40%) en klantenservice-functies. Op dit laatste vlak lopen Nederlandse organisaties met 32 procent zelfs voorop in vergelijking met het wereldwijde gemiddelde van 13 procent.

Opvallend is dat in andere landen AI vaker wordt ingezet in cybersecurity (22%) dan in Nederland (9%). Verder zet Nederland AI vaker in dan andere landen voor financiële toepassingen (14 versus 8%). AI wordt voornamelijk gebruikt om de efficiëntie van functies te automatiseren of te optimaliseren.

AI-gerelateerde risico’s

De bezorgdheid over opkomende AI-risico’s die de vooruitgang vertragen, is lager bij Nederlandse respondenten in vergelijking met andere landen. Nederlanders zijn ook niet zo bezorgd als het gaat om de noodzaak en impact van AI-regulering. Van de Nederlandse respondenten vindt 35 procent dat de acceptatie van AI-technologieën vertraagt ​​vanwege onder meer opkomende risico’s of omdat leveranciers bepaalde oplossingen niet implementeren, terwijl 56 procent van alle respondenten dit vindt. Ook zijn de Nederlandse respondenten minder bezorgd over onzekerheden in AI-regulering.

Bijna de helft (47%) van de Nederlandse respondenten noemt cybersecurity als een groot of extreem risico en 48 procent vreest de gevolgen van het zonder toestemming gebruiken van gegevens.

De meeste Nederlandse respondenten zeggen dat ze te maken hebben met een matige tot minimale AI-vaardigheidskloof. Als het echter om specifieke vaardigheden gaat, hebben de Nederlandse respondenten minder zelfvertrouwen. Zo zegt 36 procent van de Nederlandse adoptanten over hoge expertise in het waarborgen van data-integriteit en nauwkeurigheid te beschikken; wereldwijd is dit 56 procent. Slechts een kwart (26%) van de Nederlandse respondenten vindt dat ze een hoog vaardigheidsniveau hebben als het gaat om het selecteren van de juiste AI-technologieën en leveranciers.

Concurrentievoordeel

Verschillende AI-initiatieven worden gezien als de sleutel tot het vergroten van een concurrentievoordeel, waaronder het werken met externe partners en het inhuren van AI-experts van wereldklasse. Hoewel een kleine meerderheid binnen twee jaar haar AI-investeringen terugverdient (59%), ziet een groter deel van de wereldwijde respondenten ook rendement binnen deze termijn (73%).

Voor Nederlandse organisaties heeft Deloitte de belangrijkste AI-knelpunten geprioriteerd:

  1. Kiezen van de juiste AI-technologie
  2. Uitdagingen inzake data
  3. Managen van AI-risico’s
  4. Integratie van AI in de organisatie
  5. De kosten van AI-technologie en -oplossingen

Over het onderzoek

Deloitte heeft 2.737 zakelijke beslissers ondervraagd tussen oktober en december 2019. De survey werd gehouden in negen landen: Australië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Japan, Nederland, het VK en de VS en omvatte 100 deelnemers uit Nederland. Alle respondenten werken voor bedrijven die AI-technologieën toepassen. Zij hebben met beslissingen te maken rond AI-technologie of hebben hier invloed op. Als aanvulling op de survey heeft Deloitte ook diepte-interviews gehouden met AI-experts uit verschillende industrieën.

Dit is het vaste redactieaccount van IT Executive. Hierachter gaan meerdere redacteuren schuil. Je bereikt ons op redactie[at]itexecutive.nl.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam