Is jouw dure software al winterklaar?

0

Het huis van de buren werd vorige maand geschilderd. En niet alleen hun huis. Voor ik het goed en wel doorhad stond bijna de hele straat in de steigers. Behalve nummer 44. De eigenaar vond het geen goede investering want zijn kinderen waren de deur al uit en hij wilde binnenkort een bord in de tuin zetten. Een kapitale denkfout van nummer 44, maar hij is daarin niet uniek. In de IT worden vergelijkbare (dure) fouten geregeld gemaakt…

Het huis van de buurman op nummer 44 kon duidelijk wel een likje verf gebruiken. Maar hij vond onderhoud te veel geld kosten. In plaats van de winterschilder nodigde hij de taxateur uit. En toen kwam de teleurstelling: 350.000 euro. Hij had toch zeker op vier ton als taxatiewaarde gerekend. De makelaar had nieuws voor hem: mensen willen een huis dat óf af is óf dat als klusproject kan worden bestempeld. Een huis met achterstallig onderhoud valt tussen de wal en het schip. Als hij de winterschilder ook had ingeschakeld, ja dán had de taxatie een stuk gunstiger uitgepakt.

Voor auto’s geldt hetzelfde. Een z.g.a.n.-auto doet het altijd goed op de markt. Een zwaar beschadigde auto die rijp is voor de sloop, kan ook op niet geringe belangstelling rekenen bij hobbyisten. Maar één deuk in de deur verpest alles. Zo is het ook met software. Die heeft van tijd tot tijd ook een likje verf nodig om de invloeden van de buitenwereld te kunnen doorstaan. Sterker nog: het heeft niet alleen een likje nodig, er staan soms zelfs sancties op achterstallig onderhoud.

Soms is aan de software niet direct te zien dat er inhoudelijk iets veranderd is. En anders dan een huis of een auto wordt software die de business van een bedrijf ondersteunt, zelden te koop gezet. Toch kan de prijs van het niet onderhouden van software hoog zijn. Als het niet (meer) in staat is om met mobiele apparaten te communiceren, kun je zomaar de klandizie van jongeren verliezen, omdat die alleen nog op hun telefoon zaken met je willen doen.

En dat kost geld. Als je data niet op orde is, kun je zomaar een boete krijgen van het College Bescherming Persoonsgegevens, omdat je niet voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming die op 28 mei 2018 van kracht wordt. En dat kost veel geld. Die boetes kunnen oplopen tot 20 miljoen(!) of 4 procent van de wereldwijde jaaromzet als die meer is dan die 20 miljoen. Of je nu klanten verliest of een draconische boete krijgt, het kan je je bedrijf kosten.

Het is dus van belang om zicht te houden op de kwaliteit van je applicatie. Maar de grote vraag is: hoe weet je of jouw software een likje verf nodig heeft? METRI kan je daarin adviseren op basis van de analyses van technologiepartner CAST. Want voorkomen is beter dan nooit meer genezen…

METRI
METRI Group is een Fact Based ICT adviesorganisatie gespecialiseerd in sourcing en benchmarking. Daarnaast helpt METRI organisaties bij het verbeteren van de inrichting en besturing als gevolg van sourcingontwikkelingen en trends. Door de jarenlange ervaring op het gebied van benchmarking is METRI in staat scenario’s uit te werken voor ieder ICT vraagstuk en te toetsen aan de huidige, wereldwijde marktprijsontwikkelingen. Klanten waarderen METRI om haar praktische en professionele benadering. Ga voor meer informatie naar onze website. www.metrigroup.com