Helft zorgorganisaties bezig met robotica

0

Pakweg de helft van de zorginstellingen is momenteel actief met robotica. Vooralsnog lijkt de inzet van robotica en domotica echter nog een te grote investering. Daarop duidt onderzoek van managementadviesbureau Quint Wellington Redwood.

Robotica & domotica voor toepassingen in de zorg zijn sterk in opkomst. IT-beslissers denken serieus na over de inzet van robots, experimenteren ermee, of hebben reeds andere initiatieven ontplooid om robotica in de nabije toekomst te gaan toepassen.

Robottechnologieën worden nog bij geen enkele organisatie volledig ingezet. IT-beslissers geven weliswaar aan in te zien welke waarde ze kunnen brengen, maar veelal word er in toekomstige termen over gesproken. Enkele zorginstellingen gaven aan op verschillende afdelingen begonnen te zijn met het inzetten van zogenoemde zora-robots en tiny-robots. Ook wordt er gesproken over robots die administratieve taken kunnen overnemen.

Care versus cure

Er is een duidelijk verschil in de wijze waarop ‘care’ en ‘cure’ mogelijke toepassingen van robotica & domotica in hun domein zien. Binnen care is men vooral aan het experimenteren of bevinden de beide technologieën zich nog in de testfase.

Bij cure is er nog weinig ruimte voor experimenten. Deze onderzoeksbevinding spoort ook met de hypothese dat er in de zorg meer repeterende handelingen met een minder dynamisch cliëntenbestand plaatsvinden. Robots zijn in dat geval wellicht iets eenvoudiger effectief in te zetten. Bij zowel cure als care is er een even groot percentage (14) beslissers dat nog geen interesse heeft om robotica in te zetten.

Outsourcing

De zorgsector, die toch al zwaar leunde op outsourcing, is het afgelopen jaar positiever gaan denken over het uitbesteden van diensten. Waar vorig jaar nog ruim 60 procent van de organisaties meer wilde gaan uitbesteden, is dit in 2017 met tien procentpunt gestegen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het toegenomen vertrouwen ten aanzien van outsourcing.

Gevraagd is ook naar de reden om al dan niet diensten af te nemen in de publieke cloud. De meningen zijn verdeeld: sommige organisaties gaven expliciet aan niet in de publieke cloud te willen werken, andere stonden er veel positiever tegenover. In vergelijking met een jaar eerder lijkt het vertrouwen in de veiligheid van diensten van leveranciers te zijn toegenomen. Er zijn echter nog steeds zorgen over de locaties van opgeslagen data.

De onderzoekers adviseren organisaties ervoor te zorgen dat outsourcing past in een breder, strategisch kader en gebruik te maken van beschikbare kennis en ervaring buiten de eigen organisatie. Cloud moet worden beschouwd als een middel en niet als doel. Ook zouden organisaties moeten onderzoeken waar een cloudoplossing waarde toevoegt, door bijvoorbeeld een cloud readyness assessment’.